Drogi ekspresowe S3 i S6 – stan realizacji

Wojciech.Jenda

Droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową. Z kolei S6, to ekspresowe połączenie Szczecina z Trójmiastem i łatwiejszy dojazd do nadmorskich miejscowości. Przyjrzyjmy się realizowanym obecnie odcinkom tych tras.

Droga ekspresowa S3 – łączymy Bałtyk z Sudetami i nie tylko

Pierwsze prace przy budowie tej trasy sięgają jeszcze końca lat 70-tych ubiegłego wieku i przebudowy odcinka pomiędzy Szczecinem i Goleniowem. W 2006 roku oddano do ruchu jednojezdniową obwodnicę Międzyrzecza, rok później także jednojezdniową obwodnicę Gorzowa Wielkopolskiego, a w 2010 r. połączono dwujezdniową trasą Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim. W 2013 r. Szczecin zyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 r. z autostradą A4 i położonym dalej na południe Bolkowem. W międzyczasie rozbudowano do dwóch jezdni odcinki zrealizowane wcześniej jako jednojezdniowe: obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międrzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowej Soli.

W realizacji pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3, pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.

Powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.

Woj. zachodniopomorskie

Między Świnoujściem a Troszynem trwa budowa 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu na Pomorzu Zachodnim. W sierpniu 2020 roku podpisaliśmy umowy na realizację. Odcinek Świnoujście – Dargobądz za kwotę 688,8 mln zł wykonuje firma Polaqua, a Dargobądz – Troszyn za kwotę 679,3 mln zł konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP. Inwestycja jest realizowana w formule Projektuj i buduj. W połowie 2021 roku wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 roku została wydana decyzja ZRID dla odc. Świnoujście – Dargobądz, a w styczniu 2022 roku dla odc. Dargobądz – Troszyn. Następnie ruszyły pierwsze roboty budowlane.

Świnoujście – Dargobądz

Odcinek będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe ‒ Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

Dargobądz – Troszyn

Odcinek będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

Woj. dolnośląskie

We wrześniu br. otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.

Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry budowana jest w przekroju trasy dwujezdniowej o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków). 

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.  Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót.

Na trasie głównej ułożono już 95 proc. warstwy wiążącej oraz 62 proc. warstwy ścieralnej SMA, a przy dobrej pogodzie prace te są kontynuowane. Prowadzone są roboty związane z wykonaniem poboczy wraz z pasem dzielącym, humusowanie skarp i pasu rozdziału. Trwa montaż barier energochłonnych oraz prowadzone są roboty brukarskie. Poza ciągiem głównym prowadzone są roboty związane z profilowaniem i humusowaniem terenów przylegających do dróg dojazdowych. Na wszystkich obiektach mostowych zakończono wykonanie asfaltu lanego oraz ułożono ponad 90 proc. warstwy ścieralnej. Trwa montaż barier mostowych oraz umocnienie stożków i skarp.

Wykonawca zakończył realizację nawierzchni betonowej w obu tunelach. W tunelu TS26 prowadzi prace porządkowe oraz prace związane z montażem koszy gabionowych na portalu północnym i południowym. Drugi, krótszy tunel TS32, budowany metodą odkrywkową jest w trakcie zasypywania i odtwarzania ukształtowania terenu. Równolegle trwają zaawansowane roboty związane z wykonaniem systemów i urządzeń bezpieczeństwa w obu tunelach.

Droga ekspresowa S6

Będzie najważniejszą trasą drogową Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 220 km tej trasy, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina. W realizacji jest ok. 125 km, z czego na blisko 10 km do istniejącej obwodnicy Słupska dobudowujemy drugą jezdnię, a pozostała część powstaje w pełnym dwujezdniowym przekroju. Łączny koszt realizacji tych odcinków to ponad 3,8 mld zł. Uwzględniając budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to długość realizowanych dróg ekspresowych na Pomorzu wzrośnie o ok. 32 km, a łączna wartość inwestycji o kolejne 1,5 mld zł. W przygotowaniu mamy ok. 50 km Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

W ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r., a Szczecin będziemy mogli ominąć od zachodu ok. pięć lat później. Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce. Obecnie jest opracowywany projekt budowlany dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W przyszłym roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID.

Woj. zachodniopomorskie

Pierwszym fragmentem przyszłej S6 była dwujezdniowa obwodnica Nowogardu oddana do ruchu w 2012 r. Siedem lat później udostępniliśmy do ruchu pozostały odcinek S6 od Szczecina do Koszalina wraz z fragmentem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od lipca br. kierowcy mogą ominąć Sianów po jego północnej stronie korzystając z blisko 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. Kontynuujemy prace przy realizacji dalszego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód, który będzie gotowy w przyszłym roku. 

Koszalin – Sławno

Odcinek o długości 23,2 km rozpoczyna się tuż za obwodnicą Koszalina i Sianowa, a kończy przed miejscowością Sławno. Umowa na realizację na kwotę 657,9 mln zł została podpisana 30 września 2022 roku z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice), Obwodu Utrzymania Drogi, pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Karwice Północ i Południe) oraz 20 obiektów mostowych, w tym pięć obiektów będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Trasa będzie wygrodzona od otaczającego terenu siatkami i wyposażona w bariery energochłonne. Zadanie obejmuje także przebudowę dróg poprzecznych, krzyżujących się z nowo zaprojektowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych.

Sławno – Słupsk

Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do Słupska, znajdującego się już w województwie pomorskim. W ramach umowy na kwotę 701,6 mln zł z firmą Stecol podpisanej 17 listopada ubiegłego roku, podobnie jak na odcinku Koszalin – Sławno, wykonawca przygotuje projekty wykonawcze oraz zrealizuje roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów.

Woj. pomorskie

W latach 70-tych ubiegłego wieku powstała obwodnica Trójmiasta, która obecnie w dużej części stanowi fragment drogi ekspresowej S6 łączącej się z autostradą A1. W 2010 roku oddano do ruchu obwodnicę Słupska. Po wydaniu w październiku br. przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie. Łącznie z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej uzupełnią układ komunikacyjny Pomorza łącząc się z autostradą A1 i drogą ekspresowa S7.

obwodnica Słupska

Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy czy też prace na MOP-ie. Aktualny rzeczowy stopień zaawansowania robót wynosi ok. 21 proc. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł, a z pełnowymiarowej trasy kierowcy skorzystają w 2025 r.

Słupsk – Bobrowniki

Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. W październiku br. przekazaliśmy wykonawcy plac budowy i prowadzono wycinkę drzew. Obecnie prowadzone jest rozpoznanie saperskie. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstanie Obwód Utrzymania Drogowego (OD) z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.

Bobrowniki – Skórowo

Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość ok. 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Niedawno zakończyły się badania archeologiczne. Wykonawca prowadzi pierwsze prace, roboty ziemne i przy obiektach inżynierskich, a ich zaawansowanie wynosi ok. 9 proc. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.

Skórowo – Leśnice

Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstanie węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstanie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów).

Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor. Na niektórych stanowiskach zakończyły się badania archeologiczne, trwa wycinka oraz prace związane z rozpoznaniem saperskim. Rozpoczęto również prace na obiektach.

Leśnice – Bożepole Wielkie

Najdłuższy odcinek, ponad 22-kilometrowy, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Zakończyły się badania archeologiczne. Wykonawca wykonuje roboty budowlane jak: odhumusowanie (wykonano 70 proc.), roboty ziemne (wykonanie wykopów i nasypów, wymiana gruntu), wykonywane są odcinki próbne podbudowy pomocniczej, prace przy obiektach inżynierskich (roboty przy podporach – wykopy, zbrojenia fundamentów, betonowanie skrzydeł), wykonywanie ustroju nośnego (montaż konstrukcji, deskowanie, zbrojenie, betonowanie). Zaawansowanie rzeczowe robót to ok. 28 proc. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno ‒ Żukowo (OMT 1) i Żukowo ‒ Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo ‒ Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.

Źródło: GDDKiA