Nie będzie dużej, chińskiej inwestycji motoryzacyjnej w Polsce. Producent samochodów elektrycznych Leapmotor z Chin i współpracujący z nim globalny koncern Stellantis zrezygnowali z planu produkcji modelu Leapmotor B10 w Polsce. Do montażu tego auta miała już zostać wybrana fabryka w Tychach (woj. śląskie). Wartość inwestycji szacowana była na ponad 200 mln dolarów.
Jaki jest powód rezygnacji?
Chiński rząd miał nakazać producentom samochodów wstrzymanie dużych inwestycji w krajach Europy, które poparły nałożenie karnych ceł na chińskie pojazdy elektryczne. Działania poparła m.in. Polska. Przypomnijmy, przedstawiciele Polski z europarlamencie zagłosowali za nałożeniem karnych ceł na elektryki z Państwa Środka. W związku z tym chińskie władze rzekomo zakazały Leapmotorowi produkcji B10 w Tychach.
Jak podają media decyzja Chin ma być formą kary za wsparcie inicjatyw UE. Rozważano także rozpoczęcie inwestycji w fabryce Stellantis w Eisenach w Niemczech i fabryce w Trnavie na Słowacji - oba państwa nie poparły wprowadzenia ceł.
Chińczycy postawili na Hiszpanię
Jak informuje branżowy portal Automotive News, ambasada Chin w Hiszpanii właśnie poinformowała, że Leapmotor zainwestuje 200 mln dolarów w hiszpańską fabryką Stellantisa, znajdującą się w Saragossie. Obecnie powstają w niej Lancia Ypsilon, Opel Corsa oraz Peugeot 2008.
Ostatecznie Hiszpania miała przyciągnąć inwestorów niskimi kosztami pracy oraz dużymi dotacjami rządowymi na rozwój czystej energii.
Według nieoficjalnych doniesień Leapmotor B10 zacznie opuszczać bramy fabryki w Saragossie w pierwszym kwartale 2026 roku. Wielkość produkcji nie jest na razie znana. Rząd hiszpański razem z koncernem Stellantis obecnie zwiększają wysiłki mające na celu zakupy podzespołów od hiszpańskich dostawców. W ten sposób amerykańsko-francusko-włoski koncern będzie mógł ubiegać się o jak najwyższe dopłaty rządowe.
Wcześniej jako miejsce montażu Leapmotora B10 rozważano również Niemcy i Słowację.
B10: Brama Leapmotor do globalnej ekspansji
B10 to pierwszy z wielu nadchodzących modeli, które zostaną wprowadzone na rynek w ramach serii B marki Leapmotor, zaprojektowanej specjalnie na rynki światowe. Nowy C-SUV jest skierowany do młodszych klientów poszukujących samochodu oferującego nie tylko zaawansowaną technologię i łączność, ale także silną świadomość ekologiczną w konkurencyjnej cenie.
SUV Leapmotor B10 entuzjastycznie przyjęty w Chinach
Przedsprzedaż elektrycznego SUV-a B10 spotkała się z niezwykle entuzjastycznym odbiorem, osiągając ponad 15 000 zamówień już w ciągu pierwszej godziny oraz 31 688 zamówień w ciągu 48 godzin od rozpoczęcia przedsprzedaży 10 marca br. w Chinach. Warto zauważyć, że 73% zamówień dotyczyło wersji wyposażonych w technologię LiDAR, co podkreśla duże zapotrzebowanie na zaawansowane systemy wspomagania jazdy.
Zbudowany w oparciu o zaawansowaną architekturę LEAP3.5, opracowaną od podstaw przez Leapmotor (in-house), B10 płynnie łączy zaawansowane oprogramowanie i osprzęt, wyznaczając nowy standard w segmencie inteligentnych samochodów elektrycznych.
Jego cena w Państwie Środka startuje z pułapu 109 800 juanów, co stanowi równowartość około 59 000 zł.



Leapmotor International B.V. to spółka joint venture 51/49 kierowana przez Stellantis (procent własności: 51% Stellantis N.V., 49% Leapmotor). Firma z siedzibą w Amsterdamie skupia się na redefiniowaniu i kształtowaniu na nowo krajobrazu samochodów elektrycznych (EV), wykorzystując najnowocześniejsze technologie i innowacje. Leapmotor International zajmuje się dostarczaniem klientom na całym świecie zaawansowanych technologicznie, przystępnych cenowo rozwiązań w zakresie mobilności elektrycznej. Spółka rozpoczęła działalność w Europie we wrześniu 2024 r.