Kolejna wielka inwestycja PKP PLK w Warszawie. Jak poinformował prezes PKP PLK, Ireneusz Merchel, w połowie 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na modernizację dworca Warszawa Wschodnia. Jednym z najbardziej efektownych elementów tej inwestycji jest planowane przykrycie wszystkich peronów wspólnym zadaszeniem. Prace modernizacyjne mają trwać do 2028 roku.
Informacje na temat planów modernizacyjnych zostały przedstawione przez prezesa spółki podczas spotkania sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w grudniu 2023 r. Remont Warszawy Wschodniej był planowany od lat, ale wielokrotnie przesuwano jego termin. Teraz ma on stać się integralną częścią większego projektu – remontu linii średnicowej.
W ramach modernizacji dworca zaplanowano szereg działań, m.in. przykrycie wszystkich peronów wspólnym zadaszeniem, dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, przebudowę rozjazdów i tuneli, a także budowę wiaduktu kolejowego nad planowaną aleją Tysiąclecia. Wstępny harmonogram prac zakłada ogłoszenie przetargu na wykonawcę w połowie 2024 roku, rozpoczęcie prac rok później, a zakończenie – w 2028 r.
Dwa lata później ma być gotowa cała nowa linia średnicowa. Warto zaznaczyć, że zmiany nie obejmą głównej hali dworca, która została zrewitalizowana w 2012 roku.
Jednocześnie, równolegle z działaniami PKP PLK, planowane są miejskie projekty infrastrukturalne w rejonie Dworca Wschodniego. Ich celem jest stworzenie węzła komunikacyjnego Warszawa Wschód – hubu transportowego, który łączyłby komunikację kolejową, tramwajową i autobusową, a także przekształcenie całkowite wyglądu i funkcjonalności tego obszaru. Studium, zlecone firmie Idom przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), zakłada szereg spektakularnych działań, takich jak budowa nowego placu miejskiego, pętli tramwajowej i terminala autobusowego. Należy jednak zaznaczyć, że na ten cel nie zarezerwowano jeszcze środków w budżecie miasta.
Wiadomo natomiast, że po północnej stronie dworca planowana jest budowa stacji trzeciej linii warszawskiego metra. Projektowanie tej stacji jest obecnie w toku, a budowę zaplanowano na lata 2027-30.
W ramach modernizacji Warszawy Wschodniej planowane są następujące zmiany:
- przebudowa rozjazdów w obrębie stacji (celem usprawnienia ruchu),
- przykrycie wszystkich peronów jedną, wspólną halą peronową chroniącą przed deszczem i wiatrem,
- dostosowanie stacji do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (budowa wind i schodów ruchomych na perony),
- modernizacja tuneli pod stacją,
- budowa wiaduktu kolejowego nad planowaną przez miasto al. Tysiąclecia w Warszawie.