Ostatnich 18 miesięcy to czas, w którym realizacja CPK wyraźnie przyspieszyła. W tym okresie uzyskano decyzję lokalizacyjną dla lotniska, zaprezentowano projekt budowlany terminala i dworca kolejowego, a dzięki dialogowi z mieszkańcami nabyto od nich setki hektarów gruntów. Został przyjęty Program Wieloletni gwarantujący finansowanie na lata, podpisano dziesiątki umów i przedstawiono precyzyjny plan przyszłych przetargów, które tylko w 2025 roku sięgną 30 mld zł. To wszystko realne dowody, że projekt CPK jest konsekwentnie realizowany a jego główny element – nowe lotnisko i linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź, powstanie zgodnie z harmonogramem już w 2032 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały niedawno o przesunięciu terminu zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi o co najmniej rok. Pierwotny harmonogram przewidywał ukończenie prac w czerwcu 2026 roku, jednak obecne szacunki wskazują na najwcześniejszy możliwy termin finalizacji w 2027 roku. Dodatkowo inwestor nie wyklucza konieczności wyburzenia części budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu.
Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Na etapie sporządzania projektu budowlanego na zlecenie spółki CPK została wykonana ocena stanu technicznego budynków, a teraz planowane jest pogłębienie wcześniejszych analiz. Spółka CPK wydała specjalne oświadczenie, którego treść, w całości, prezentujemy poniżej.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały niedawno o przesunięciu terminu zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi o co najmniej rok. Pierwotny harmonogram przewidywał ukończenie prac w czerwcu 2026 roku, jednak obecne szacunki wskazują na najwcześniejszy możliwy termin finalizacji w 2027 roku. Dodatkowo inwestor nie wyklucza konieczności wyburzenia części budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu.
Łódź to w tej chwili największy kolejowy plac budowy w Polsce. W mieście powstaje obecnie najwięcej inwestycji kolejowych w Polsce. Trwa budowa nowych dworców, tuneli. Powstają nowe połączenia międzymiastowe oraz międzynarodowe. Łódzka Kolej Aglomeracyjna powiększa się o nowe i bardziej komfortowe pociągi. A to tylko część z trwających zmian.
Zniknie kolejna "dziura" w zabudowie najważniejszej i najbardziej reprezentacyjnej ulicy w Łodzi. Został ustalony docelowy wygląd kamienicy przy ulicy Piotrkowskiej 58, która zostanie odbudowana na miejscu budynku wyburzonego w 2009 roku, należącego uprzednio do Zakładu Energetycznego Łódź-Teren (później Polskiej Grupy Energetycznej S.A.). Inwestycja posiada opracowany projekt architektoniczno-budowlany oraz prawomocne i ostateczne pozwolenie na budowę.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o przesunięciu terminu zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi o co najmniej rok. Pierwotny harmonogram przewidywał ukończenie prac w czerwcu 2026 roku, jednak obecne szacunki wskazują na najwcześniejszy możliwy termin finalizacji w 2027 roku. Dodatkowo inwestor nie wyklucza konieczności wyburzenia części budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu.
Pod Łodzią powstaje kolejowy tunel średnicowy. Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów, będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony.
Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
W Łodzi realizowane są projekty rewitalizacyjne, w tym tzw. „plomby” – nowe budynki wstawiane w luki pomiędzy istniejącą zabudową. Dzięki nim puste miejsca w miejskiej tkance zyskują nowe życie. Inwestycje mają poprawić estetykę miasta, a także przyczynić się do jego rozwoju, oferując przestrzenie mieszkalne, usługowe i wspólne.