Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
Centralny Port Komunikacyjny przekazał do Komisji Europejskiej trzy wnioski o dofinansowanie z Instrumentu "Łącząc Europę" 2021-2027 (CEF 2). Wszystkie z nich zostały już zatwierdzone przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ich łączna wartość to 1,18 mld zł.
Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
W sumie pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się proces sprawdzania i weryfikacji ofert, którego długość będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Koniec roku to też czas podsumowań. Ostatnie miesiące przyniosły wiele projektów, które mają szansę zmienić krajobraz Łodzi. Opublikowane przez inwestorów wizualizacje są spektakularne, zobaczcie sami. Oto kilka przykładów. Jak Wam się podobają te projekty? Czy macie swoje ulubione? Napiszcie nam w komentarzach pod tym artykułem.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie dodatkowych ekspertyz technicznych budynków nad przygotowywanym tunelem dalekobieżnym Kolei Dużych Prędkości. Uruchomienie postępowania planowane jest w I kwartale przyszłego roku. Kolejne ekspertyzy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom.
W piątek, 29 listopada mniejsza tarcza TBM Faustyna zakończyła drążenie czwartego tunelu jednotorowego między Kozinami a Kaliską na trasie podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Tarcza wyprzedziła harmonogram o blisko 2 miesiące. Wykonane tunele połączą stacje Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem do Łodzi Fabrycznej. Inwestycja PLK SA za ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie z FEnIKS.
Ogromne zainteresowanie potencjalnych kontrahentów i około tysiąc pytań związanych ze specyfikacją zamówienia, które wpłynęły do CPK, przełożyły się na przesunięcie terminu otwarcia ofert w przetargu na drążenie tunelu w Łodzi. Nowy wyznaczony termin to 20 grudnia 2024 r. Zmiana nie wpłynie na terminową realizację inwestycji. CPK chce podpisać umowę z wykonawcą w II połowie 2025 roku.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych w województwie wielkopolskim, lubuskim, mazowieckim, łódzkim i kujawsko-pomorskim. Prace zrealizowane będą w ramach projektu o wartości ponad 190 mln zł i finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).