Narodowy przewoźnik konsekwentnie realizuje przyjętą strategię taborową. Spółka odebrała zmodernizowane wagony, które już wyjechały w pierwsze trasy. To kolejny krok we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity i zwiększaniu komfortu podróży. Wartość kontraktu to ponad 150 mln zł.
PKP Intercity odebrało 8 pierwszych bezprzedziałowych, zmodernizowanych wagonów z puli 24 z umowy z PESĄ. Wagony z serii 152A przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach w Mińsku Mazowieckim. Zmodernizowane pojazdy to wagony 1. klasy, o prędkości 200 km/h, które zapewniają 54 miejsca dla pasażerów. Oferują także liczne udogodnienia takie jak: Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo – przesuwne. Kolejne zmodernizowane wagony 152A będą sukcesywnie odbierane przez spółkę. Wszystkie pojazdy z tej serii powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 r. Wartość tego kontraktu to ponad 150 mln zł.
To kolejne zlecenie realizowane dla PKP Intercity przez tego polskiego producenta. Spółka podpisała z PESĄ dwie umowy o łącznej wartości 378 mln zł. Dotyczyły one wykonania prac modernizacyjnych 24 wagonów typu 152A oraz 35 wagonów serii 154A. Zgodnie z harmonogramem pierwsze pojazdy typu 154A powinny być odebrane w IV kwartale 2025r. Będą to wagony bezprzedziałowe 2. klasy, które będą oferować 72 miejsca dla podróżnych.
Wszystkie prace w ramach tych kontraktów zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich to wspomniana naprawa na piątym poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych 24 wagonów typu 152A i 35 wagonów 154A. Podczas drugiego etapu, po 18 miesiącach eksploatacji, wagony przejdą przegląd na 3. poziomie utrzymania.
Pierwsze pojazdy serii 152A zostaną skierowane do obsługi pociągów:
• IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna - Kołobrzeg,
• IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódź Fabryczna,
• IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wsch. - Łódź Fabryczna,
• IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia,
• IC 15152/3 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Gdynia Główna,
• IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Gł. - Łódź Kaliska.
Modernizacja wagonów typu 152A jest realizowana przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach przedsięwzięcia.
Główne relacje, na które przeznaczone będą docelowo wagony w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, to:
• Warszawa-Kołobrzeg,
• Warszawa-KrakówKraków-Zakopane,
• Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój,
• Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław,
• Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Szklarska Poręba,
• Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków,
• Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa,
• Warszawa – Małkinia – Białystok.
PESA Mińsk Mazowiecki modernizuje dla PKP Intercity również 8 wagonów przedziałowych 1 klasy typu Z1A za blisko 58 mln zł.
Przewoźnik zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.



Źródło: PKP Intercity