Gdzie na linii "Y" pociągi KDP osiągną najwyższe prędkości? Oto wyniki symulacji CPKCPK

Gdzie na linii "Y" pociągi KDP osiągną najwyższe prędkości? Oto wyniki symulacji CPK

Orzech
Orzech
REKLAMA

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zwiększyła maksymalną prędkość eksploatacyjną pociągów na projektowanej linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław z 250 do 350 km/h. Jak wynika z Kolejowego Modelu Mikrosymulacyjnego, geometria toru umożliwi osiągnięcie prędkości powyżej 300 km/h na 81 proc. trasy z Warszawy do Poznania i 71 proc. trasy do Wrocławia. Różnica w czasie podroży w porównaniu do 250 km/h i dwóch dodatkowych zatrzymaniach na każdej z tras wynosi 40 minut.

„Jazda z prędkością ponad 300 km/h linii „Y” nie ma sensu”, „Pociąg ledwo się rozpędzi, a już będzie musiał hamować” – takie argumenty podnosili przeciwnicy zwiększania prędkości na trasie Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, Lotniskiem CPK, Łodzią Wrocławiem i Poznaniem, która – przypomnijmy to – od samego początku projektowana była na 350 km/h.

Do takiej prędkości dostosowane są wszystkie parametry geometryczne linii „Y” (m.in. pochylenie linii, promienie łuków, sieć trakcyjna i rozjazdy). To właśnie prędkość 350 km/h jest konsekwentnie od lat uwzględniana w studiach wykonalności i umowach projektowych podpisywanych przez CPK dla tej trasy od 2022 r.

Podejście obecnego zarządu CPK umożliwiło podniesienie maksymalnej prędkość pociągów do 350 km/h – dla najszybszych składów. Pociągi mają być trasowane (rozkłady będą układane) zasadniczo na 320 km/h, przy czym możliwe będzie uruchomienie przejazdu do 350 km/h, jeżeli przewoźnik będzie dysponował odpowiednim taborem i złoży taki wniosek.

Warszawa – Poznań, prędkość max 350 km/h

Symulację podróży zacznijmy od trasy z Warszawy przez Sieradz do Poznania. Wyliczenie wykonane w Kolejowym Modelu Mikrosymulacyjnym pokazuje, że pociąg będzie w stanie osiągnąć na niej ponad 300 km/h na zdecydowanej większości przejazdu, co widać na mapie poniżej:

CPK
CPK

Założenia dla najszybszego wariantu trasy KDP do Poznania są takie, że pociąg będzie miał postój tylko na Warszawie Zachodniej i Łodzi Fabrycznej. Pod Lotniskiem CPK przejedzie w tunelu bez zatrzymywania. Po wyjechaniu z Łodzi tunelem dalekobieżnym CPK, który jest obecnie w budowie, pociąg minie Sieradz i Kalisz. W takim przypadku czas przejazdu między Warszawą i Poznaniem wyniesie zaledwie 1 godz. 38 min. Udział prędkości ponad 300 km/h w ogólnej długości tej trasy wyniesie aż 81 proc.

Warszawa – Poznań, prędkość max 250 km/h

CPK
CPK

Podróż z Warszawy do Poznania z prędkością eksploatacyjną do 250 km/h, z postojami na Warszawie Zachodniej, Lotnisku CPK, w Łodzi, Sieradzu i Kaliszu (zakładanym w modelu obsługi linii z 2023 r.) trwałaby 2 godz. 19 min. Bez postoju w Sieradzu czas przejazdu to 2 godz. 11 min.

Zauważmy istotną zależność: gdyby zostać przy wariancie prędkości maksymalnej 250 km/h, to po zbudowaniu linii „Y” czasy przejazdów z Warszawy do Poznania przez Sieradz byłyby porównywalne do tych, które… mamy teraz na istniejącej trasie z Warszawy do Poznania przez Konin i Kutno, którą najszybszy pociąg pokonuje dziś w czasie 2 godz. 16 min.

A gdyby jechać 250 km/h do Poznania z zatrzymaniem tylko w Łodzi (bez postojów na Lotnisku CPK i w Kaliszu)? Ten wariant nie był nigdy brany pod uwagę, ale dałby 15 minut różnicy w stosunku do prędkości maksymalnej 350 km/h.

Warszawa – Wrocław, prędkość max 350 km/h

CPK
CPK

W wariancie najszybszym, z maksymalną prędkością eksploatacyjną 350 km/h, pociągi kursujące linią „Y” z Warszawy do Wrocławia, zatrzymujące się tylko na dworcach Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna, pokonają trasę w czasie 1 godz. 36 min. Dla porównania – dziś przejazd tą trasą zajmuje ok. 4 godzin.! To właśnie dlatego linia KDP łącząca Warszawę z Wrocławiem jest najpilniejszą inwestycją kolejową w Polsce.

Warszawa – Wrocław, prędkość max 250 km/h

CPK
CPK
REKLAMA

W wariancie z Warszawy do Wrocławia z maksymalną prędkością eksploatacyjną pociągów 250 km/h oraz postojach w Warszawie Zachodniej, na Lotnisku CPK, w Łodzi, Sieradzu i Kępnie czas przejazdu wyniósłby 2 godz. 19 min, co daje ponad 40 minut różnicy w porównaniu ze scenariuszem do 350 km/h.

Gdyby wprowadzić wariant, który w modelu obsługi linii dla prędkości do 250 km/h nie był brany pod uwagę – z zatrzymaniem tylko na Warszawie Zachodniej i Łodzi Fabrycznej – różnica między 350 km/h a 250 km/h wyniosłaby 15 minut na korzyść tego pierwszego. Niższa prędkość to jazda na 2/3 gwizdka.

Pomysł jazdy z prędkością do 250 km/h na infrastrukturze przystosowanej do 350 km/h, a właśnie taka była koncepcja realizowana przez poprzedni zarząd CPK, byłby sztucznym zaniżaniem parametrów. Nie ma takich przykładów KDP na świecie, żeby kosztochłonna kolejowa infrastruktura dużych prędkości wykorzystywana była w zaledwie 70 proc. prędkości.

CPK
CPK

Maksymalna prędkość eksploatacyjna zwiększona do 350 km/h pozwoli na:

pełne wykorzystanieparametrów technicznychinfrastruktury,stworzenie lepszejoferty przewozowej(dostosowanej do potrzeb różnych grup pasażerów),oszczędność czasui wzrostliczby pasażerówza sprawą skrócenia czasów przejazdu i poprawy oferty.

Dlaczego warto uruchamiać superszybkie pociągi bezpośrednie z minimalną liczbą zatrzymań po drodze? Jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT), ok. 80 proc. podróżujących w ruchu dalekobieżnym na linii „Y” będzie zaczynać lub kończyć swoją podróż w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu. To właśnie pod ten popyt skonstruowana zostanie oferta szybkich podróży bezpośrednich dla najszybszych pociągów.

Pociągi także na 200 km/h

Biorąc pod uwagę zakładaną dużą przepustowość linii i parametry projektowe, spółka CPK zakłada wykorzystanie linii również dla wolniejszych składów, jadących z prędkością od 200 do 300 km/h. Z myślą o pasażerach m.in. ze średnich miast, oprócz pociągów KDP, do obsługi tej trasy mają być skierowane składy AeroExpress i RegioExpress o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h.

Na przykład między Warszawą, CPK i Łodzią pasażerowie będą mogli skorzystać ze składów AeroExpress poruszających się z prędkością do 200 km/h. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią takim pociągiem to 1 godz. 1 min.

CPK
CPK

Kursujące po linii „Y” wolniejsze pociągi obsłużą pasażerów z miast średniej wielkości, np. z Sieradza i Kalisza. Dla przykładu: poniżej prezentujemy zakres prędkości dla pociągu RegioExpress jadącego z prędkością do 200 km/godz. z Poznania do Kalisza z postojami w Nowym Mieście nad Wartą, Jarocinie i Pleszewie.

CPK
CPK

480-kilometrowa linia „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań to priorytet inwestycyjny spółki CPK. Dla całej tej trasy trwa zaawansowane projektowanie, na odcinkach między Warszawą i Łodzią oraz Sieradzem i Wrocławiem toczą się wykupy nieruchomości, a w Łodzi trwają prace budowlane.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów, między Warszawą i Łodzią pociągi mają jeździć w 2032 r., natomiast odcinki do Poznania i Wrocławia zostaną uruchomione przed końcem 2035 r.

CPK
CPK

Źródło: CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA