Trwa budowa Terminala Instalacyjnego morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. W ciągu ostatnich miesięcy oczyszczono akwen portu, przeprowadzono niezbędne rozbiórki, przygotowano podbudowę i rozpoczęto budowę budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży. Inwestycja ORLEN Neptun zostanie uruchomiona na początku 2025 r. Będzie to pierwszy tego typu terminal w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie.
Zima to czas intensywnej pracy dla drogowców odpowiedzialnych za utrzymanie. To także okres tzw. kontraktowej przerwy zimowej na budowach. W naszym województwie roboty budowlane prowadzone są na czterech odcinkach drogi ekspresowej S19, o łącznej długości ponad 42 km. Na tych inwestycjach, przerwa zimowa trwa cztery miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. A jak minął ten rok na poszczególnych odcinkach, podsumowujemy poniżej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych (GDDKiA) kończy w województwie śląskim przebudowę pierwszego odcinka drogi krajowej nr 91, czyli starej "jedynki" czy "gierkówki". W piątek 10 listopada między Nową Wsią a Zawadą wdrożono docelową organizację ruchu. Tą drogą na południe od Częstochowy do oddania autostrady A1 odbywał się główny ruch w kraju w osi północ-południe.
Budimex rozpoczął budowę terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Generalny wykonawca realizuje część lądową inwestycji za sumę ponad 118 mln zł. Za projekt odpowiedzialna jest Grupa Orlen, która chce wybudować pierwszą w Polsce i jednocześnie jedną z najnowocześniejszych instalacji tego typu w Europie. Zakończenie budowy planowane jest na koniec grudnia 2024 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. porozumiały się z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego w sprawie przekazania niewykorzystywanych obecnie linii kolejowych. Samorząd, przez najbliższe 30 lat, będzie zarządzać dwoma odcinkami tras. Zapewni to lepsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej w regionie.
Na łódzkim odcinku budowy Trasy Górna niemal w 100% wykonano już roboty ziemne. Podłoże zostało wzmocnione, położono warstwę mrozoodporną. Trwa układanie podbudowy z kruszywa oraz masy bitumicznej. Na 20% nowej drogi leży już warstwa wiążąca, w niektórych miejscach wylano docelową warstwę ścieralną.
Prywatny inwestor, firma GLP wybudowała w Magnicach pod Wrocławiem, w gminie Kobierzyce nowe, duże rondo turbinowe na drodze krajowej nr 8. Wcześniej w tym miejscu funkcjonowała skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Było to jedno z najbardziej zakorkowanych miejsc nie tylko na Dolnym Śląsku, ale i w Polsce.
Od stycznia do końca lipca br. w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 36 mln ton towarów. To o 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Niemal wszystkie grupy ładunkowe zanotowały wzrosty. Największy skok jest w drewnie – o 3150 proc.
W ostatnich dniach, na budowie drogi ekspresowej S3, pomiędzy Bolkowem i granicą państwa w Lubawce rozpoczęły prace związane z układaniem masy bitumicznej. Pierwsze efekty widać już na trasie głównej pomiędzy Bolkowem a Sadami Górnymi oraz na budowanym węźle Kamienna Góra Południe. Warunki atmosferyczne pozwalają prowadzić prace na wszystkich możliwych frontach robót.
Piasek kwarcowy jest materiałem wykorzystywanym przede wszystkim w budownictwie i przemyśle. Stanowi składnik podstawowy lub domieszkę do wielu rozmaitych mas suchych i mokrych. Spektrum jego zastosowań jest naprawdę szerokie – od wytwarzania szklanych przedmiotów i ozdób, poprzez żwirki akwarystyczne i dla kotów, aż po betony, spieki formierskie czy produkcję materiałów ogniotrwałych.