Unieważnienie przetargu na dzierżawę terenu w głębokowodnej części portu morskiego w Gdańsku, przeznaczonego dla terminala zbożowego, wzbudziło w naszym kraju duże emocje. Przypomnijmy, decyzja została podjęta przed terminem otwarcia ofert. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. wyjaśnia jednak, że przyczyną podjęcia takiej decyzji są sygnały płynące z rynku. Zapowiada też ogłoszenie nowego przetargu jeszcze w tym roku.
Jeszcze w tym miesiącu w Gdańsku zostanie otwarte Centrum Offshore Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Budowa rozpoczęta została w 2021 roku, a pozwolenie na użytkowanie obiektu zostało uzyskane w listopadzie 2023 roku. Otwarcie obiektu odbędzie się 29 lutego.
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym, to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. właśnie ogłosił przetarg na oddanie jej w najem długoterminowy. Teren liczy blisko 24 ha i częściowo ma zostać zagospodarowany pod przeładunek zbóż. Obszar jest objęty aktywnym pozwoleniem na budowę terminala przeznaczonego do przeładunku towarów pochodzenia rolniczego. ZMPG oczekuje na oferty zakładające dywersyfikację obsługiwanych grup ładunkowych.
Niebawem rozpocznie się budowa umocnienia dna wzdłuż Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Wewnętrznym oraz wymiana jego linii odbojowej. Dzięki tej inwestycji, opiewającej na blisko 28 mln zł, nastąpi zwiększenie głębokości technicznej przy nabrzeżu do 10 m, co znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe operatorów.
Od stycznia do końca lipca br. w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 36 mln ton towarów. To o 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Niemal wszystkie grupy ładunkowe zanotowały wzrosty. Największy skok jest w drewnie – o 3150 proc.
Zakończyła się jedna z największych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – projekt pn. "Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym".