PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA podpisały porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury dostępowej do głębokowodnych terminali przeładunkowych Portu Gdańsk zlokalizowanych na wyspie Stogi. Planowana inwestycja jest strategiczną dla rozwoju portu, a tym samym dla polskiej gospodarki.
Polska wzmacnia pozycję energetycznego hubu regionu. Do drugiej połowy 2028 roku w Porcie Północnym w Gdańsku powstanie szóste stanowisko przeładunkowe ropy naftowej o imponującej zdolności 9 mln ton rocznie. Inwestycja, realizowana przez Naftoport i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i jej pozycji na rynku surowców w Europie Środkowo-Wschodniej.
Port Gdańsk – najszybciej rozwijający się port w Europie – ogłasza przetarg na najem strategicznie położonej nieruchomości w bezpośrednim sąsiedztwie największego terminala kontenerowego na Bałtyku. To unikalna szansa dla firm z branży logistycznej i przeładunkowej.
Port Gdańsk i Korporacja Budowlana DORACO zawarli w dniu 7 lipca 2025 r. w siedzibie ZMPG S.A. umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji w Porcie Wewnętrznym – kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
Kolejna wielka i bardzo ważna dla polskiej gospodarki inwestycja w Gdańsku. Port Gdański Eksploatacja S.A., jeden z kluczowych operatorów Portu Gdańsk, zrealizuje strategiczny projekt budowy terminalu agro, który znacząco zwiększy zdolności przeładunkowe i magazynowe portu.
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na roboty budowlane pn.: „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Będą one polegać na wykonaniu infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego i umożliwiającej bezpieczne funkcjonowanie (osłona przed falowaniem) jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego (terminalu FSRU, ang. Floating Storage Regasification Unit).
Licząca prawie 8 ha działka, potocznie zwana „Rybką”, znajdująca się w sąsiedztwie „Fosforów”, ma szansę zostać zagospodarowana. Zadanie to wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego. Pod koniec 2023 r. zakończona została przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, inwestycja, która w zdecydowany sposób poprawiła komunikację w okolicy wystawionej do przetargu nieruchomości. Był to punkt wyjścia do komercjalizacji tego terenu.
Unieważnienie przetargu na dzierżawę terenu w głębokowodnej części portu morskiego w Gdańsku, przeznaczonego dla terminala zbożowego, wzbudziło w naszym kraju duże emocje. Przypomnijmy, decyzja została podjęta przed terminem otwarcia ofert. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. wyjaśnia jednak, że przyczyną podjęcia takiej decyzji są sygnały płynące z rynku. Zapowiada też ogłoszenie nowego przetargu jeszcze w tym roku.
Jeszcze w tym miesiącu w Gdańsku zostanie otwarte Centrum Offshore Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Budowa rozpoczęta została w 2021 roku, a pozwolenie na użytkowanie obiektu zostało uzyskane w listopadzie 2023 roku. Otwarcie obiektu odbędzie się 29 lutego.
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym, to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. właśnie ogłosił przetarg na oddanie jej w najem długoterminowy. Teren liczy blisko 24 ha i częściowo ma zostać zagospodarowany pod przeładunek zbóż. Obszar jest objęty aktywnym pozwoleniem na budowę terminala przeznaczonego do przeładunku towarów pochodzenia rolniczego. ZMPG oczekuje na oferty zakładające dywersyfikację obsługiwanych grup ładunkowych.