Terminal Naftowy w Porcie Północnym w Gdańsku zostanie rozbudowanyFot. Naftoport Sp. z o.o.

Terminal Naftowy w Porcie Północnym w Gdańsku zostanie rozbudowany

Orzech
Orzech
REKLAMA

Polska wzmacnia pozycję energetycznego hubu regionu. Do drugiej połowy 2028 roku w Porcie Północnym w Gdańsku powstanie szóste stanowisko przeładunkowe ropy naftowej o imponującej zdolności 9 mln ton rocznie. Inwestycja, realizowana przez Naftoport i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i jej pozycji na rynku surowców w Europie Środkowo-Wschodniej.

• 28 października 2025 r. Zgromadzenie Wspólników Spółki podjęło decyzję o przystąpieniu przez Naftoport do etapu realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego, jakim jest budowa nowego, szóstego stanowiska przeładunkowego „W”

• To kolejny krok w rozwoju infrastruktury przeładunkowej Naftoportu, który zwiększy możliwości obsługi surowców ropopochodnych w Porcie Północnym

– „Strategicznym celem inwestycji jest zapewnienie ciągłości operacyjnej i biznesowej Naftoportu, długookresowego bezpieczeństwa funkcjonowania terminalu Spółki, a w konsekwencji – zwiększenie krajowego bezpieczeństwa energetycznego. Naftoport, z uwagi na swoją wyłączność w zakresie obsługi dostaw morskich ropy naftowej, jest kluczowym ogniwem dla prawidłowego działania systemu logistyki naftowej i produkcji rafineryjnej. Budowa stanowiska „W” to kolejne wyzwanie, które stoi przed naszą organizacją. Jestem przekonany, że dzięki wspólnemu wysiłkowi i profesjonalizmowi osiągniemy oczekiwane rezultaty.” – podkreślił Daniel Betke, Prezes Zarządu Naftoportu.

Nowa infrastruktura naftowa w Porcie Północnym

Naftoport, spółka odpowiedzialna za obsługę morskiego importu ropy naftowej, ogłosiła rozpoczęcie rozbudowy terminalu w Gdańsku. Wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk firma zrealizuje budowę nowego stanowiska przeładunkowego „W”, które umożliwi obsługę największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 17 metrów.

Projekt obejmuje:

budowę nabrzeża i estakad rurowych,

infrastrukturę techniczną i drogi dojazdowe,

systemy zabezpieczeń środowiskowych.

Szacowany budżet inwestycji to około 500 mln zł.

Rekordowe wyniki i rosnące zapotrzebowanie

Decyzja o rozbudowie terminalu została podjęta w odpowiedzi na dynamiczny wzrost przeładunków. W 2024 roku Naftoport obsłużył 489 tankowców i ponad 40 mln ton ropy oraz paliw. Rosnące zapotrzebowanie na import surowców drogą morską wymusiło zwiększenie zdolności operacyjnych spółki.

Nowe stanowisko „W” umożliwi jednoczesne cumowanie czterech dużych zbiornikowców, co znacząco skróci cykl obsługi portowej. Dodatkowo pozwoli na modernizację pozostałych stanowisk bez zakłócania ciągłości operacyjnej terminalu.

REKLAMA

Wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski

Z punktu widzenia strategicznego, inwestycja w Naftoporcie ma kluczowe znaczenie dla niezależności energetycznej kraju. PERN – większościowy udziałowiec Naftoportu – podkreśla, że nowe zdolności przeładunkowe zwiększą odporność systemu energetycznego na zakłócenia geopolityczne i umożliwią tranzyt surowców do państw ościennych.

Dzięki tej rozbudowie Polska:

zwiększy niezależność importową w zakresie ropy naftowej,

zyska nowe możliwości logistyczne,

umocni się jako regionalny hub energetyczny.

Harmonogram inwestycji

Zgromadzenie Wspólników Naftoportu zatwierdziło realizację projektu 28 października 2025 roku. W najbliższych tygodniach planowane jest podpisanie umowy z generalnym wykonawcą. Zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków przewidziano na drugie półrocze 2028 roku.

Naftoport Sp. z o.o. wykonuje przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w Porcie Gdańskim. Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych.

PERN S.A. to lider logistyki naftowej i paliwowej w Polsce, zarządzający strategiczną infrastrukturą energetyczną, kluczową dla bezpieczeństwa kraju.

Spółka posiada 19 baz paliwowych o łącznej pojemności ponad 2,8 mln m³ oraz 4 bazy ropy naftowej o pojemności ponad 4,1 mln m³.

PERN systematycznie rozbudowuje infrastrukturę, zwiększając pojemności magazynowe ropy i paliw. Wzmacnia w ten sposób odporność Polski na kryzysy dostaw i zmienność globalnego rynku oraz buduje strategiczne rezerwy kraju. Spółka rozwija m.in. nadmorski hub paliwowy w Dębogórzu. Po zakończeniu tej inwestycji będzie to największa baza paliwowa w Polsce, o pojemności ponad 500 tys. m³.

PERN jest również większościowym (66,67%) udziałowcem Naftoportu w Gdańsku – kluczowego terminala przeładunkowego w regionie Morza Bałtyckiego i naftowego okna na świat dla polskich rafinerii.

Fot. Naftoport Sp. z o.o.
Fot. Naftoport Sp. z o.o.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA