GDDKiA wskazała wariant rozbudowy A4 Krzyżowa - Legnica

Orzech

Zbliża się zakończenie prac przygotowawczych związanych z planowaną rozbudową autostrady A4 do trzech pasów ruchu na odcinku pomiędzy Krzyżową i Legnicą. Do dalszych prac projektowych i złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GDDKiA rekomendowała wariant III rozbudowy A4 w istniejącym śladzie.

Szerokie grono uczestników KOPI

Decyzje zapadły 30 czerwca br. podczas podsumowującego opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego posiedzenia Komisji oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (tzw. KOPI). W spotkaniu zorganizowanym w formie wideokonferencji uczestniczyli przedstawiciele m.in. Ministerstwa Infrastruktury, samorządowców, Straży Pożarnej, PKP i innych instytucji mających wpływ na inwestycję. Projektanci omówili warianty rozbudowy autostrady A4, a każdy uczestnik na posiedzeniu KOPI mógł zabrać głos i wypowiedzieć się na temat zaprezentowanego przebiegu oraz wnieść swoje uwagi.

Wybór wariantu

Dalsze prace projektowe i w efekcie złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będą dotyczyły wariantu III rozbudowy autostrady A4 w istniejącym śladzie pomiędzy węzłami Krzyżowa i Legnica Południe. Obecną dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego, autostradę zastąpi nowa, z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, powstanie nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Rozbudowa uwzględnia lokalne uwarunkowania i odsunięcie od zabudowy mieszkaniowej w Krzywej i Szczytnicy.

Co dalej

Obecnie trwa analiza wszystkich zgłoszonych stanowisk. Zakończenie prac komisji KOPI, planowane jest w III kwartale br. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie dokumentów do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska celem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót w formule Projektuj i buduj. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2030 r.

Źródło: GDDKiA