GDDKiA wypowie kontrakty wykonawcom autostrad?

RynekInfrastruktury
Tylko dwóch spośród jedenastu wykonawców budowanych autostrad A1 i A2 przedstawiło programy naprawcze dotyczące usunięcia szczelin i spękań, które pojawiły się po lutowej fali mrozów. Minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział, że jeżeli będą się od tego uchylać, GDDKiA może wypowiedzieć im kontrakty.


Wezwania do przedstawienia w ciągu tygodnia programów naprawczych, w których miały zostać przedstawione propozycje technologii naprawy spękań poprzecznych mas bitumicznych, zostały wysłane przez GDDKiA do wszystkich wykonawców autostrady A2 na odcinku Stryków-Konotopa (Budimex, DSS, Eurovia, Mostostal Warszawa i Strabag) oraz do wszystkich wykonawców A1 Czerniewice-Stryków (SRB, Poldim, Sando, Johann Bunte, PBG).

 

Jak poinformowała dziś GDDKiA programy naprawcze przedstawili wyłącznie wykonawcy odcinków A1 Kowal – Sójki (SRB CIVIL Engineering Ltd) oraz A1 Kotliska – Piątek (Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o). Podstawowe kroki naprawcze wskazane w nich to: wstępne oczyszczenie nawierzchni w miejscach spękań, nacięcie bądź frezowanie miejsc pęknięć oraz wypełnienie odpowiednimi materiałami i zabezpieczenie właściwe dla charakteru pęknięcia. Oba programy naprawcze są aktualnie analizowane przez GDDKiA w zakresie zgodności z warunkami kontraktu.

 

Ponieważ żaden z pięciu wykonawców budujących autostradę A2 na odcinku Stryków-Konotopa nie przedstawił w wyznaczonym terminie planu naprawczego, zostanie wobec nich zastosowana procedura określona w klauzuli 15.1 FIDIC (międzynarodowe zasady prowadzenia kontraktu), wzywająca firmy do natychmiastowego przystąpienia do działań naprawczych. Dotyczy to także tych wykonawców A1, którzy nie przedstawili programów naprawczych. W przypadku kolejnego uchylania się wykonawców od przedstawienia i wdrożenia planu naprawczego, GDDKiA - zgodnie z klauzulą 15.2 będzie - uprawniona do odstąpienia od kontraktów.

 

O sprawie poinformował na portalu społecznościowym minister transportu Sławomir Nowak. „Mimo wezwania do przedstawienia programów naprawczych, wykonawcy tego nie zrobili. W związku z tym GDDKA na podstawie klauzuli 15.1 FIDIC (międzynarodowe zasady prowadzenia kontraktu), wzywała firmy do natychmiastowego przystąpienia do działań naprawczych. Jeżeli w dalszym ciągu wykonawcy będą się uchylali Zamawiający będzie mógł uruchomić klauzulę 15.2 - wypowiedzenie kontraktu „– napisał na Facebooku Nowak.

 

Przypominamy, że w ubiegłym tygodniu GDDKiA stwierdziła występowanie szczelin na budowanych odcinkach autostrad A1 i A2. Pęknięcia pojawiły się na szwach technologicznych, czyli w miejscu, gdzie kończy się odcinek asfaltu układany jednego dnia, a zaczyna odcinek kładziony dnia następnego. W tym tygodniu takie same szczeliny wykryto na niektórych odcinkach autostrady A4.

 

GDDKiA natychmiast po ujawnieniu pęknięć rozpoczęła badania, które mają odpowiedzieć na pytania o przyczynę ich powstania oraz skalę problemu. Ich wyniki mają być znane za dwa i pół tygodnia. Wcześniej GDDKiA zapowiadała, że wnioski z tych analiz zostaną przedstawione w ciągu tygodnia. Dyrekcja tłumaczy, że opóźnienie to wynika z faktu nałożenia się tego procesu z opracowywaniem wyników badań planowej kontroli szczepności poszczególnych warstw budowanych autostrad, rozpoczętych jesienią 2011 r.

 

Wyniki wszystkich badan jakościowych, zarówno planowych jak i doraźnych poznamy do 20 marca.