Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na rozpoczęcie w tym roku wykupu gruntów ma zabezpieczone środki. Według szacunków miasta, dotychczasowy etap realizacji inwestycji pochłonie łącznie do końca 2013 r. ok. 100 milionów złotych, i są to koszty m.in. sporządzenia projektu, dokumentacji technicznej, opinii, wykupu gruntów. Stanowi to kilkanaście procent planu kosztów tej inwestycji.
Starania Inowrocławia o budowę obwodnicy Inowrocławia mają ponad 10-letnią historię. Z jednej strony byli jej zwolennicy, z drugiej strony zgłaszane przez przedstawicieli niektórych środowisk i instytucji kolejne żądania względem jej przebiegu i warunków (m.in. dotyczących dodatkowych dróg przejazdów, zmian w planach w zakresie przebiegu), przeszkadzały, wręcz wpływały na odsunięcie w czasie jej realizacji.
Sprawa obwodnicy i przedłużających się prac dokumentacyjnych była przedmiotem wielokrotnych rozmów, korespondencji i spotkań prezydenta miasta Inowrocławia Ryszarda Brejzy z m.in. inwestorem, ministrem transportu, wojewodą. Starania wspierał Poseł Krzysztof Brejza, dzięki któremu m.in. nasza obwodnica została przesunięta z listy rezerwowej na podstawową.
23 listopada 2012 r. na prośbę prezydenta Ryszarda Brejzy, zaniepokojonego przedłużającymi się pracami dokumentacyjnymi obwodnicy, wojewoda kujawsko-pomorski Ewa Mes zorganizowała spotkanie w urzędzie wojewódzkim w Bydgoszczy. Prezydentowi towarzyszyła grupa pikietujących inowrocławian, domagających się przyspieszenia przez inwestora prac obwodnicy Inowrocławia, by mogła być podpisana przez Wojewodę decyzja ZRID, tj. podstawowy dokument do kontynuowania prac nad jej powstaniem, m.in. umożliwiający ogłoszenie przetargu, wykup gruntów itd.
Podczas tamtego spotkania do pikietujących wyszła wojewoda Ewa Mes, która poinformowała, że decyzja ZRID zostanie przez nią podpisana na początku stycznia. Tak też się stało. – Dziękuję Pani Wojewodzie za dotrzymanie słowa. Oczekujemy teraz, że inwestor tego zadania - GDDKiA i Minister Transportu przystąpią do jego realizacji, że ruszą fizycznie prace związane z budową. Nie jestem naiwny i uwierzę, że będzie ona budowana kiedy - i powtórzę to raz jeszcze - zostanie wbita przysłowiowa pierwsza łopata – powiedział prezydent Ryszard Brejza.
W tej chwili inowrocławska obwodnica to najważniejsza inwestycja drogowa w pełni przygotowana do realizacji w województwie kujawsko-pomorskim. – Stąd wniosek, że to bardzo ważna inwestycja, której realizacja przyniesie pozytywne rezultaty nie tylko dla Inowrocławia, ale też regionu kujawsko-pomorskiego i Polski. Przyspieszy przejazd w ruchu tranzytowym, da możliwość realizacji zleceń lokalnym firmom budowlanym i pozostawienia pieniędzy w regionie. Jest więc istotna dla zaktywizowania gospodarczego południowo-zachodniej części województwa – dodaje prezydent.