O inwestycji [Jelenia Góra] Obowodnica - Trasa Średnicowa
Polsko-chorwackie konsorcjum Hydrogeo Polska z Warszawy wygrało przetarg na budowę południowej obwodnicy Jeleniej Góry.
To była najtańsza oferta spośród 12 firm, które stanęły do przetargu. Budowę 2,1 km drogi w przedstawionym kosztorysie wycenili na około 83 mln zł. To o 31 mln zł mniej niż najwyższa złożona w przetargu oferta.
- Przekazanie placu budowy nastąpi po podpisaniu umowy - mówi Jerzy Bigus, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jeleniej Górze. Załatwienie formalności potrwa około miesiąca. To oznacza, że budowa ruszy w połowie kwietnia.
Projekt zakłada budowę 2,1 kilometra drogi z wielopoziomowym węzłem drogowym w Grabarowie, estakadą i dwoma mostami nad Bobrem. Inwestycja połączy węzeł grabarowski przez dawny poligon wojskowy z ulicą Sudecką. Takie rozwiązanie odciąży z ruchu m.in. ulicę Wojska Polskiego oraz znacznie poprawi przejezdność ul. Jana Pawła II.
- Cały ruch w stronę Szklarskiej Poręby, Karpacza czy Niemiec będzie się mógł odbywać przez obwodnicę - mówi Jerzy Bigus.
Zaprojektowana obwodnica swój początek będzie miała na węźle Grabarów, który powstawał w latach 70., ale nie został ukończony. Potem będzie przebiegać istniejącą ul. Wincentego Pola. Następnie aż do ul. Sudeckiej trzeba wybudować całkiem nowy odcinek, który będzie się kończył skrzyżowaniem.
To inwestycja, na którą od bardzo wielu lat czekają jeleniogórzanie. - W końcu nie będzie takich korków i hałasu - nie kryje zadowolenia Jan Kurowski, mieszkaniec ul. Wojska Polskiego.
Gotowa jest koncepcja dalszej części obwodnicy południowej miasta. Chodzi o trzykilometrowy odcinek - od Sudeckiej do ul. Trasa Czeska. Ma przebiegać między granicą miasta od strony Staniszowa i ul. Wolności.
Ten etap najeżony jest obiektami inżynierskimi. Trzeba między innymi wybudować tunel na osiedlu Głowackiego i estakadę drogową. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na około 400 mln zł. Dlatego to melodia przyszłości. Jak zauważa Jerzy Bigus, być może uda się ten etap zrealizować w ciągu najbliższych 10 lat.
Co i kiedy
Harmonogram prac może być jeszcze weryfikowany przez drogowców. Jak zaznacza Jerzy Bigus, zastępca dyrektora MZDiM, póki co są to wstępne założenia.
Węzeł Grabarów: część drogowa - od połowy kwietnia do listopada oraz II i III kwartał 2011 roku, wiadukt i mosty na rzece Bóbr - od maja do III kwartału 2011 roku.
Obwodnica: część drogowa - od maja do listopada tego roku, estakada - od połowy maja do II kwartału 2011 roku, wiadukt - od maja do III kwartału 2011 roku, oświetlenie i kanalizacja - od czerwca do III kwartału 2011 roku.
Źródło: http://www.gazetawroclawska.pl