PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują stację i cztery wiadukty w Stargardzie. Na stacji układane są nowe tory, montowane sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Postępują prace przy budowie nowego peronu. Gotowe są pierwsze połówki czterech przebudowywanych wiaduktów w Stargardzie. Prace realizowane są w ramach modernizacji linii Poznań – Szczecin, wartej ponad 4 mld zł i współfinansowanej z Unii Europejskiej z instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).
Prowadzone inwestycje kolejowe w Stargardzie zapewnią wygodniejsze i bezpieczniejsze koleją w kierunku Poznania i Szczecina. Zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest w drugiej połowie 2024 roku.
Na stacji w Stargardzie wykonawcy prowadzą prace związane z przebudową torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń starowania ruchem kolejowym. W budowie jest również pierwszy z trzech peronów. Wszystkie nowe platformy będą wyższe i szersze, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnienia z komunikatami głosowymi.
Lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się.
W Stargardzie prowadzona jest także przebudowa czterech wiaduktów kolejowych, na ulicach: Bogusława IV, Wyszyńskiego, Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Składowej. Efektem prac będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ulicy Składowej będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum miasta. Prace prowadzone są w sposób umożliwiający prowadzenie ruchu kolejowego.
Zakończenie pierwszego etapu prac wraz z odbiorami i rozpoczęcie prac na drugiej połówce stacji, w tym przebudowy drugich połówek wiaduktów, planowana jest w drugiej połowie tego roku.
Wiadukt nad ul. Bogusława IV:
Wiadukt nad ul. Wyszyńskiego:
Wiadukt nad ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej:
Wiadukt nad ul. Składową:
Bezpieczniej pociągiem między Poznaniem a Szczecinem
Na stacji zlokalizowane będzie także Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obecnie linia kolejowa między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem podzielona jest na odcinki, na których ruch prowadzony jest przez dyżurnych ruchu ze zlokalizowanych na nich nastawni kolejowych. Gotowy jest budynek LCS. W środku postępują prace związane z wyposażeniem nastawni w urządzenia komputerowe.
Inwestycja "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej "CEF" ("Łącząc Europę"). Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 roku.
Zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest w drugiej połowie 2024 roku.
Źródło: PKP PLK