Dobiegający końca rok przyniósł szereg zmian i planów dotyczących sieci dróg krajowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakończyła niektóre prace, inne rozpoczęła. GDDKiA podpisała umowy i uruchomiła wiele procedur związanych z przygotowaniem kolejnych inwestycji. 2024 rok był pełen wyzwań i ciężkiej pracy, a kolejne lata w woj. łódzkim zapowiadają się równie intensywnie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prezentuje RAPORT za 2024 rok:
Blisko 30 km drogi ekspresowej S12 w budowie
Prace nad dwoma odcinkami S12 ruszyły na terenie województwa mazowieckiego, choć realizowane są przez łódzki Oddział GDDKiA. Wspieramy w ten sposób naszych kolegów z sąsiedniego województwa, co jest naturalną praktyką. Prace obejmują dwa odcinki realizacyjne: granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha o długości 14,4 km i Przysucha – Wieniawa o długości 14,7 km. Obydwa realizowane są w systemie Projektuj i buduj. Będzie to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa o bezkolizyjnych skrzyżowaniach. Umowę na pierwszy z odcinków podpisaliśmy w maju, w przypadku drugiego był to lipiec. Oznacza to, że pierwsze samochody powinny pojechać nową trasą w kierunku Lubelszczyzny w II połowie 2028 roku.
Po wybudowaniu wszystkich odcinków, pomiędzy autostradą A1 w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego a Dorohuskiem, droga ekspresowa S12 zapewni sprawne i bezpieczne połącznie centrum kraju z Lubelszczyzną, a także z wschodnią granicą kraju. Tym samym ma ułatwić podróż pomiędzy zachodnią i wschodnią granicą państwa, a zatem stanowić pomost pomiędzy krajami Unii Europejskiej i Ukrainą.
Niezależnie od tego, trwają prace związane z przygotowaniem do realizacji odcinka drogi ekspresowej S12 Piotrków Trybunalski - Sulejów (Kozenin) - granica woj. łódzkiego i mazowieckiego. Pod koniec grudnia złożyliśmy komplet dokumentów do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ), które są uzupełnieniem raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. GDOŚ prowadzi obecnie postępowanie odwoławcze od wydanej w 2019 r. decyzji środowiskowej. Jego zakończenie pozwoli nam przejść do dalszego etapu prac, zarówno dla odcinka drogi ekspresowej S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kozenina (i dalej do granicy województwa mazowieckiego), jak i S74 od Kozenina do granicy z woj. świętokrzyskim. W przypadku drogi S12 to odcinek o długości ponad 60km, a jeśli chodzi o S74 to blisko 20 km.
Droga ekspresowa S12 będzie dłuższa
Kolejnym strategicznym przedsięwzięciem jest opracowanie dokumentacji na przedłużenie drogi ekspresowej S12 od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin. Nowy odcinek trasy będzie spinał istniejącą sieć tras najwyższych klas w ścisłym centrum kraju i usprawni przejazd zarówno między Wrocławiem i Warszawą, jak i z centrum kraju do Ziemi Świętokrzyskiej i na Podkarpacie. Pierwsze spotkania informacyjne z mieszkańcami, zorganizowane przez projektanta, miały miejsce na początku jesieni.
Pod koniec przyszłego roku planujemy złożenie wniosku o decyzję środowiskową, a dwa lata później chcemy ją uzyskać. Umowy z wykonawcami planujemy podpisać pod koniec 2029 roku. Zakończenie prac przewidywane jest w 2035 roku.
GDDKiA poprawiła funkcjonalność drogi ekspresowej S14
Zakończyła się budowa łącznika w ciągu DK72 od węzła Aleksandrów Łódzki od ul. Szczecińskiej w Łodzi. To dwujezdniowy odcinek drogi o dwóch pasach ruchu i długości 1,1 km, który będzie stanowił niesłychanie ważny element komunikacyjny zachodniej części aglomeracji łódzkiej. Pozwoli na łatwy dostęp do drogi ekspresowej S14 (a tym samym pozostałych najważniejszych tras regionu) mieszkańcom łódzkiego Teofilowa i przedsiębiorcom mającym tu liczne firmy. Mimo że odcinek jest już gotowy, pierwsze samochody będą mogły tędy pojechać dopiero po zakończeniu prac związanych z modernizacją ulicy Szczecińskiej, prowadzonych przez łódzki magistrat.
Poszerzenie A2 Łódź – Warszawa
Milowymi krokami zbliża się niezwykle ważna i wyczekiwana przez kierowców, ale także bardzo trudna inwestycja – rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą. Pod koniec października złożyliśmy do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na całym 92-kilometrowym odcinku przewidzianym do przebudowy.
Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłosimy przetargi na rozbudowę trasy. Podpisanie umów z wykonawcami przewidywane jest na I połowę 2026 roku, a zakończenie prac trzy lata później.
Rozbudowa DK60
Zupełnie zmieni się oblicze drogi krajowej nr 60 biegnącej przez województwo łódzkie. W listopadzie uzyskaliśmy decyzję ZRID na rozbudowę 20 km trasy między Topolą Królewską i Kutnem. To ważny skrót dla jadących DK91 z Łodzi w kierunku Płocka. Przebudowa drogi pozwoli przede wszystkim na podniesienie nośności jezdni do obowiązujących standardów, ale ma też na celu poprawę bezpieczeństwa, komfortu jazdy i życia mieszkańców. Wzdłuż trasy pojawią się chodniki, drogi dla rowerów, liczne zatoki autobusowe i aż siedem rond. Przewidujemy, że ogłoszenie przetargu na prace budowlane nastąpi w II kwartale przyszłego roku, a umowa z wykonawcą zostanie podpisana w IV kwartale.
Powstaną kolejne obwodnice
Pod koniec listopada poznaliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Srocka w ciągu wspólnego przebiegu dróg krajowych nr 12 i 91, którą złożyła firma Budimex. Mieszkańcy od dawna czekają na tę inwestycję, która będzie miała jedną jezdnię i długość 3,7 km. Pozwoli ona bowiem na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z zatłoczonego centrum Srocka. Sąsiedztwo autostrady A1 i drogi ekspresowej S8, a także licznych centrów logistycznych, przyczynia się do jego wyjątkowej intensywności. Należy podkreślić, że to pierwsza z inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie łódzkim przechodząca do etapu realizacji. Aktualnie trwa standardowa kontrola przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W grudniu ogłosiliśmy przetarg na projekt i budowę obwodnicy Radomska w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42. Nowa trasa pozwoli na wyprowadzenie z centrum miasta ruchu tranzytowego zarówno na kierunku północ-południe (DK91 Piotrków Trybunalski – Częstochowa), jak i na kierunku wschód-zachód (DK42 Końskie - Działoszyn). Ma to fundamentalne znaczenie w związku z sąsiedztwem autostrady A1 i rosnącą w jej pobliżu liczbą centrów logistycznych.
B(ezpieczeństwo) R(uchu) D(rogowego) niezmiennie priorytetem
W mijającym roku zrealizowaliśmy szereg przedsięwzięć związanych z szeroko rozumianą poprawą bezpieczeństwa. Pod koniec listopada ogłosiliśmy przetarg na przebudowę ul. Brzeźnickiej, czyli DK42 w Radomsku. To odcinek o długości 2,2 km między ulicą Łódzką i Rondem Polskich Lotników Września 1939 roku. Poza podniesieniem nośności drogi do wymaganych 11,5 tony na oś pojazdu, pojawi się chodnik, droga pieszo-rowerowa, nowe oświetlenie uliczne i dodatkowe oświetlenie przejść dla pieszych. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w połowie przyszłego roku.
Zakończyliśmy budowę 6-kilometrowej drogi dla rowerów wzdłuż DK12 między Piotrkowem Trybunalskim i Przygłowem. To jedno z najważniejszych przedsięwzięć minionego roku, których celem była poprawa bezpieczeństwa. Odcinek ten w ciągu doby pokonuje ponad 20 tysięcy pojazdów, zatem dla cyklistów pojawiła się jedyna szansa na bezpieczne poruszanie się.
Na ukończeniu są prace związane z poprawą bezpieczeństwa na DK91 między Wielkim Borem, Gomunicami i Kletnią. Na tym odcinku o długości 2,6 km pojawiły się chodniki, drogi dla rowerów, zatoki autobusowe i wzbudzana sygnalizacja na świetlna na jednym z przejść dla pieszych. Przebudowane zostało także jedno skrzyżowanie, wraz z modernizacją sygnalizacji świetlnej. Zakończenie prac planowane jest na II kwartał przyszłego roku.
Reasumując, w minionym roku pracowaliśmy (na różnych etapach przygotowania bądź realizacji) nad 63 zadaniami na sieci drogowej w ramach programów związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (przebudowy skrzyżowań, doświetlanie przejść dla pieszych, inwestycje związane z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów itp).
Żródło: GDDKiA