Japoński potentat motoryzacyjny – Toyota nadal stawia na rozwój w Polsce, a konkretnie na swoje zakłady na Dolnym Śląsku zlokalizowane w podwrocławskim Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu. W 2022 roku całkowity poziom nakładów inwestycyjnych w obu fabrykach Toyota Motor Manufacturing Poland (łącznie z obecnie realizowanymi projektami) wzrośnie do blisko 5,5 miliarda złotych, a całkowite zatrudnienie w obu dolnośląskich fabrykach koncernu do około 3000 osób.
1 czerwca rozpoczęła w Jelczu-Laskowicach produkcję najnowszej generacji silników benzynowych 1,5 l Dynamic Force Engine. Są to 3-cylindrowe jednostki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu (TNGA), które będą montowane m.in. w Toyocie Yarisie nowej generacji (zarówno z napędem konwencjonalnym jak i hybrydowym), a także w Toyocie Yaris Cross.
W związku z uruchomieniem produkcji nowego silnika zatrudnienie w fabryce w podwrocławskim Jelczu-Laskowicach wzrosło o około 600 pracowników – do ponad 1100 osób.
W prace przygotowawcze do produkcji dwóch nowych silników w Polsce japońska Toyota zainwestowała dodatkowo 770 milionów złotych. W zakładzie produkcyjnym w Jelczu-Laskowicach powstały całkowicie nowe linie produkcyjne zgodne z architekturą TNGA, w tym 6 linii obróbczych i linie odlewnicze. Powstała także wspólna linia podmontażu i montażu silników. Dzięki poczynionym inwestycjom może tam obecnie powstawać około 312 tys. silników. Korbowody i wały korbowe i do nich będą dostarczane z kuźni drugiej wałbrzyskiej fabryki Toyoty na Dolnym Śląsku – zakładu w Wałbrzychu.
Na tym jednak nie koniec nowych inwestycji Toyoty w Polsce. Już w 2021 roku w fabryce w Wałbrzychu planowane jest uruchomienie dwóch linii produkcji elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT, które współpracować będą z silnikiem TNGA 1,5 l. Na 2022 rok planowane jest uruchomienie drugiej linii produkcyjnej tego silnika. Wówczas polskie zakłady Toyoty wytwarzać będą kompletne hybrydowe zespoły napędowe.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) posiada w Polsce dwie fabryki, obie zlokalizowane są na Dolnym Śląsku. Fabryka w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem zajmuje się produkcją silników benzynowych o pojemności 1,5 l oraz 2,0 l TNGA. Rocznie w tym zakładzie powstaje 312 tys. jednostek napędowych.
Będą kolejne nowe inwestycje
Na tym jednak nie koniec nowych inwestycji Toyoty w Polsce. Już w 2021 roku w fabryce w Wałbrzychu planowane jest uruchomienie dwóch linii produkcji elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT, które współpracować będą z silnikiem TNGA 1,5 l. Na 2022 rok planowane jest uruchomienie drugiej linii produkcyjnej tego silnika. Wówczas polskie zakłady Toyoty wytwarzać będą kompletne hybrydowe zespoły napędowe.
Dolny Śląsk centrum produkcyjnym Toyoty
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) posiada w Polsce dwie fabryki, obie zlokalizowane są na Dolnym Śląsku. Fabryka w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem zajmuje się produkcją silników benzynowych o pojemności 1,5 l oraz 2,0 l TNGA. Rocznie w tym zakładzie powstaje 312 tys. jednostek napędowych.
Druga fabryka Toyoty zlokalizowana jest w Wałbrzychu. W zakładzie wytwarzane są elektryczne przekładnie e-CVT do samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Roczne możliwości produkcyjne wałbrzyskiej fabryki to aktualnie 175 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów.