Jest wniosek o ZRID dla pierwszego z czterech odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń

Orzech

Wojewoda Kujawsko-Pomorski otrzymał wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25. Po wydaniu decyzji będzie możliwe rozpoczęcie prac w terenie.

Umowę z firmą Intercor, w systemie Projektuj i buduj, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała w maju ub.r. Jej łączna wartość to niespełna 411 mln zł. Zadaniem wykonawcy jest zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowa 8,9 km odcinka drogi ekspresowej S10 oraz 5,4 km odcinka DK25. W ramach inwestycji przebudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe, powstanie nowy węzeł Emilianowo, który usprawni dojazd do terenów przemysłowych i planowanego Terminalu Intermodalnego w Emilianowie.

Droga ekspresowa pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych w pobliżu węzła Emilianowo.

DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem dzięki czemu przeniesiony zostanie ruch tranzytowy z obecnie mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami - Zielona i Brzoza. W ramach inwestycji powstaną też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Czas na uzyskanie ZRID wynosi siedem miesięcy. Prace budowlane mają zakończyć się w 2026 roku.

ZRID - ważny etap

Wydana przez wojewodę decyzja, zwykle z rygorem natychmiastowej wykonalności, określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził Wojewoda Kujawsko-Pomorski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowanie za przejęte nieruchomości.

Dla wykonawcy inwestycji, uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.

Pozostałe odcinki S10

Trasa połączy w przyszłości Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej i będzie liczyła ok. 430 km długości. Jej realizacja zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W województwie kujawsko-pomorskim będzie miała docelowo ok. 180 km długości, z czego 35 km będzie wspólnym przebiegiem z autostradą A1, a 7 km z drogą S5. Kierowcy korzystają obecnie z jej dwóch odcinków tj. Bydgoszcz Zachód - Bydgoszcz Południe oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Dla trzech w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk - Bydgoszcz (40 km) oraz A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (40 km w gr. woj. kujawsko-pomorskiego). Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie ub.r. decyzję środowiskową (DŚU). W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ).

W tym roku ogłosimy przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą o łącznej długości 114 km. Przypominamy, że obecnie mamy już 42 km już gotowej trasy w ramach odcinków Zdunowo-Stargard i obwodnica Wałcza. Jesteśmy w trakcie uzyskiwania DŚU dla ok. 35 km trasy pomiędzy Piłą i granicą woj. wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego (w tym dobudowa drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska).

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Droga ekspresowa S10 Bydgoszcz - Toruń powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) i jest w całości realizowana ze środków budżetu państwa.

Źródło: GDDKiA