Katowice Airport: ostatni tydzień prac przy budowie nowej drogi startowej

Katowice Airport: ostatni tydzień prac przy budowie nowej drogi startowej

Katowice
REKLAMA

5 listopada br., po blisko 90 tygodniach prac, zakończy się budowa nowej drogi startowej na lotnisku w Pyrzowicach. Nowa infrastruktura o długości 3200 m zostanie oddana do użytku operacyjnego w maju 2015 roku.

 

Dzięki inwestycji lotnisko w Pyrzowicach będzie przygotowane do obsługi szerokokadłubowych samolotów, typu Airbus 340, czy Boeing 747 i stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości ponad trzech kilometrów.

 

Po zakończeniu prac przy układaniu betonowej warstwy ścieralnej nowej drogi startowej, po której będą poruszały się koła samolotów korzystających z tej infrastruktury, przystąpiono do ostatnich prac. Obejmowały one m.in. montaż oświetlenia przyszłej drogi startowej, dróg kołowania oraz oświetlenia nawigacyjnego. Dokonano również kalibracji systemu sterowania światłami. Ponadto w Katowice Airport dobiegły końca roboty związane z malowaniem oznakowania poziomego i zagospodarowaniem terenów zielonych. Zakończono też układanie nawierzchni bitumicznych dróg kołowania i utwardzonych poboczy nowej drogi startowej. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz układem głównych dróg kołowania wynosi 230 tys. m kw.

 

- Przed nami ostatni tydzień prac przy budowie nowej drogi startowej. Ich koniec nie oznacza jednak, że nowa droga będzie mogła być od razu użytkowana. Stanie się tak w pierwszej połowie przyszłego roku, po pozytywnym odbiorze końcowym robót budowlanych, uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie i przeprowadzeniu wszelkich prac geodezyjno-kartograficznych oraz zmian w dokumentacji rejestracyjnej lotniska i Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) - mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

REKLAMA

 

Statki powietrzne, które w przyszłości będą korzystały z nowej drogi startowej będą poruszały się również po zmodernizowanych właśnie drogach kołowania L (Lima), N (November), S (Sierra) i T (Tango). Stanowią one połączenie nowej drogi startowej z istniejącym układem pola ruchu naziemnego. Nowością będą również nowo wybudowane dwie drogi szybkiego zjazdu z przyszłej drogi startowej (po jednej dla każdego kierunku) o oznaczeniach R (Romeo) i N (November). Są to tzw. speedwaye. Zostały one usytuowane pod takim kątem względem nowej drogi startowej, by możliwe było opuszczenie jej przez samolot jeszcze przed ukończeniem pełnego dobiegu, czyli przy prędkości do 90 km/h.

 

Budowa nowej drogi startowej jest realizowana w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu ubiegłego roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.

 

Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA