[Katowice] Ostatnie prace w Katowice Airport przy budowie nowej drogi startowej

Kajtman

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice dobiega końca budowa nowej drogi startowej. Aktualnie wykonywana jest bitumiczna warstwa ścieralna umocnionych poboczy drogi startowej, płaszczyzn przeciwwydmuchowych oraz nawierzchni dróg kołowania, które połączą nową drogę startową z istniejącą infrastrukturą liniową pyrzowickiego lotniska. Ponadto trwa montaż oświetlenia nawigacyjnego, którego testy oraz obloty planowane są na najbliższe tygodnie. Od połowy miesiąca prowadzone są również intensywne prace związane z montażem i uruchomieniem systemu ILS/DME na nowej drodze startowej. Przyszła droga startowa zostanie oddana do użytku operacyjnego w II kwartale 2015 roku. Wartość całego przedsięwzięcia to 157 mln zł.

 

W Katowice Airport ułożono już ostatnią, a zarazem najbardziej kosztowną, bo wartą prawie 21 mln zł, betonową warstwę konstrukcyjną nowej drogi startowej. Ponadto, zakończyły się prace związane z budową kanalizacji deszczowej, której zadaniem jest odprowadzanie wody opadowej.

 

Nowa droga startowa ma długość 3200 metrów, a jej szerokość będzie wynosić 45 metrów. Dzięki inwestycji port w Pyrzowicach będzie jednym z trzech polskich lotnisk z drogą startową o długości powyżej trzech kilometrów. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania L, N, R, S i T wyniesie blisko 250 tys. m kw.

 

– Największa w dotychczasowej działalności portu (pod względem kosztów oraz skali prac) inwestycja zbliża się ku końcowi. Po zakończeniu prac i pozytywnym odbiorze nowej drogi startowej zostanie ona dopuszczona do ruchu lotniczego. Wówczas zwiększy się konkurencyjność pyrzowickiego portu oraz jego możliwości operacyjne – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

 

Katowice Airport jest aktualnie w stanie przyjąć samoloty wszystkich typów. Długość obecnie użytkowanej drogi startowej, która wynosi 2800 m, pozwala wystartować nawet największym samolotom, lecz z ich niepełną masą startową, co przy ograniczonej ilości paliwa w zbiorniku może skutkować koniecznością śródlądowania w celu dotankowania paliwa. Nowa droga startowa, dłuższa od obecnej o 400 m, pozwoli bezpiecznie wzbić się w powietrze nawet w pełni załadowanym i zatankowanym, największym statkom powietrznym. Dzięki temu możliwe będzie uzupełnienie oferty połączeń z Pyrzowic o dalekie, bezpośrednie rejsy.

 

Większe możliwości operacyjne Katowice Airport zapewni również radiowy system nawigacyjny – ILS/DME II kategorii operacyjnej, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia. Pozwoli on pilotom bezpieczne wylądować w Pyrzowicach przy gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie tj. widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji (momencie, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) nie mniejszej niż 30 metrów. Dzięki temu znacząco zmniejszy się liczba przekierowań samolotów na inne lotniska ze względu na ograniczoną widzialność i tym samym zwiększy się komfort podróży dla pasażerów.

 

Budowa nowej drogi startowej realizowana jest w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu ubiegłego roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.

 

Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.