Do uzdrowiska w Ciechocinku po kilkunastu latach ponownie będzie można przyjechać pociągiem. To efekt współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miastem Ciechocinek. Podpisaliśmy porozumienie na rzecz przywrócenia połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek.
Ostatni raz mieszkańcy oraz kuracjusze mogli dojechać do Ciechocinka regularnymi pociągami w 2011 r. (podczas wakacji w 2014 r. jeździły pociągi sezonowe). Powrót połączeń pasażerskich na linię nr 245 zapewni lepszy dostęp do kolei w tej części województwa. Mieszkańcy będą mogli dotrzeć pociągiem do pracy lub szkoły, a kuracjusze do popularnego uzdrowiska.
W ramach zawartego dziś porozumienia, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zobowiązały się do przeprowadzenia prac projektowych i budowlanych na linii nr 245, które umożliwią powrót pociągów. Urząd Marszałkowski zapewni połączenia pasażerskie w ilości minimum 8 par pociągów dziennie przez okres co najmniej 5 lat. Miasto Ciechocinek przeprowadzi niezbędne prace dotyczące infrastruktury miejskiej, które zapewnią wygodny dostęp do kolei.
W zakresie planowanych prac wymienimy nawierzchnię peronów w Ciechocinku, Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Zamontujemy na nich m.in. nowe wiaty, ławki oraz energooszczędne oświetlenie. Wyremontujemy tor i rozjazdy, a wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewnią sprawne i bezpieczne podróże koleją.
Pociągi pojadą docelowo z prędkością do 120 km/h.
Na 5 przejazdach kolejowo-drogowych będzie bezpieczniej. W Nowym Ciechocinku przejazd znajdujący się na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 ze zjazdem z autostrady A1 zyska nowe zabezpieczenia w postaci sygnalizacji i rogatek, współpracujących z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu wspomnianych dróg.
Realizacja prac projektowych i robót budowlanych po stronie PLK S.A. zaplanowana jest w terminie, który umożliwi wznowienie ruchu pociągów od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2025/2026, tj. od 14 grudnia 2025 r. Szacowana wartość prac to 24,5 mln zł netto.
Finansowanie zaplanowane jest ze środków budżetowych.
Źródło: PKP PLK S.A.