Wraz z grudniowym rozkładem jazdy na kolejowej mapie Dolnego Śląska pojawi się dwadzieścia nowych przystanków na żądanie. Koleje Dolnośląskie oceniają swój pilotażowy pomysł pozytywnie, dlatego ilość tego typu przystanków zostanie zwiększona.
Pierwsze dwa przystanki na żądanie uruchomiono w grudniu ubiegłego roku na linii 137 relacji Legnica – Kamieniec Ząbkowicki. Przez 10 miesięcy obserwacji stwierdzono, że w na przystanku w Krzyżowej na żądanie pociągi zatrzymywały się w przypadku 31 proc. przypadków, zaś w Nowej Wsi Legnickiej zaledwie w 14 proc.
– Pomysł sprawdził się i co ważne – został też dobrze odebrany przez pasażerów, którzy bardzo szybko „nauczyli się” z takich przystanków korzystać. Dlatego rozwijamy ten projekt i od nowego rocznego rozkładu jazdy wprowadzamy kolejne przystanki na żądanie – informuje w komunikacie Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Nowe kolejowe przystanki na żądanie na Dolnym Śląsku
Od nowego rocznego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 13 grudnia do dwóch istniejących już przystanków na żądanie w Krzyżowej i Nowej Wsi Legnickiej dołączą: Bierkowice, Błażkowa, Bolesławice Świdnickie, Gorzuchów Kłodzki, Górzyniec, Jedlina Górna, Kłodzko Książek, Kłodzko Zagórze, Kulin Kłodzki, Kwieciszowice, Lewin Kłodzki, Młyńsko, Nowa Ruda Przedmieście, Nowa Ruda Zdrojowisko, Stary Wielisław, Studzianka, Ubocze, Unisław Śląski oraz Wierzchowice. Wciąż trwają prace nad dostosowaniem przystanku na żądanie w Suszce k. Kamieńca Ząbkowickiego.
Jak funkcjonuje przystanek na żądanie?
Miejsca, w których pasażerowie mogą wsiąść lub wysiąść na żądanie, są oznaczone w rozkładach jazdy czarnym trójkątem. W tych miejscach maszyniści zmniejszają prędkość pociągu do ok. 25 km/h, aby w porę zareagować na sygnał pasażerów, którzy poprzez specjalny system powiadamiają o zamiarze opuszczenia pojazdu. W składach, w których taki system nie został jeszcze wdrożony należy poinformować obsługę o zamiarze skorzystania z przystanku na żądanie. Aby wsiąść do pociągu z peronu należy stanąć na peronie w widocznym dla maszynisty miejscu.
Warto jednak pamiętać, że przystanki działają w ciągu dnia oraz przy warunkach atmosferycznych zapewniających dobrą widoczność. – W nocy lub przypadku złej pogody pociągi zatrzymają się obligatoryjnie – wyjaśnia prezes KD.
Projekt rozwojowy
Koleje Dolnośląskie traktują swój projekt rozwojowo. Najbliżej objęcia tym trybem jest przystanek Szklarska Poręba Huta, który jednak najwcześniej w projekcie znaleźć mógłby się dopiero w marcowej aktualizacji rozkładu. W tym przypadku konieczne jest dokonanie ustaleń z zarządcą infrastruktury.
Pierwsze dwa przystanki na żądanie uruchomiono w grudniu ubiegłego roku na linii 137 relacji Legnica – Kamieniec Ząbkowicki. Przez 10 miesięcy obserwacji stwierdzono, że w na przystanku w Krzyżowej na żądanie pociągi zatrzymywały się w przypadku 31 proc. przypadków, zaś w Nowej Wsi Legnickiej zaledwie w 14 proc.
– Pomysł sprawdził się i co ważne – został też dobrze odebrany przez pasażerów, którzy bardzo szybko „nauczyli się” z takich przystanków korzystać. Dlatego rozwijamy ten projekt i od nowego rocznego rozkładu jazdy wprowadzamy kolejne przystanki na żądanie – informuje w komunikacie Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Nowe kolejowe przystanki na żądanie na Dolnym Śląsku
Od nowego rocznego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 13 grudnia do dwóch istniejących już przystanków na żądanie w Krzyżowej i Nowej Wsi Legnickiej dołączą: Bierkowice, Błażkowa, Bolesławice Świdnickie, Gorzuchów Kłodzki, Górzyniec, Jedlina Górna, Kłodzko Książek, Kłodzko Zagórze, Kulin Kłodzki, Kwieciszowice, Lewin Kłodzki, Młyńsko, Nowa Ruda Przedmieście, Nowa Ruda Zdrojowisko, Stary Wielisław, Studzianka, Ubocze, Unisław Śląski oraz Wierzchowice. Wciąż trwają prace nad dostosowaniem przystanku na żądanie w Suszce k. Kamieńca Ząbkowickiego.
Jak funkcjonuje przystanek na żądanie?
Miejsca, w których pasażerowie mogą wsiąść lub wysiąść na żądanie, są oznaczone w rozkładach jazdy czarnym trójkątem. W tych miejscach maszyniści zmniejszają prędkość pociągu do ok. 25 km/h, aby w porę zareagować na sygnał pasażerów, którzy poprzez specjalny system powiadamiają o zamiarze opuszczenia pojazdu. W składach, w których taki system nie został jeszcze wdrożony należy poinformować obsługę o zamiarze skorzystania z przystanku na żądanie. Aby wsiąść do pociągu z peronu należy stanąć na peronie w widocznym dla maszynisty miejscu.
Warto jednak pamiętać, że przystanki działają w ciągu dnia oraz przy warunkach atmosferycznych zapewniających dobrą widoczność. – W nocy lub przypadku złej pogody pociągi zatrzymają się obligatoryjnie – wyjaśnia prezes KD.
Projekt rozwojowy
Koleje Dolnośląskie traktują swój projekt rozwojowo. Najbliżej objęcia tym trybem jest przystanek Szklarska Poręba Huta, który jednak najwcześniej w projekcie znaleźć mógłby się dopiero w marcowej aktualizacji rozkładu. W tym przypadku konieczne jest dokonanie ustaleń z zarządcą infrastruktury.