Do Wojewody Lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Piaski – Dorohucza. Po uzyskaniu tej decyzji będzie mogła rozpocząć się budowa.
W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami w obu kierunkach, a także drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowanych jest m.in. sześć wiaduktów, most oraz siedem przejść dla zwierząt.
Bilsko 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S12 realizuje firma Intercor, a wartość umowy to niespełna 358 mln zł. Przebiegać on będzie nowym korytarzem przez gminy Trawniki oraz Piaski. Zaczynać będzie się na istniejącym węźle Piaski Wschód, który zostanie rozbudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski – Łopiennik. Trasa S12 początkowo przebiegać będzie po północnej stronie obecnej DK12, następnie przetnie ją i od południa ominie Biskupice. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna, gdzie kierowcy zjadą drogą powiatową na obecną DK12.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączyliśmy fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Wyłoniliśmy już wykonawcę dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy i podpisaliśmy z nim umowę. Obecnie trwają prace dokumentacyjne.
S12 Piaski – Dorohusk
Droga ekspresowa S12 między Piaskami i Dorohuskiem będzie miała ok. 75 km. W ubiegłym roku rozpoczęła się budowa obwodnicy Chełma, a pod koniec marca tego roku do Wojewody Lubelskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka Chełm – Dorohusk. Z kolei dla odcinka Dorohucza – Chełm wykonawca opracowuje dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o wydanie ZRID. Złożenie wniosku o wydanie tej decyzji planowane jest w drugim kwartale tego roku.
ZRID pozwoli rozpocząć budowę
Decyzja ZRID zatwierdzi podział nieruchomości oraz granice terenu przewidzianego pod budowę drogi. Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości oznaczać będzie także rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte przez Skarb Państwa.
Źródło: GDDKiA