Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Wojewody Wielkopolskiej wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S11 Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Tym samym zakończył się etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID.
• Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych na ponad 22-kilometrowym odcinku S11.
• Umowę na realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 4 lipca 2024 roku, a wykonawcą tego zadania jest Grupa Mirbud.
• Wartość umowy to ponad 853 mln zł. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r.
Opis inwestycji
Droga ekspresowa będzie przebiegać po wschodniej stronie miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki oraz po stronie zachodniej miejscowości Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Ominie tereny Natura 2000 znajdujące się w okolicy rzeki Warty. Na wysokości Obornik zbudujemy nowy most, który zapewni bezpieczną przeprawę przez Wartę w ciągu S11. Odcinek włączy się do istniejącego już węzła Poznań Północ i zachodniej obwodnicy Poznania.
Inwestycja przewiduje m.in.:
• budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
• budowę węzłów drogowych: Oborniki oraz Chludowo,
• budowę dróg/dodatkowych jezdni do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego,
• przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową,
• budowę 38 obiektów inżynierskich,
• budowę miejsc obsługi podróżnych Oborniki Wschód oraz Oborniki Zachód,
• budowę Obwodu Utrzymania Drogowego.
Droga Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik stanowi fragment drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg – Poznań, jak również element ważnego w skali kraju połączenia drogowego, w tym o znaczeniu obronnym. Zapewnia dojazd z Poznania na środkowe wybrzeże Bałtyku i jednocześnie dogodny dojazd do Szczecina.
S11 w Wielkopolsce
W lutym br. do Wojewody Wielkopolskiej GDDKiA złożyła wniosek o wydanie ZRID dla budowy drugiej jezdni obwodnicy Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11. Wykonawcą jest Grupa Mirbud. Inwestycja, o wartości ponad 69 mln zł, realizowana jest w latach 2024-2027 w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Trwają prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim
Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:
• Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
• Piła – Ujście o długości około 20 km,
• Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
• Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
• Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km.
Dla trasy ze Szczecinka do Piły Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od decyzji środowiskowej (DŚU).Dla odcinków Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski toczą się postępowania o wydanie DŚU.

Źródło: GDDKiA