Rok 2023 jeszcze się nie skończył, a największe w Polsce centrum biznesowe już może ogłosić, że ten rok będzie rekordowy. W pierwszych dniach grudnia poziom umów 50 tys. mkw., a na podpis czekają umowy pozwalające prognozować wynik na poziomie 53, a nawet 55 tys. mkw. Podsumowując 2022 rok Olivia Centre mogła się poszczycić osiągnięciem poziomu 30 tys. mkw. jakie objęły umowy najmu.
– Dotychczasowym rekordowym rokiem był rok 2018, w którym po raz pierwszy w historii tego 11-letniego projektu osiągnięto komercjalizację powierzchni najmu na poziomie 40 tys. mkw. Ten wynik udało się przebić już we wrześniu – mówi Michał Klepczyński, dyrektor najmu z Olivia Centre. Większość zawartych umów związana jest z przedłużeniami umów dotychczasowych rezydentów Olivii Centre, jednak w tym gronie znaleźli się także nowi rezydenci, i co dla nas szczególnie ważne, wśród 5 nowych firm 4 to firmy usługowe, co pozwala poszerzyć ofertę usług dostępnych dla pracowników Olivii i mieszkańców Trójmiasta.
Wśród nowych usług znajdują się przygotowywana już do otwarcia kawiarnia i cukiernia Ciacho bez Cukru, oddział banku Pekao S.A., globalny potentat na rynku wynajmu pojazdów Enterprise oraz salon sprzedaży mieszkań belgijskiego dewelopera BPI S.A.
– Tegoroczny wynik daje nam olbrzymią satysfakcję – podkreśla Maciej Kotarski, dyrektor z Olivia Centre. – Podpisaliśmy umowy na tak wysoki wolumen powierzchni w wyjątkowo wymagających czasach i realiach rynku. Ewolucja dotyczy całego rynku pracy, a nam udaje się utrzymać W zeszłym roku mieliśmy aż 18 umów zawartych z nowymi rezydentami, co było rekordem w historii naszego projektu, zatem trudno by było oczekiwać, że również w tym roku uda się osiągnąć tak wysoki poziom. Nasz zespół w okresie największych rynkowych zawirowań, czyli od 2020 roku pozyskał aż 46 nowych rezydentów, którzy objęli równo 30 tys. mkw. powierzchni najmu. Wśród nich są takie firmy jak AMS, Capgemini, Graphcore, Just Join IT, Nike, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., Pekao S.A., Santander, SoftServe, SPEEDNET.
Równocześnie godny podkreślenia jest fakt, że odejścia do innych lokalizacji poza Olivię Centre są marginalne: w ciągu 4 lat tylko 4 firmy, zajmujące dotychczas nieco ponad 1000 mkw., zdecydowały się na zmianę lokalizacji. Ponadto poziom komercjalizacji powierzchni w całym centrum wynosi obecnie ponad 90% i wciąż rośnie, co pozwala także uznać, że wzrasta atrakcyjność centrum w oczach rynku.
– W mojej opinii 2023 to dla rynku najtrudniejszy rok na przestrzeni ostatnich 15 lat – podkreśla Maciej Kotarski. – W całym kraju dostrzega się rosnące pustostany, zauważa się dosyć znaczącą stagnację, a w Warszawie nawet zmniejszenie się wolumenu całego rynku. Obserwując to, inwestorzy zdecydowali się na wstrzymanie praktycznie wszystkich budów nowych biurowców w Gdańsku, a towarzyszy temu postępująca walka cenowa. Tym większe uznanie należy się zespołowi komercjalizacji powierzchni w Olivia Centre, które dzięki temu nawet w tak wymagających czasach potrafi przynosić profity.