DODAJ
Gregs 08.05.2007, godz. 18:21
Odcinek południowy

Za odcinek południowy przyszłej drogi S3 odpowiedzialny jest wrocławski oddział GDDKiA.

9 października 2006 w drodze przetargu wyłoniono projektanta "koncepcji programowej drogi ekspresowej S3 na odcinku Nowe Miasteczko - Legnica (ul. Chojnowska)" o długości 63 km.

3 stycznia 2007 Rada Ministrów zatwierdziła plan inwestycji drogowych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2015. Na liście wspieranych projektów znalazła się m.in. budowa ok. 60 km trasy S3 na odcinku Legnica - Lubawka, który miałby powstać w latach 2013-2015 za ok. 300 mln €.

Na odcinku południowym drogi S3 powstaną obwodnice:

zachodnia Lubina – 13,1 km (realizacja: 2009-2011; 8 listopada 2006 ogłoszono przetarg na projekt budowlany),
Jawora – 12 km (uzyskana decyzja lokalizacyjna; do 2008),
Bolkowa – 5,5 km (do 2008).

610px-PL_droga_ekspresowa_S3.svg.png
odpowiedz
Gregs 08.05.2007, godz. 18:22
9.05. konferencję poświęconą omówieniu problematyki związanej z budową drogi ekspresowej S-3 w Starostwie Powiatowym w Lubinie organizuje Piotr Borys, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego oraz Małgorzata Drygas - Majka, Starosta Lubiński. Zostali na nią zaproszeni prezydenci, burmistrzowie i wójtowie gmin, przez które przebiega powyższa arteria. W spotkaniu będzie także uczestniczył dyrektor wrocławskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych. Po spotkaniu, o godz. 13.00, odbędzie się konferencja prasowa.

Starostwo Lubin
odpowiedz
Gregs 08.05.2007, godz. 18:24
O S-3

O drodze ekspresowej S-3 rozmawiać będzie prezydent GŁOGOWA Jan Zubowski z Członkiem Zarządu Województwa Dolnośląskiego Piotrem Borysem i Małgorzata Drygas-Majką - Starostą Lubińskim. Konferencja odbędzie się 9 maja w Starostwie Powiatowym w Lubinie.Droga ekspresowa ma przebiegać przez Legnicę – Zieloną Górę – Gorzów Wlkp. – Szczecin. Koszt jej budowy to ponad 2 mld euro.

2007-05-04 UM Głogów
odpowiedz
Gregs 09.05.2007, godz. 19:43
Droga S-3 do 2012 roku

Dzisiaj w starostwie powiatowym w Lubinie odbyło się spotkanie, na którym rozmawiano o budowie drogi ekspresowej S-3.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów przez które przebiegać będzie droga S-3. Problemem w budowie trasy S-3 mogą się okazać decyzje środowiskowe, geodezyjne, gruntowe oraz zmiany nieruchomości czy planów zagospodarowania.
- Jest to olbrzymie zadanie logistyczne, które wymaga wielu przygotowań – tłumaczy Jolanta Sypuła, przedstawiciel dyrektora wrocławskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – W tej chwili jesteśmy na etapie prac projektowych, które są na etapie uzyskania decyzji formalno – prawnych umożliwiających nam zlokalizowanie tej inwestycji w terenie i uzyskanie możliwości przejęcia gruntu pod realizację budowy trasy.
Na budowę tak wielkiej inwestycji drogowej potrzebne są niemałe środki finansowe.
– Na budowę tej trasy ze środków Unii Europejskiej możemy pozyskać 800 mln euro. Dlatego chcemy być partnerem dla inwestora, aby generalnie przyspieszyć tą inwestycje i wykonać ją do 2012 roku – mówi Piotr Borys, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
To będzie bardzo nowoczesna arteria.
- Jest to droga prawie o standardzie autostrady – dodaje Jolanta Sypuła. Droga S-3 ma być dwujezdniowa z pasem rozdziału i z węzłem na głównych skrzyżowaniach oraz układem dróg podrzędnych.
Z rozmów na temat budowy drogi ekspresowej zadowoleni są również przedstawiciele gmin przez które planowana jest trasa S-3.
- Będę na pewno wspomagał inwestora w różnych działaniach umożliwiających budowę tej trasy – deklaruje Wiesław Wabik, burmistrz Polkowic.
Władze Lubina mają nadzieję na „upieczenie dwóch pieczeni przy jednym ogniu”. Przy okazji budowy S-3 ma szansę powstać obwodnica zachodnia Lubina, która miałaby liczyć 12 km.
- W naszych planach zachodnia obwodnica miasta Lubina ma realne szanse powstać jako jedna z pierwszych – mówi starosta lubińska, Małgorzata Drygas - Majka.
O pieniądze na dokumentację pod budowę tej obwodnicy walczył też prezydent Lubina, Robert Raczyński.
– Bardzo się cieszę, że wreszcie starostwo powiatowe wyraża chęć włączenia się w działania od dawna przez nas rozpoczęte. Jeśli chodzi o dokumentację jesteśmy właśnie na etapie przetargu – mówi prezydent Lubina. - Problem jest z realizacją finansową tej inwestycji. Dobrze więc, że powiat deklaruje chęć pomocy. Z pewnością do końca miesiąca złożę wniosek do powiatu o współfinansowanie tej inwestycji. To zadanie będzie rozłożone przynajmniej na 2 lata, wniosek więc będzie opiewał na kwotę 40 mln, po 20 mln zł w każdym roku.
Planowane rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S-3 to 2008 rok. Jej budowa miałaby się zakończyć w 2012 roku.

hLd6lsKYwHKMTTH3IM3j.JPG

UM Lubin
odpowiedz
Darek 11.05.2007, godz. 12:12
Plany nie są zgodne

Do 2012 roku ma zostać wybudowana trasa szybkiego ruchu S3, łącząca Szczecin z Lubawką. Ma przebiegać przez Polkowice.




Choć do planowanego terminu zakończenia budowy drogi w 2012 roku jeszcze daleko, to już są rozbieżności dotyczące najkorzystniejszego jej przebiegu. W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowano dwa warianty trasy na odcinku polkowickim.

Jeden z nich zakłada, że przecinałaby ona miasto w rejonie ścieżki zdrowia w kierunku Rudnej Głównej, osiedla Polanka i dalej w stronę Biedrzychowej.

Drugi z kolei przewiduje przebieg jezdni w sąsiedztwie obecnej drogi krajowej nr 3. Ten drugi wariant jest korzystniejszy dla Nadleśnictwa Lubin. - Taki przebieg drogi oszczędza tereny zielone. A my zawsze będziemy opowiadać się za tym, by chronić przyrodę - mówi Jan Laszczyński z nadleśnictwa Lubin.

Z kolei za pierwszym z wariantów opowiadają się przedstawiciele samorządów, przez które miałaby przebiegać droga. Zdaniem polkowickich urzędników, gdyby droga prowadziła przez teren w pobliżu ścieżki zdrowia udałoby się uniknąć tego, by przecinała tzw. Nowe Polkowice, gdzie są domki jednorodzinne. Tam też mają swoje zakłady produkcyjne firmy zlokalizowane w polkowickiej podstrefie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zarówno przedstawiciele Lasów Państwowych, jak i samorządów zapowiadają zgodnie, że dogadają się co przebiegu planowanej trasy.

Droga ekspresowa S3 ma liczyć 477 kilometrów. Szacowany koszt jej budowy to 2 miliardy złotych. Odcinek między Legnicą a Lubawką ma kosztować 300 milionów złotych.

"GAZETA LUBUSKA"
odpowiedz
Gregs 17.05.2007, godz. 22:10
Przebieg planowanej obwodnicy zachodniej wokół Lubina S3

(POWIAT) Prezentujemy planowany przebieg obwodnicy zachodniej wokół Lubina, będącej elementem systemu drogi ekspresowej S 3. Mapki pochodzą z prezentacji przedstawicieli GDDKiA Oddział we Wrocławiu i były prezentowane podczas spotkania w Starostwie Powiatowym w Lubinie, poświęconego realizacji tej inwestycji.

smap3.jpg

smap1.jpg

smap2.jpg

Starostwo Powiatowe w Lubinie
odpowiedz
Orzech 28.05.2007, godz. 16:04
Nadzieja, ale i przestroga dla kierowców

2007-05-28, Regional.pl

Prawie 16 mln zł. będzie kosztował remont odcinka drogi krajowej nr 3. Na 11 kilometrach trasy od Biedrzychowa do pierwszych świateł w Lubinie zostanie wymieniona nawierzchnia, wyremontowane pobocze i położone będą krawężniki.
Prace remontowe prowadzone są na prawej części drogi, dlatego przestrzegamy kierowców i prosimy o zdjęcie nogi z gazu. Przed wjazdem na remontowany odcinek drogi jest zwężenie, a potem kilkaset metrów jazdy jednym pasem. Przejazd z Lubina do Polkowic w godzinach szczytu może zająć nawet pół godziny.

Roboty drogowe potrwają do końca sierpnia.

ech
odpowiedz
Orzech 04.06.2007, godz. 10:29
Inicjatywa 12 regionów Europy

Unijny korytarz przez polskie województwa


Przedstawiciele Polski, Czech, Słowacji, Austrii, Węgier, Chorwacji, Słowenii i Szwecji podpisali w Bratysławie deklarację na rzecz utworzenia 11. europejskiego korytarza transportowego.


Ma on przecinać Europę z północy na południe, biegnąc od Szwecji do Włoch. Jeżeli inicjatywa się powiedzie, dla trzech zachodnich województw Polski będzie to oznaczać dodatkowe środki unijne na budowę dróg czy rozwój lotnisk.

11. transeuropejski korytarz transportowy na terenie Polski miałby przebiegać przez Pomorze Zachodnie, Lubuskie i Dolny Śląsk. U nas osią korytarza ma być przecinająca kraj z północy na południe ekspresowa "trójka", którą mają uzupełnić połączenia kolejowe i lotnicze.

- Będziemy robić wszystko by w 2010 roku, kiedy Unia będzie podejmować decyzję o rozszerzeniu listy korytarzy, nasza propozycja utworzenia kolejnej trasy została uwzględniona - mówi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

- To dla nas szansa na dodatkowe pieniądze z Unii i na przyspieszenie rozwoju gospodarczego - dodaje Andrzej Szablewski, wicemarszałek Lubuskiego. Zainteresowane regiony czekają teraz negocjacje z rządami swoich krajów - Komisja bierze pod uwagę tylko oficjalne stanowiska rządów. Korytarze transeuropejskie obejmują drogi, linie kolejowe, lotniska i szlaki wodne. Inwestycje te są finansowane z osobnego budżetu UE.

Obecnie przez Polskę przebiegają trzy z dziesięciu unijnych korytarzy. Pokrywają się one z ciągiem autostrad A1 z północy na południe oraz A2 i A4 ze wschodu na zachód.

ais


Przebieg korytarza, o który walczy Polska

ekonomia_a_4-1.F.jpg
Budżet dla wszystkich inwestycji w ramach transeuropejskich korytarzy transportowych na lata 2007 - 2013 wynosi ponad 8 mld euro. Minimalna kwota dofinansowania to 1,5 mln euro.

http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wyd ... a_a_4.html
odpowiedz
Orzech 06.06.2007, godz. 11:02
Naprawiają trójkę


Trwa remont drogi krajowej między Lubinem i Biedrzychową. Teraz zaczną się roboty w Polkowicach
Na trasie od strony Lubina w kierunku Polkowic prace prowadzone są na prawym pasie dwupasmówki, na długości około 11 kilometrów

Na tym odcinku ruch samochodowy jest utrudniony. Co jakiś czas tworzą się korki. Legnicka firma ABM (wykonawca inwestycji) zakończyła frezowanie, czyli ściąganie starej nawierzchni jezdni.
– Potem nałożone zostaną dwie nowe warstwy asfaltu i zbudujemy krawężniki przy zielonym pasie rozdzielającym – mówi Dariusz Zajączkowski, zastępca kierownika głogowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która nadzoruje roboty.
Inwestycja rozpoczęta w połowie maja ma się zakończyć w połowie sierpnia i będzie kosztować około 15 mln zł. Pieniądze pochodzą z Banku Światowego.
W tych dniach ruszy remont kolejnego odcinka drogi krajowej nr 3 w granicach Polkowic. Obejmie on 2400 m jezdni prawej i 3100 m lewej. Wykonawcą robót jest firma Kontrakt z Krosna. Inwestycja, wartości ok. 8 mln zł, także finansowana jest przez Bank Światowy. Jej zakończenie zaplanowano na drugą połowę sierpnia. – Na razie jedzie się wolniej, ale w miarę płynnie. Nie ma dużych korków. Jak będzie dalej, nie wiadomo – mówi legniczanin Józef Usowicz, który codziennie dojeżdża do Polkowic, do pracy. •

Urszula Romaniuk - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

http://lubin.naszemiasto.pl/wydarzenia/736680.html
odpowiedz
Orzech 29.06.2007, godz. 16:13
28 czerwca 2007 - 21:05

Ciężka jest ta jazda

Od ponad miesiąca kierowcy podróżujący między Polkowicami a Lubinem skarżą się na liczne niedogodności.

- Trzeba jechać wolno, a włączenie się do ruchu z podporządkowanych ulic graniczy z cudem - mówią.

Na odcinku między Polkowicami a Lubinem od 18 maja trwa remont. Jest on kontynuacją wykonanych przed rokiem prac, kiedy to odnowiono odcinek jezdni między Polkowicami a Biedrzycową.

Jazda tędy to koszmar

- Rozumiem, że trwają pracę i ruch musi odbywać się wolniej niż zazwyczaj, ale to co się tutaj dzieje woła o pomstę do nieba. Pracuję w Volkswagenie. Od momentu, gdy na "trójce” rozpoczęły się prace, dojazd do i z firmy zajmuje mi nawet pół godziny. Wcześniej pokonywałem tę trasę w kilka minut. To horror - skarży się Paweł Chocimski z Polkowic.

- Rozumiem zdenerwowanie kierowców, ale nie ma innej możliwości. Na czas wykonywania prac utrudnienia są nieuniknione. Nie możemy przecież całkowicie zamknąć drogi, bo byłoby jeszcze gorzej. Podczas wykonywania robót na jednej nitce, druga jest zamknięta. Inaczej się tego zrobić nie da - mówi Dariusz Zajączkowski, kierownik głogowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Trzeba być wyrozumiałym


Planowany termin zakończenia całości prac remontowych na krajowej "trójce” to koniec sierpnia. Wykonawcą robót jest legnicka firma ABM Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego.

- Teraz jesteśmy na etapie profilowania nawierzchni po frezowaniu warstwy ścieralnej. Ponadto na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną montujemy nowe krawężniki. Tam też położymy nowy, bitumiczny chodnik. Jak na razie prace postępują zgodnie z harmonogramem i nie ma zagrożenia, że nie zmieścimy się w terminie - zapewnia D. Zajączkowski.

Jednocześnie z pracami drogowymi wykonywane są roboty związane z remontem oświetlenia.



- Wymieniamy nie tylko sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale także cały pas oświetleniowy oddzielający dwie nitki jezdni. Zakres prac naprawdę jest bardzo duży - wyjaśnia Paweł Lichota z legnickiego oddziału Energii Pro.
Koszt remontu ma wynieść 14, 8 mln złotych.

- Gdy już skończymy, droga będzie jak nowa. Rozumiemy, że kierowcy mogą być źli, bo na przejazd przez remontowany odcinek potrzebują więcej czasu niż dotychczas, ale tak to już jest, że trzeba się trochę pomęczyć. Zresztą z moich informacji wynika, że nie jest aż tak źle - dodaje Zajączkowski.

(kor)

http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.d ... 1/powiat19
odpowiedz
Darek 25.08.2007, godz. 00:41
Godziny stracone w korku


Gigantyczne zatory tworzą się na trasie z Legnicy do Lubina z powodu remontu jezdni. Proponujemy kierowcom objazd przez Spaloną i Prochowice
Ponad godzinę czekały w piątek samochody na drodze numer 3. Trwa remont tej trasy między Legnicą a Lubinem. Samochody są przepuszczane raz w jedną, raz w drugą stronę.


– Czekałem w korku godzinę, mimo że z przeciwka jechało niewielu kierowców – oburzał się Mariusz Konieczny, kierowca ciężarówki. I dodawał, że gdyby ruchem zamiast sygnalizatora kierowali ludzie, korki byłyby mniej dotkliwe. Pan Mariusz był wściekły, bo pół godziny tłumaczył swoim przełożonym, dlaczego nie zdążył z dostawą. Zirytowani byli też inni kiedrowcy.
– A nam udało się minąć korek w Kochlicach. Zjechaliśmy w polną drogę na Wiercień – cieszył się Adam Sadkowski. – Wróciliśmy na trójkę za Kochlicami, ale trzeba jechać ostrożnie.
Kierownik budowy z ABM Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunikacyjnego, które prowadzi remont, po naszej interwencji wysłał ludzi, by pomogli rozładować korek. Około godziny 14 pokonanie newralgicznego odcinka zajmowało już pół godziny. Szef ekipy budowlanej zapewnił, że w weekend nie będzie takich utrudnień.
Naprawa drogi potrwa do 4 października. Firma ABM wymieni 7,6 km asfaltu. Inwestycja pochłonie 12,5 mln zł.
– Od ponad szesnastu lat nie remontowano tego odcinka. On jest w fatalnym stanie, a szczególnie pobocze – wyjaśniał Zbigniew Augustyniak, dyrektor Rejonu Dróg Krajowych w Legnicy.


[i:p8u55plq]Objazd z Legnicy do Lubina

Kierowcom ciężarówek proponujemy jechać z Legnicy przez Spaloną, Golankę, Prochowice i Gogołowice drogami nr 94 i 36 do Lubina. Natomiast kierowcom samochodów osobowych polecamy wyjazd z Legnicy przez Stare Piekary na Pątnów Legnicki i dalej przez Bieniowice, Szczytniki do Lisowic, a stamtąd drogą nr 36 do Lubina. [/i:p8u55plq]

(TOW) - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

40_762765_1_d_8580.jpg
W długiej kolejce, która ustawiła się od strony Legnicy, kierowcy tracili nawet półtorej godziny.

Fot. Piotr Krzyżanowski
odpowiedz
Darek 02.11.2007, godz. 11:17
"Orzech" napisał:
http://www.gddkia.gov.pl/article/oddzialy/gddkia_wroclaw/wazniejsze_inwestycje_na_autostradach_i_drogach_ekspresowych_dolnego_slaska/article.php/id_item_tree/47046be8a0611941c392c69ede5ea0bd/id_art/a56f58f2a9ee66056b6b996285430863


Zastanawiam się, dlaczego obwodnica Jawora będzie przebiegała po wschodniej, a nie zachodniej stronie tego miasteczka? Przez to ta droga będzie strasznie sie wiła i kluczyła. Puszczajac obwodnicę po zachodniej stronie, droga byłaby krótsza i mniej zawiła...
odpowiedz
Orzech 05.11.2007, godz. 16:59
Rozmawiali o S-3

W kamiennogórskim starostwie odbyło się dzisiaj (wtorek 30 października) spotkanie dotyczące planowanej budowy drogi S-3 ze Szczecina do Lubawki. Udział w nim wzięło ok. 20 osób z Polski i Czech.

Podczas spotkania okazało się, że była to pierwsza okazja do polsko- czeskich rozmów o tym odcinku drogi od czasu skrócenia terminu jego wykonania. W starostwie spotkali się czescy samorządowcy z Trutnova i Zaclerza, polscy samorządowcy z terenu od Legnicy do Lubawki, przedstawiciele ministerstw odpowiedzialnych za budowę dróg z Polski i Czech oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na czele z zastępcą dyrektora oddziału dolnośląskiego Grażyną Wojewódzką.

Podczas spotkania okazało się, że po polskiej stronie nadal nie ma ostatecznego wariantu drogi S-3. Nadal rozpatrywane są trzy warianty, które w wielu miejscach nie pokrywają się ze sobą. Dopiero w przyszłym roku zapaść ma decyzja o wyborze jednego z nich i rozpocznie się projektowanie. Czesi swoją drogę zakończyli na razie w Hradec Kralove i również nie mają szczegółowych planów dalszego odcinka. Co ciekawe zakładane warianty drogi po polskiej i czeskiej stronie nie spotykają się na granicy. Gdyby zostały wykonane według obecnych założeń przeszłyby obok siebie.

Kolejne spotkanie, tym razem z udziałem jedynie fachowców, którzy mają ustalać szczegóły techniczne, odbędzie się we Wrocławiu 13 listopada.

Według założeń odcinek drogi S-3 z Lubawki do Legnicy ma mieć 58 km długości. Po jej wybudowaniu codziennie nową drogą ma przejeżdżać 5 tys. samochodów. W przyszłości natężenie ruchu może się nawet podwoić. Droga ma mieć dwa pasy ruchu w obie strony. Zostawione ma być również miejsce na dobudowanie trzecich pasów w obu kierunkach.

powiatowa.info
odpowiedz
Orzech 10.12.2007, godz. 14:02
10 grudnia 2007

S3 - szlakiem transeuropejskim?


Podczas piątkowej wizyty w Zielonej Górze, poseł Europarlamentu prof. Bogusław Liberadzki zapowiedział, że za dwa lata droga S3 dotrze ze Szczecina do Gorzowa Wlkp.

- Po wielu latach zabiegów, w tym także dzięki ,,GL'', droga szybkiego ruchu S3 ze Szczecina do Zielonej Góry jest już budowana. Za dwa lata odcinek ze Szczecina do Gorzowa powinien być gotowy. W przyszłym roku rozpoczną się roboty między Gorzowem a Zieloną Górą. Czyli udało nam się to, co jeszcze kilka lat temu było niemożliwe - podkreślił Bogusław Liberadzki.
Poinformował też, że do Brukseli wpłynęły dokumenty, aby całą S3 od Szczecina do granicy z Czechami oraz linię kolejową Szczecin - Wrocław - granica państwa uznać za szlak transeuropejski. Gdy tak się stanie, Unia przydzieli dodatkowe pieniądze na budowę S3 od Nowej Soli do granicy z Czechami oraz na modernizację linii kolejowych.

Liberadzki zauważył, że po ostatnich wyborach Polska w Brukseli jest lepiej postrzegana. Najlepszym tego przykładem jest to, że przy rozliczaniu Funduszu Spójności za lata 2004-2006 Komisja Europejska dodała nam jeden rok, abyśmy mogli lepiej wykorzystać przyznane pieniądze. Czyli zamiast do 2008 roku będziemy mogli fundusz ten rozliczać do 2009 r.

Liberadzki uważa jednak, że nadal nie potrafimy dobrze zagospodarować pieniędzy unijnych. Wiele milionów euro przepadnie w takich dziedzinach jak: budowa dróg, kolei czy ochrona środowiska. Jednym z powodów tych strat jest brak właściwej kadry. Dlatego Komisja Europejska chce, by to polskim specjalistom więcej płacono, zamiast jak dotychczas zlecać ekspertyzy zagranicznym fachowcom.

http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.d ... T/71209033
odpowiedz
Slaworow 10.12.2007, godz. 19:21
"Darek" napisał:

Zastanawiam się, dlaczego obwodnica Jawora będzie przebiegała po wschodniej, a nie zachodniej stronie tego miasteczka? Przez to ta droga będzie strasznie sie wiła i kluczyła. Puszczajac obwodnicę po zachodniej stronie, droga byłaby krótsza i mniej zawiła...



a ja sie zastanawiałem przed chwilą, dlaczego forum się tak rozmyło :-)
odpowiedz
Orzech 11.12.2007, godz. 11:06
Ekspresowo do Czech

W 2009 roku ruszy budowa ostatniego etapu drogi krajowej S-3.
Samorządowcy mają dość ślimaczącej się inwestycji. O trasie S-3 mówi się od 17 lat. Etap ze Świnoujścia do Nowej Soli jest już od dawna gotowy. Dolnośląski zostanie oddany dopiero w 2014 roku. Nową drogą będzie można dojechać z Legnicy do czeskiej granicy w pół godziny!
- Etap od Lubawki do Legnicy rozpoczniemy realizować prawdopodobnie w 2009 roku i wykonamy do 2011 - mówi Grażyna Wojewódzka, dyrektorka wrocławskiej GDDKiA. - Natomiast etap od Legnicy do Nowego Miasteczka koło Nowej Soli ruszy w 2012 r. i też potrwa dwa lata.

Plan 66 kilometrów trasy z Nowego Miasteczka do Legnicy opracowało szczecińskie biuro inżynierskie Damart. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pas awaryjny i aż 12-metrowy pas odgradzający obie jezdnie. To dlatego, że w przyszłości wewnątrz trasy będą dobudowane dwie kolejne nitki jezdni.
- Droga S-3 będzie trzypasmowa od początku jedynie na odcinku Polkowice-Lubin, ponieważ przewidujemy, że dziennie przejedzie tędy 57 tysięcy samochodów - tłumaczy architekt Józef Kraśniański.

Liczący 58 kilometrów etap do Lubawki będzie dwupasmowy. Drogą będzie można pędzić z prędkością 120 kilometrów na godzinę.
- Kiedyś były ważne kierunki wschód-zachód. Przyszła kolej na północ-południe - wyjaśnia Aleksander Nowak, prezes Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunikacyjnego ABM z Legnicy. - Gdy S-3 zostanie dokończona, będzie jedną z pięciu najważniejszych dróg w kraju. Tym bardziej że Czesi właśnie rozpoczęli budowę autostrady z Pragi do Lubawki.

Na trasie przewidywana jest budowa kilku ważnych węzłów, m.in. w Gaworzycach, Polkowicach, Lubinie, Legnicy, Paszowicach, Bolkowie i Lubawce.
- Tworzymy lobby samorządów, które będzie walczyć o jak najszybsze zbudowanie drogi - zapewnia prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski. - Trasa przyciągnie inwestorów i turystów do naszych gmin.

Krzakowski chce, by etap z Legnicy do Nowej Soli rozpoczęto budować także w 2009 r.
Przyspieszyć inwestycję może poselska interpelacja.
- Deklaruję wsparcie, jeśli prace przygotowawcze gmin zostaną przyspieszone - zapewnia wicemarszałek Sejmu Jerzy Szmajdziński z LiD.

Tomasz Woźniak - POLSKA Gazeta Wrocławska

http://wroclaw.naszemiasto.pl/wydarzenia/798010.html
odpowiedz
Orzech 11.12.2007, godz. 23:08
„S-3 - SZANSA DLA ROZWOJU”

Plon konferencji regionalnej w Legnicy

Wczoraj (10 grudnia br.) w legnickim Hotelu Qubus odbyła się zorganizowana przez Prezydenta Tadeusza Krzakowskiego konferencja na temat ważnych dla Legnicy i regionu aspektów budowy drogi szybkiego ruchu S-3. Dodatkowym wątkiem debaty była modernizacja regionalnej sieci połączeń kolejowych.
W konferencji uczestniczyli między innymi: Wicemarszałek Sejmu Jerzy Szmajdziński, Posłanka Marzena Machałek, Wojewoda Dolnośląski Rafał Jurkowlaniec, Wicemarszałek Województwa Piotr Borys, radni Sejmiku Wojewódzkiego, Przewodniczący Rady Miejskiej Legnicy Robert Kropiwnicki, legniccy radni oraz przedstawiciele gmin, przez których tereny wyznaczony został przebieg drogi S-3. Prezydent Legnicy zaprosił też specjalistów z branży komunikacji i drogownictwa z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (Oddział we Wrocławiu), Urzędów Wojewódzkiego i Marszałkowskiego oraz wyspecjalizowanych biur projektowych i urbanistycznych
Celem Konferencji było uzyskanie jak najszerszego poparcia środowisk społecznych, politycznych, samorządów lokalnych i regionalnych, parlamentarzystów oraz specjalistów branży komunikacyjnej dla idei jednoczesnej realizacji w latach 2009-2011 (w ramach inwestycji związanych z EURO 2012) budowy drogi szybkiego ruchu S-3 na jej odcinku od Nowej Soli, przez węzeł autostradowy A4 w pobliżu Legnicy, aż po Lubawkę i granicę państwa z Czechami z jej realizowanym już odcinkiem północnym.
Organizatorom – szczególnie zaś Prezydentowi Legnicy – zależy na uzyskaniu możliwie szybkiej decyzji Rządu RP w sprawie wznowienia finansowania południowego odcinka S-3. Północna część tej liczącej sobie 372 km trasy (od Świnoujścia do Nowego Miasteczka) jest już realizowana.


Droga krajowa S-3 połączy:
> miasta Dolnego Śląska,
> regiony zachodniego pasma rozwojowego, w tym Dolnego Śląska,
> kraje Północnej, Środkowej i Południowej Europy – Skandynawia, Bałkany.
- Spowoduje intensywny rozwój ekonomiczny miast położonych na osi jej przebiegu.
- Zwiąże komunikacyjnie Polskę z krajami Unii Europejskiej.
- Ożywi i uatrakcyjni inwestycyjnie ośrodki miejskie i gminy wiejskie w pasie jej przebiegu.
- Podniesie atrakcyjność turystyczną zachodniej części kraju.
- Ma duże znaczenie ekologiczne w związku z wyprowadzeniem ciężkiego ruchu transportowego z centrów miast.


Oto wnioski sformułowane przez uczestników Konferencji:
1. Projektowanie dróg krajowych , a zwłaszcza drogi S3 powinno się odbywać przy pełnej partycypacji społecznej – oznacza to częste konsultacje z samorządami na każdym etapie projektowania drogi.
2. Przedstawione przez projektantów warianty przebiegu drogi krajowej - odcinek S-3 Nowa Sól – Legnica (węzeł A-4) i odcinek Legnica (węzeł A-4) – Lubawka, granica państwa są sprawą otwartą do dialogu między samorządami gmin i powiatów (gospodarzami terenów) a inwestorem (GDDKiA – rządem).
3. Szczególnego opracowania i potraktowania przez projektantów wymagają miejsca będące wciąż przedmiotem sporów, m.in.
- „Węzeł Ptasznik” w sąsiedztwie Kamiennej Góry,
- trasa drogi prowadząca prze Gminę Krotoszyce.
4. Konferencja przeglądowa dotycząca postępów realizacji drogi krajowej S-3 powinna się odbywać cyklicznie – co roku. Gospodarzami mogą byś samorządy gmin, przez które przebiega trasa S-3.
5. Uczestnicy konferencji w Legnicy w dniu 10.12.2007 r. wnoszą o ujęcie na liście indykatywnej (do realizacji w latach 2009-2011) odcinka drogi S-3 od Lubawki do węzła Chojnowska lub dalej do węzła Kochlice.





Oto wnioski, dotyczące regionalnych połączeń kolejowych:
1. Ścisła współpraca samorządów lokalnych, a także wsparcie - w tym finansowe działań PKP, powinna zaowocować wykonaniem remontu bieżącego linii 289 (Wrocław – Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów) w roku 2008.
2. Kształt oferty przewozowej kolei powinien uwzględniać potrzeby komunikacyjne mieszkańców regionu.
3. Z uwagi na duże znaczenie gospodarcze linii 289 należy podjąć działania zmierzające do umieszczenia jej w wykazie linii znaczenia państwowego.
4. Potrzebne jest zintensyfikowanie działań prawnych (w zakresie gospodarki nieruchomościami) mających na celu umożliwienie przekazywania nieruchomości PKP, w tym – dworców, na rzecz samorządów lokalnych.
5. Należy podjąć działania w celu stworzenia zintegrowanego (1 bilet 1 taryfa) systemu komunikacji zbiorowej na terenie LGOM.
6. Należy powołać zespół roboczy, pilotujący realizację wniosków przyjętych podczas konferencji.

http://www.legnica.um.gov.pl/pl/site/wx ... ien2007_15
odpowiedz
Orzech 23.12.2007, godz. 13:14
W 2009 roku ruszy budowa ostatniego etapu drogi krajowej S-3.

Samorządowcy mają dość ślimaczącej się inwestycji. O trasie S-3 mówi się od 17 lat. Etap ze Świnoujścia do Nowej Soli jest już od dawna gotowy. Dolnośląski zostanie oddany dopiero w 2014 roku. Nową drogą będzie można dojechać z Legnicy do czeskiej granicy w pół godziny!

- Etap od Lubawki do Legnicy rozpoczniemy realizować prawdopodobnie w 2009 roku i wykonamy do 2011 - mówi Grażyna Wojewódzka, dyrektorka wrocławskiej GDDKiA. - Natomiast etap od Legnicy do Nowego Miasteczka koło Nowej Soli ruszy w 2012 r. i też potrwa dwa lata.

Plan 66 kilometrów trasy z Nowego Miasteczka do Legnicy opracowało szczecińskie biuro inżynierskie Damart. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pas awaryjny i aż 12-metrowy pas odgradzający obie jezdnie. To dlatego, że w przyszłości wewnątrz trasy będą dobudowane dwie kolejne nitki jezdni.
- Droga S-3 będzie trzypasmowa od początku jedynie na odcinku Polkowice-Lubin, ponieważ przewidujemy, że dziennie przejedzie tędy 57 tysięcy samochodów - tłumaczy architekt Józef Kraśniański.

Liczący 58 kilometrów etap do Lubawki będzie dwupasmowy. Drogą będzie można pędzić z prędkością 120 kilometrów na godzinę.
- Kiedyś były ważne kierunki wschód-zachód. Przyszła kolej na północ-południe - wyjaśnia Aleksander Nowak, prezes Przedsiębiorstwa Budownictwa Komunikacyjnego ABM z Legnicy. - Gdy S-3 zostanie dokończona, będzie jedną z pięciu najważniejszych dróg w kraju. Tym bardziej że Czesi właśnie rozpoczęli budowę autostrady z Pragi do Lubawki.

Na trasie przewidywana jest budowa kilku ważnych węzłów, m.in. w Gaworzycach, Polkowicach, Lubinie, Legnicy, Paszowicach, Bolkowie i Lubawce.
- Tworzymy lobby samorządów, które będzie walczyć o jak najszybsze zbudowanie drogi - zapewnia prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski. - Trasa przyciągnie inwestorów i turystów do naszych gmin.

Krzakowski chce, by etap z Legnicy do Nowej Soli rozpoczęto budować także w 2009 r.
Przyspieszyć inwestycję może poselska interpelacja.
- Deklaruję wsparcie, jeśli prace przygotowawcze gmin zostaną przyspieszone - zapewnia wicemarszałek Sejmu Jerzy Szmajdziński z LiD.

(NaszeMiasto.pl)
odpowiedz
Orzech 16.02.2008, godz. 17:35
Droga z przerwą

Za rządów PiS-u dolnośląscy politycy Platformy, z Grzegorzem Schetyną na czele, deklarowali troskę o fundusze na szybką budowę całej drogi S3. Po zmianie władzy fragment z Nowej Soli do Legnicy z obwodnicą w Lubinie wciąż jest na liście rezerwowej, choć pozostałe odcinki tej trasy od Szczecina do Nowej Soli i z Legnicy do Lubawki będą realizowane priorytetowo.

- Powód jest ten sam co zwykle: zbyt mało środków - wyjaśnia Janusz Mikuła, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. - Odcinek Nowa Sól -Legnica ma szansę realizacji z innych środków w latach 2010-2013.

Obwodnica Lubina, za około 500 mln zł, ma być częścią planowanej drogi ekspresowej S3 ze Szczecina do granicy państwa w Lubawce. Zacznie się przed kopalnią Lubin Główny, gdzie jest skrzyżowanie krajowej trójki z drogą do Obory. Ominie miasto od zachodniej strony. Trasę wytyczono przez las nad potokiem Zimnica, obok cmentarza i osiedla Ustronie. Przed Chróstnikiem połączy się z drogą na Legnicę. W sumie to trzynaście kilometrów czteropasmowej trasy, o jakiej w mieście mówi się już od ponad trzydziestu lat.

Odcinek, w pobliżu którego położone są zabudowania, znajdzie się w wykopie sięgającym siedmiu metrów, by chronić okoliczne tereny przed hałasem. Takie rozwiązanie - jak przekonuje Krzysztof Maj, rzecznik lubińskiego magistratu - ma zapobiec ewentualnym protestom mieszkańców. Bo władzom miasta bardzo zależy, żeby budowa ruszyła jak najszybciej i zakończyła się przed Euro 2012.
- Ale jeszcze za poprzedniego rządu nasza obwodnica z listy inwestycji priorytetowych trafiła na rezerwową - mówi Maj. I przypomina, że w ostatniej kampanii wyborczej do parlamentu politycy Platformy Obywatelskiej z Dolnego Śląska obiecywali, że obwodnica powstanie jak najszybciej. Krytykowali też ówczesnych rządzących za usunięcie jej z planu.

::: Reklama :::


- Prawo i Sprawiedliwość wycofało realizację odcinka Nowa Sól - Legnica na listę rezerwową, ponieważ okazało się, że jest mniej unijnych środków na inwestycje drogowe - mówi lubinianin Piotr Borys (PO) z zarządu województwa dolnośląskiego. Budowa miała być finansowana z budżetu państwa. Plan jest taki, by obwodnica powstała zanim rozpocznie się Euro 2012. I tego, jak zapewnia Borys, dotyczyły wielokrotne rozmowy z ministrami i parlamentarzystami.
- Odcinek Nowa Sól-Legnica z obwodnicą będzie realizowany w latach 2010-13 - mówi Joanna Wąsiel z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Koncepcja już jest. Do końca roku ma być gotowy projekt budowlany. Cała inwestycja będzie kosztować około 1,97 mld zł.

Urszula Romaniuk - POLSKA Gazeta Wrocławska

http://wroclaw.naszemiasto.pl/wydarzenia/819248.html
odpowiedz