Jest data otwarcia ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku Fot. GDDKiA

Jest data otwarcia ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku

ZDJĘCIA
REKLAMA

Poznaliśmy oficjalną datę otwarcia ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, pomiędzy Bolkowem a Lubawką. To brakująca cześć większego odcinka od Legnicy do granicy Polski w Lubawce i będąca częścią całej, prawie gotowej drogi ekspresowej S3 – która prowadzi od granicy z Czechami w Lubawce, do Świnoujścia.

Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach zadania III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstały dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.

Ponadto na tym odcinku zostało wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Realizacja tego zadania zakładała także budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych MOP Jaczków Lewy i MOP Jaczków Prawy, oba docelowo rodzaju II. Wybudowane zostały także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg została odpowiednio przebudowana.

Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana została ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Droga ekspresowa S3 od granicy z Czechami do Bałtyku ma około 470 km długości. Połączy Świnoujście, Szczecin, Zieloną Górę, Głogów, Lubin i Legnicę, przecinając się z autostradami A2 i A4 (pod Legnicą). Będzie można ją przejechać prawie w pięć godzin.

Stanowi część projektowanej trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i część Central European Transport Corridor (CETC-ROUTE65) łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.

Do całości trasy z Dolnego Śląska nad Bałtyk brakuje jeszcze odcinka S3 w województwie zachodniopomorskiem. Odcinek od Świnoujścia do Troszyna ma być gotowy w IV kwartale 2024 roku.

GALERIE ZDJĘĆ:

Orzech
+61
0
Zaloguj aby dodać komentarz
REKLAMA
Orzech
+14
1
Łukasz Soio widzę że nie zapomnieli o krajalnicy dla motocyklistów
Zaloguj aby dodać komentarz
GDDKiA
GDDKiA

Co z dalszym odcinkiem drogi po czeskiej stronie?

Czeska droga D11 ma się połączyć z polską S3 na granicy polsko-czeskiej w Lubawce i poprowadzić dalej z Trutnova w kierunku Hradca Kralove i do Pragi.

Niestety, ale nasi południowi sąsiedzi jeszcze nie rozpoczęli prac po swojej stronie. Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) w połowie czerwca poinformowała, że wybrany został nowy wykonawca tej inwestycji. Pierwotnie był to nasza polska firma Budimex S.A.). Nowym wykonawcą została wybrana czeska spółka Metrostav Group z Pragi. Jest już wydane pozwolenie na budowę.

Przy pierwszym wyborze generalnego wykonawcy (Budimex), realizacja tego 21-kilometrowego odcinka drogi od granicy polsko-czeskiej w Lubawce do Trutnova miała potrwać do 2027 roku. Teraz ten termin z pewnością przesunie się o kilka miesięcy (na 2028 rok?). Czechom pozostanie jeszcze do wybudowania odcinek D11 Jaroměř – Trutnov.

Dla Czechów to bardzo ważne połączenie z portami bałtyckimi, co jest dla nich szczególnie ważne handlowo i turystycznie. Dziwi więc ta opieszałość i zwłoka w budowie przedłużenia naszej S3 po ich stronie i dogodne połączenie drogowe Pragi z Polską.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA