Kraków Airport o planach dalszego rozwoju Fot. facebook.com/KrakowAirport

Kraków Airport o planach dalszego rozwoju

FILM
REKLAMA

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 3 czerwca na lotnisku w podkrakowskich Balicach, przedstawiono plany dotyczące dalszego rozwoju portu lotniczego. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wynika, że obecny pas startowy jest w dobrym stanie. Jednocześnie podkreślono, że bez przeprowadzenia gruntownego remontu nie ma możliwości zainstalowania dodatkowego oświetlenia, które umożliwiłoby podniesienie kategorii operacyjnej lotniska. W związku z tym, zgodnie z harmonogramem, kontynuowane są prace nad budową nowego pasa oraz przygotowywane są plany generalnego remontu istniejącej infrastruktury, na wypadek gdyby zaszła taka potrzeba.

Zarząd Krakow Airport zaprezentował wyniki badań technicznych istniejącej drogi startowej, przeprowadzonych, przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych.

– „Mamy pewność, że dzięki naszym działaniom wykonywanie operacji lotniczych na drodze startowej jest bezpieczne” – podkreśla Łukasz Strutyński, Prezes Zarządu Krakow Airport.

Badania przeprowadzone w kwietniu br. potwierdziły, że bieżące remonty skutecznie spowalniają degradację i zapewniają bezpieczeństwo operacji lotniczych. W ubiegłym roku Kraków Airport wymienił 295 płyt, a w tym roku już 92. Łącznie wymieniono aż 2 405 płyt.

Prace badawcze miały też dać m.in. odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest przeprowadzenie prac pozwalających na podniesienie kategorii podejścia precyzyjnego z kat. I do kat. II/III.

ITWL nie rekomenduje ingerencji w nawierzchnię przez dogęszczenie lamp w osi istniejącej drogi startowej bez przeprowadzenia jej remontu. Wyniki badań oznaczają, że nie uda się w jednym czasie zamontować nowego urządzenia ILS i wykonać prac technicznych, które pozwoliłyby starać się o podwyższenie kategorii lotniska.

REKLAMA

– "Statystyki pokazują, że w perspektywie wieloletniej, jedynie przez ok. 2 proc. godzin działania lotniska widzialność na drodze startowej spada poniżej 550 m, co uniemożliwia lądowanie" – mówił Łukasz Strutyński, Prezes Zarządu Kraków Airport.

– "Nawet jeżeli wydaje się to niewiele, to dla naszego lotniska, które jest klasyfikowane w ostatnim rankingu ACI Europe jako najszybciej rozwijające się duże lotnisko w Europie, jest to duży kłopot ze względu na komfort pasażerów, którzy chcą mieć pewność, że ich podróż przebiegnie bez niespodzianek. Dlatego naszą ambicją jest jak najszybsze spełnienie warunków, które pozwolą nam się starać o podwyższenie kategorii." – dodał.

– "Kraków Airport będzie równocześnie procedował budowę nowej drogi startowej, która spełnia wszystkie kryteria kat. III, ale jednocześnie lotnisko musi być gotowe do przeprowadzenia remontu obecnej drogi startowej, jeśli postępowania administracyjne związane z nową inwestycją będą się przedłużać" – zaznaczył Janusz Kardasiński, Członek Zarządu Kraków Airport.

W raporcie ITWL eksperci wskazują możliwe rozwiązania remontu drogi startowej, zakładając wykonanie prac w ok. 3 miesiące, co przedłużyłoby żywotność pasa o co najmniej 10 lat i uwzględniło wszystkie warunki wymagane do podwyższenia kategorii lotniska. Dzięki podejmowanym działaniom i inwestycjom chcemy zapewnić pasażerom pewność, że nawet w trudnych warunkach atmosferycznych ich podróż przebiegnie komfortowo i bez opóźnień.

Zdjęcie główne w artykule: facebook.com/KrakowAirport

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA