Mieszkańcy Krakowa skorzystają z terenu o powierzchni 20 000 mkw. uzyskanego dzięki budowie kolejowych estakad w centrum Krakowa. Będzie lepsza komunikacja, miejsca zabaw, wypoczynku i zieleń. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują z Gminą Miejską Kraków przy realizacji projektu. Umowa dzierżawy pozwoli rozpocząć zagospodarowywanie terenu. Modernizacja linii średnicowej współfinansowana jest ze środków unijnych, w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".
PKP PLK S.A. podpisały 25 czerwca umowę z krakowskim Zarządem Zieleni Miejskiej na dzierżawę pierwszego terenu pod estakadą wzdłuż ul. Blich. Będą tam trasy dla pieszych i rowerzystów, zieleń i strefy do wypoczynku, zabaw i spotkań.
– Podpisywana dziś umowa to dowód na to, że kolejowe inwestycje nie tylko skracają czas przejazdów, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

To jedno z pierwszych porozumień, które zakłada warstwowy podział przestrzeni użytkowej. Umowa będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie samorząd będzie zobowiązany do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi. Kolejne obszary będą przekazywane przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozytywnie zmieniają Kraków. Nowe estakady, mosty i wiadukty tworzą warunki do lepszych podróży, dynamicznego rozwoju połączeń kolejowych nie tylko w regionie. Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, aby kolej była atrakcyjnym, ekologicznym środkiem transportu – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie.

Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej". Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę". Przedsięwzięcie zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.




Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
REKLAMA