Większe bezpieczeństwo podróżujących, skrócenie czasu przejazdu, wyprowadzenie ruchu z miasta – to podstawowe korzyści, jakie daje nowo otwarta obwodnica Brodnicy. Kontrakt o wartości niemal 39 mln zł netto na zlecenie GDDKiA Odział w Bydgoszczy wykonała Skanska.
Szybciej i bezpiecznie– Dla nas to duża radość być wykonawcą tak ważnej dla regionu inwestycji jaką jest obwodnica Brodnicy – mówi Ryszard Aszyk, dyrektor Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Bydgoszczy. – Korzyści dla podróżujących i mieszkańców są znaczące. Teraz kierowcy jadący od strony Torunia i Bydgoszczy w kierunku Olsztyna nie będą musieli przejeżdżać przez centrum Brodnicy. Czas wakacyjnej podroży na Mazury zdecydowanie się skróci.
Zmniejszony ruch w mieście z pewnością zwiększy bezpieczeństwo i poprawi jakości życia mieszkańców. Poprawi się też komfort pieszych i rowerzystów, którzy zyskali nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe.
O inwestycjiInwestycja objęła zaprojektowanie i budowę 1,1 km nowej jezdni w ciągu drogi krajowej nr 15, estakady o długości 540 m nad ulicą Wiejską, torami PKP i terenami zalewowymi rzeki Łacha wraz z drogami serwisowymi. Dla pieszych powstały chodniki, a dla cyklistów ścieżki rowerowe przy nowym rondzie i wzdłuż przebudowywanych ulic. Inwestycja połączyła wybudowane w I etapie rondo z drogą krajową nr 15.
REKLAMA
Estakada na terenami zalewowymi– W ramach budowy obwodnicy wykonaliśmy estakadę o długości 540 m i szerokości ponad 11 m. Przebiega ona nad ulicą Wiejską, torami PKP, rzeką Łacha i terenami zalewowymi rzeki Drwęca – mówi Marcin Narolewski, dyrektor kontraktu, Skanska. – Ze względu na skomplikowane warunki gruntowe – połowa estakady przechodzi przez tereny zalewowe, posadowiliśmy ją na palach. Elementy stalowe konstrukcji estakady dostarczane były przez Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Skanska z Kielc i mają od 26,5 do 31,5 m długości. Waga jednego dźwigara waha się od 22 do 28 ton, a wysokość od 2,3 do 3,9 m. Na podpory montowaliśmy elementy o średniej długości 56 m i wadze około 50 ton – dodaje Marcin Narolewski.
Na estakadzie znajduje się jedna jezdnia dwupasmowa o szerokości pasa ruchu 3,5 m, ograniczona krawężnikiem, oświetlona przez 14 latarni.
Skanska w woj. kujawsko-pomorskimSkanska jest obecna na rynku kujawsko-pomorskim od wielu lat realizując inwestycje inżynieryjne i kubaturowe. Należą do nich m.in. budowa Trasy Średnicowej w Toruniu, przebudowa toruńskich ulic, m.in.: Grudziądzkiej, Szosy Chełmińskiej, Skłodowskiej-Curie; budowa Specjalistycznego Szpitala Miejskiego i Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii UMK w Toruniu.
W Bydgoszczy Skanska przebudowała Węzeł Zachodni i wybudowała most nad Kanałem Bydgoskim, przebudowała także liczne ulice, tj. Gdańską/Chodkiewicza, Nowotoruńską, Dobrzyńską, Żwirki i Wigury. Firma wykonała również w tym mieście ścieżki rowerowe i miasteczko ruchu drogowego w Myślęcinku. Ponadto, Skanska zrealizowała obwodnice Wąbrzeźna, Kowala, Szubina, Mroczy. W Grudziądzu rozbudowała Regionalny Szpital Specjalistyczny, wybudowała także Wiślaną Trasę Rowerową.