Łódzkie inwestycje kolejowe CPK realizowane zgodnie z harmonogramem CPK

Łódzkie inwestycje kolejowe CPK realizowane zgodnie z harmonogramem

REKLAMA

Zgodnie z planem realizowane są łódzkie inwestycje kolejowe CPK, chodzi o prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury czy budowę komory Retkinia. Cały odcinek KDP z Warszawy do Łodzi wraz z tunelem pod miastem, czyli część kolejowego „Y”, będzie oddany do użytku w 2032 roku.

Na terenie najbardziej zaawansowanej inwestycji kolejowej CPK realizowane są specjalistyczne prace budowlane. W ramach pierwszego kontraktu (o wartości nieco ponad 100 mln zł) – wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, wykonawca Keller Polska jest na ukończeniu prac wzmacniających realizując mikropalowanie i stosując metodę jet groutingu (proces wzmacniania podłoża, polegający na mieszaniu gruntu z zaczynem cementowym, tłoczonym pod wysokim ciśnieniem). Dopiero po finalizacji robót przy ŁDK, w jego najbliższym sąsiedztwie – dworcu Łódź Fabryczna, możliwe będzie rozpoczęcie budowy komory odbiorczej (Fabryczna) dla tarczy drążącej TBM. Te prace to część drugiego kontraktu, realizowanego przez Budimex o wartości 147 mln zł. Wykonawca, który od czerwca br. na zlecenie CPK realizuje budowę pierwszej z komór – startowej na Retkini, wylał już większość jej stropu i przystąpił do wybierania gruntu metodą podstropową.

– Budowa tunelu KDP, to jeden z najważniejszych i najbardziej wymagających technicznie elementów kolejowego „Y”. Sam fakt, że będzie przechodził pod żywą tkanką miejską, wymaga od inwestora zachowania najwyższych standardów w każdym elemencie jego realizacji, a szczególnie w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

CPK
CPK
REKLAMA

CPK przygotowuje się również do rozstrzygnięcia (przetarg został ogłoszony w lipcu br.) trzeciego, największego kontraktu wśród łódzkich inwestycji kolejowych spółki – wyłonienia wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za wydrążenie i budowę (wraz z niezbędną infrastrukturą) 4,6 km tunelu. Podziemny przejazd o średnicy około  14 metrów zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM, a dzięki umieszczonym wewnątrz dwóm torom pociągi będą mogły poruszać się w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.

Pociągi jadące linią kolejową nr 85  (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” – na Wrocław i Poznań.

Uruchomienie odcinka linii KDP Warszawa – Łódź w 2032 roku, pozwoli na pokonanie tej trasy pociągiem w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.

Źródło: CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA