Zgodnie z planem realizowane są łódzkie inwestycje kolejowe CPK, chodzi o prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury czy budowę komory Retkinia. Cały odcinek KDP z Warszawy do Łodzi wraz z tunelem pod miastem, czyli część kolejowego „Y”, będzie oddany do użytku w 2032 roku.
Na terenie najbardziej zaawansowanej inwestycji kolejowej CPK realizowane są specjalistyczne prace budowlane. W ramach pierwszego kontraktu (o wartości nieco ponad 100 mln zł) – wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, wykonawca Keller Polska jest na ukończeniu prac wzmacniających realizując mikropalowanie i stosując metodę jet groutingu (proces wzmacniania podłoża, polegający na mieszaniu gruntu z zaczynem cementowym, tłoczonym pod wysokim ciśnieniem). Dopiero po finalizacji robót przy ŁDK, w jego najbliższym sąsiedztwie – dworcu Łódź Fabryczna, możliwe będzie rozpoczęcie budowy komory odbiorczej (Fabryczna) dla tarczy drążącej TBM. Te prace to część drugiego kontraktu, realizowanego przez Budimex o wartości 147 mln zł. Wykonawca, który od czerwca br. na zlecenie CPK realizuje budowę pierwszej z komór – startowej na Retkini, wylał już większość jej stropu i przystąpił do wybierania gruntu metodą podstropową.
– Budowa tunelu KDP, to jeden z najważniejszych i najbardziej wymagających technicznie elementów kolejowego „Y”. Sam fakt, że będzie przechodził pod żywą tkanką miejską, wymaga od inwestora zachowania najwyższych standardów w każdym elemencie jego realizacji, a szczególnie w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

CPK przygotowuje się również do rozstrzygnięcia (przetarg został ogłoszony w lipcu br.) trzeciego, największego kontraktu wśród łódzkich inwestycji kolejowych spółki – wyłonienia wykonawcy, który będzie odpowiedzialny za wydrążenie i budowę (wraz z niezbędną infrastrukturą) 4,6 km tunelu. Podziemny przejazd o średnicy około 14 metrów zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM, a dzięki umieszczonym wewnątrz dwóm torom pociągi będą mogły poruszać się w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Pociągi jadące linią kolejową nr 85 (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” – na Wrocław i Poznań.
Uruchomienie odcinka linii KDP Warszawa – Łódź w 2032 roku, pozwoli na pokonanie tej trasy pociągiem w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.
Źródło: CPK


![W Warszawie powstaje pierwsza podziemna trasa tramwajowa [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/47/47/621871_100x70.png)


![Warszawa z coraz mniejszą ofertą nowych biur [RAPORT]](https://investmap.pl/_i/image/109/109/77421_100x70.jpg)


![NICKEL Resort & Wellnest Grzybowo z pozwoleniem na użytkowanie [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/230/102/686054_100x70.jpg)



![[łódzkie] Bełchatów: Rafako zmodernizuje IOS](https://investmap.pl/_i/image/115/115/6003_100x70.jpg)
![[lubelskie] Puławy: IOS oddany do użytku](https://investmap.pl/_i/image/68/68/1860_100x70.jpg)
![[Katowice] Przybywa nowych nawierzchni lotniskowych w Pyrzowicach](https://investmap.pl/_i/image/11/11/6155_100x70.jpg)
![[Poznań] Budowa Kadłubka 2 w Poznaniu wystartowała](https://investmap.pl/_i/image/239/111/49135_100x70.jpeg)
![[Warszawa] Eurocentrum Delta z wiechą](https://investmap.pl/_i/image/164/36/932_100x70.jpg)

![[wielkopolskie] Złota, polska jesień sprzyja inwestycjom](https://investmap.pl/_i/image/192/64/27328_100x70.jpg)
![[mazowieckie] BOGL a KRYSL liderem konsorcjum na odcinku C autostrady A2](https://investmap.pl/_i/image/193/65/9665_100x70.jpg)
