Małopolska to jeden z kluczowych regionów logistycznych w Polsce. To doskonały hub nie tylko na rynek krajowy, ale także do Europy Środkowo-Wschodniej i na Bałkany. Sprzyja temu dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa – m.in. autostrada A4 i droga ekspresowa S7. Z kolei w międzynarodowej wymianie towarów istotne znaczenie ma dynamicznie rozwijające się lotnisko w podkrakowskich Balicach, które odgrywa coraz większą rolę w segmencie cargo. Dzięki bezpośrednim połączeniom z Nowym Jorkiem, Chicago i Dubajem, Balice są ważnym europejskim węzłem logistycznym dla kierunków transatlantyckich i azjatyckich.
Coraz istotniejszym atutem Małopolski staje się też rola w obsłudze kierunku ukraińskiego. Kluczowe znaczenie ma tu nie tylko wspomniana A4 łącząca ten region z Ukrainą, ale także infrastruktura kolejowa – zwłaszcza terminal intermodalny w Sławkowie, położony na styku województw małopolskiego i śląskiego.
Obiekt ten już dziś pełni unikalną funkcję dzięki połączeniu z linią szerokotorową LHS, która umożliwia bezpośredni przewóz towarów z Ukrainy. Planowana modernizacja terminala – zakładająca wzrost przepustowości z 285 tys. do 530 tys. TEU rocznie – otworzy możliwości obsługi znacznie większych wolumenów.
To infrastruktura o strategicznym znaczeniu w kontekście przyszłej odbudowy Ukrainy. Kolej i transport intermodalny będą kluczowym środkiem przewozu ciężkich ładunków: materiałów budowlanych, surowców i komponentów przemysłowych. Warto dodać, że Sławków jest również bezpośrednio połączony z portami morskimi, m.in. Gdańskiem (Baltic Hub), co umożliwia płynne włączenie kontenerów z rynków globalnych w łańcuchy dostaw do Ukrainy, Polski, Czech, Słowacji i dalej na południe Europy.
W SUUSie aktywnie wspieramy klientów na kierunku ukraińskim – realizując przewozy drogowe, kolejowe i intermodalne, a także oferując obsługę celną. Niedawno uruchomiliśmy również własną spółkę w tym kraju. Wierzymy, że zakończenie działań wojennych i przyspieszenie aktywności gospodarczej otworzą nowe możliwości rozwoju dla sektora logistyki. Już dziś obserwujemy rosnące zainteresowanie tym rynkiem – zarówno ze strony polskich firm, jak i inwestorów z Europy Zachodniej, Azji i Stanów Zjednoczonych.
Ponadto wiele ukraińskich firm, które czasowo przeniosły działalność do Polski, zapewne z czasem będzie również wzmacniać swoją aktywność na rodzimym rynku.
To pokazuje, że Małopolska – dzięki rozwiniętej sieci magazynowej, dostępowi do głównych szlaków drogowych, kolejowych oraz lotniczych połączeń cargo – ma potencjał, by odegrać kluczową rolę jako zaplecze magazynowo-dystrybucyjne w procesie odbudowy Ukrainy, dla polskich i zagranicznych graczy.
W Rohlig SUUS Logistics od lat rozwijamy obecność w Małopolsce. Nasze centrum logistyczne w Kokotowie k. Krakowa o powierzchni 15 tys. m² zapewnia kompleksowe wsparcie – od magazynowania i usług dodanych (takich jak co-packing, etykietowanie, banderolowanie oraz tworzenie standów i zestawów produktowych), po dystrybucję krajową i międzynarodową. Oferujemy również pełen zakres usług celnych – kluczowych w globalnym eksporcie i imporcie. W ubiegłym roku uruchomiliśmy tu skład celny oraz magazyn czasowego składowania. Posiadamy także miejsce uznane do odpraw celnych. Ponadto zapewniamy dekonsolidację kontenerów morskich czy kolejowych, a następnie ich dalszą dystrybucję na kierunku wschodnim.
Ekspert: Rafał Małek, Regional Director, Rohlig SUUS Logistics




![Kultowa YMCA w Łodzi przechodzi metamorfozę. Powstaną miejsca do relaksu, galerie i usługi [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/117/117/669557_100x70.jpg)
![Dom Studencki "Jowita" w Poznaniu przejdzie wielką metamorfozę. Będzie podwyższony [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/72/72/77384_100x70.jpg)







![Sektor gruntów inwestycyjnych w Polsce [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/image/242/114/74482_100x70.jpg)
![Polski rynek biurowy zaczyna się polaryzować [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/image/29/29/69917_100x70.jpg)

![Warszawski rynek biurowy z perspektywy spółki deweloperskiej [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/gallery/185/57/572857_100x70.jpg)
![Polski kapitał coraz śmielej wchodzi w magazyny [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/image/177/49/77233_100x70.jpg)

![Nowe inwestycje w Polsce z wyburzeniami w tle [komentarz ekspercki]](https://investmap.pl/_i/gallery/121/121/586361_100x70.jpg)
![Perturbacje w globalnym łańcuchu dostaw. Szanse dla Polski [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/image/8/8/71944_100x70.jpg)
![Rynek magazynowy w Polsce dostosowuje się do nowej rzeczywistości [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/image/61/61/75069_100x70.jpg)