Samorząd Miasta Elbląga ogłosił konkurs pod nazwą „Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej budowy terminala portowego T2 przy ul. Żytniej oraz rozbudowy i przebudowy terminala portowego przy ul. Radomskiej”. Inicjatywa ta stanowi element strategicznego projektu pn. „Rozwój portu morskiego w Elblągu”, który nabrał tempa po uruchomieniu przekopu Mierzei Wiślanej oraz rozbudowie drogi wodnej umożliwiającej wpływanie statków o długości do 100 metrów.
Rola miasta w rozwoju portu
Główne zaangażowanie samorządu wynika z faktu, iż miasto Elbląg jest właścicielem portu. W przeszłości stało się to przedmiotem sporu pomiędzy prezydentem Elbląga, Witoldem Wróblewskim, a ówczesnym premierem Mateuszem Morawieckim, dotyczącego finansowania modernizacji ostatniego odcinka drogi wodnej na rzece Elbląg. Ostatecznie, po zmianie koalicji rządowej, podjęto decyzję o dokończeniu inwestycji z funduszy Skarbu Państwa, obejmując także budowę tzw. obrotnicy dla statków.
Terminal T2 – nowa inwestycja w północnej części miasta
Terminal T2 ma powstać na niezagospodarowanym obszarze przy ul. Żytniej, który obecnie obejmuje m.in. . tereny rolnicze. Obiekt zlokalizowany będzie na północ od istniejącego portu i będzie korzystnie skomunikowany z drogą wojewódzką nr 503. Z uwagi na ograniczone rezerwy terenowe obecnego portu, realizacja terminala T2 ma kluczowe znaczenie dla obsługi rosnącego ruchu morskiego.
Drugi terminal, przy ul. Radomskiej, znajduje się w południowej części miasta. Pomimo istnienia podstawowej infrastruktury, obiekt wymaga gruntownej modernizacji w celu dostosowania do obsługi jednostek morskich o większych gabarytach.
Oczekiwania wobec uczestników konkursu
Samorząd miasta wymaga od projektantów opracowania szczegółowej koncepcji uwzględniającej m.in. . układ dróg wewnętrznych oraz rozwiązania techniczne i funkcjonalne. Zakłada się, że całkowity koszt realizacji inwestycji wynikającej z dokumentacji konkursowej nie przekroczy 105 mln złotych, natomiast wartość wykonania samej dokumentacji projektowej i kosztorysowej nie powinna przekraczać 5 mln złotych.
Harmonogram i pytania o terminowość
Inwestycja wzbudza pytania o jej terminowość — szczególnie w kontekście zaawansowanych prac na Zalewie Wiślanym i przekopie Mierzei. Choć podstawowy port elbląski powinien być gotowy do obsługi statków już w 2027 roku, budowa nowego terminala T2 może jeszcze potrwać. Przewiduje się, że początkowo ruch statków będzie umiarkowany, co daje czas na dostosowanie infrastruktury.
Infrastruktura okołoporotwa i źródła finansowania
W ramach projektu przewidziana jest również modernizacja infrastruktury okołoportowej, obejmującej drogi i kolej. Prezydent Elbląga, Michał Missan, zadeklarował podjęcie działań mających na celu pozyskanie środków z funduszy europejskich. Miasto współpracuje w tym zakresie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz prowadzi rozmowy z Komisją Europejską. Szacowana wartość tej części inwestycji może wynieść nawet 200 milionów złotych.
