We wtorek, 29 listopada miasto otworzyło oferty w przetargu pn. Przebudowa ulic Bardzkiej oraz Buforowej i rozbudowa ul. Kajdasza, polegająca na budowie trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno. Chodzi o słynną i długo wyczekiwaną przez mieszkańców tej części stolicy Dolnego Śląska inwestycję – budowę nowej linii tramwajowej na osiedle Jagodno. Niestety, na razie dostaniemy pewien rodzaj "substytutu". Zamiast torowiska tramwajowego ma powstać wydzielona droga dla autobusów, tzw. "buspas".
Pewnym pocieszeniem może być fakt, że nowa trasa autobusowa ma zostać tak przygotowana, by w przyszłości można tam było dodać szyny i trakcję tramwajową.
W ramach planowanej obecnie do realizacji inwestycji powstanie wydzielona jezdnia z buspasem. Łącznie ma mieć długość około 2,5 km. Wybudowana zostanie w pasie zieleni zarezerwowanej dla obiecanego torowiska – od ul. Kajdasza do skrzyżowania ulic Bardzkiej, Morwowej i Świeradowskiej. W rejonie skrzyżowania ul. Buforowej z ul. Kajdasza planowana jest budowa pętli autobusowej i parkingu Park & Ride z miejscami dla rowerów.
Do postępowania przetargowego przystąpiły cztery firmy. Co bardzo ważne, wszystkie złożone oferty mieszczą się w budżecie tej inwestycji, ustalonym przez miasto na kwotę 70 milionów złotych (z tego aż 65 mln zł stolica Dolnego Śląska ma otrzymać na ten cel z Programu Inwestycji Strategicznych "Polski Ład" czyli rządowego funduszu, z którego pieniądze przeznaczane są na inwestycje lokalne).
ZESTAWIENIE CENOWE OFERT (od najtańszej do najdroższej):
Niestety, Wrocław nie ma co liczyć, że zaoszczędzi na tej inwestycji duże pieniądze i będzie mógł je przeznaczyć na inną inwestycję/inwestycje. Niewykorzystane środki finansowe magistrat będzie musiał zwrócić rządowi. Podobnie było w przypadku przetargu na przebudowę ulicy Pomorskiej (miasto zamierzało przeznaczyć na realizację tamtej inwestycji kwotę 93,5 mln zł. Firma Torpol S.A. z Poznania wykona wszystkie prace za kwotę 66 414 039,52 zł brutto. Różnica wynosi aż 27,1 miliona złotych!)
W ramach inwestycji wybrany w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie wybudować i przebudować pełną infrastrukturę drogową: wykonanie odwodnienia, budowę oświetlenia, wykonanie rozbudowy sygnalizacji świetlnej, przebudowę kolizyjnej infrastruktury podziemnej, budowę przystanków, przebudowę przejazdu kolejowego w obrębie skrzyżowania z linią 285 wraz z infrastrukturą kolejową, przebudowę istniejącej infrastruktury drogowej. W ramach prac wykona także zagospodarowanie terenów zielonych (wycinki drzew oraz nasadzenie nowych).
W ramach inwestycji planowana jest także przebudowa dwóch skrzyżowań ulicy Buforowej: z ul. Lutosławskiego (gdzie wydzielone mają zostać pasy skręcające w ul. Lutosławskiego) i skrzyżowanie z ul. Kopycińskiego (powstanie skręt w prawo w ul. Kopycińskiego).
Inwestycja obejmie również przebudowę fragmentów istniejących chodników i dróg rowerowych. Przewidziano także wykonanie nasadzenia i przesadzenia zieleni. Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, planuje się też usunięcie wycięcie 87 sztuk drzew oraz 253 mkw. krzewów. Dobrą informacją jest to, że ocalone zostaną 52 drzewa, które na czas robót mają zostać zabezpieczone przed uszkodzeniami.
W ramach zadania planowane jest także dokończenie projektu budowlanego oraz opracowanie dokumentacji wykonawczej wraz z uzyskaniem niezbędnych opinii i uzgodnień.
Wykonawca będzie miał na realizację wszystkich prac dwa lata. Jeżeli uda się za pierwszym razem wybrać wykonawcę całego przedsięwzięcia, to nową, wydzieloną trasą pierwsze autobusy pojadą pod koniec 2024 roku lub na początku 2025 r.