Polscy inżynierowie opracowali najbardziej na świecie wydajną baterię do rowerów elektrycznych. Baterię o nazwie POWER2RIDE RB-900 charakteryzują rekordowa gęstość energetyczna przekładająca się na zasięg roweru elektrycznego, niska waga i niewielkie rozmiary. Została zaprojektowana w gliwickim zakładzie firmy BMZ Poland, gdzie będzie również produkowana. Po raz pierwszy zaprezentowano ją na targach EUROBIKE 2025 we Frankfurcie, największych i najważniejszych targach rowerowych na świecie.
• Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku
• W pierwszym roku działalności BMZ chce wyprodukować 50 tys. egzemplarzy nowej baterii. RB-900 będzie wytwarzana w gliwickiej fabryce BMZ, otwartej w 2017 roku
• Dzięki połączeniu niskiej masy (3,8 kg) i wyjątkowej pojemności energetycznej (860 Wh), w RB-900 osiągnięto rekordową gęstość energetyczną na poziomie 226 Wh/kg, ustanawiając nowy punkt odniesienia na rynku
• Bateria RB-900 będzie mogła być stosowana zarówno w elektrycznych rowerach górskich (eMTB), trekkingowych (eTrekking) i miejskich (eCity / eCommuter), a także w elektrycznych rowerach transportowych (eCargo) i rowerach elektrycznych klasy SUV (ang. sports utility vehicle), projektowanych zarówno do jazdy po mieście jak i lekkiego terenu
• Ponad milion rowerów z bateriami opracowanymi przez gliwickich inżynierów od wielu lat jeździ w Europie, Ameryce Północnej i Południowej
• Polski zespół, będący centrum kompetencyjnym Grupy BMZ, skupia się na rozwiązaniach bateryjnych klasy premium i rozwiązaniach szytych na potrzeby poszczególnych producentów rowerów
Jak tłumaczą autorzy projektu baterii, nowoczesne ogniwa bateryjne oraz smukły, owalny przekrój czynią RB-900 idealnym rozwiązaniem dla rowerów o najwyższych walorach estetycznych, również z ramami w rozmiarze S. Konstrukcja modułowa umożliwia wykorzystanie zarówno jako gotowe, seryjne rozwiązanie, jak i jako platformę do indywidualnej personalizacji przez partnerów OEM (producentów oryginalnego wyposażenia) i ODM (producentów oryginalnego projektu).
– „RB-900 to synonim wszechstronności i nowoczesnego wzornictwa, z całkowicie nowym podejściem do recyklingu i naprawy. Nasze rozwiązanie jest zgodne z najnowszymi europejskimi regulacjami (2023/1542), a możliwość wymiany pojedynczych ogniw, czyni RB-900 rozwiązaniem przyszłościowym zarówno dla użytkowników, jak i producentów” – podkreśla Łukasz Kądziołka, dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu BMZ Poland.
I dodaje: „RB-900 można łatwo naprawić i poddać recyklingowi po zakończeniu cyklu życia dzięki specjalnej konstrukcji modułowej. Produkt posiada aktualne certyfikaty, znacznie wykraczające poza normę EN50604-1 i wykorzystuje komponenty klasy automotive.”
Ponad milion rowerów z bateriami opracowanymi przez gliwickich inżynierów od wielu lat jeździ w Europie, Ameryce Północnej i Południowej. Polski zespół, będący centrum kompetencyjnym Grupy BMZ, skupia się na rozwiązaniach bateryjnych klasy premium i rozwiązaniach szytych na potrzeby poszczególnych producentów rowerów.
Na rowerach z bateriami BMZ jeżdżą profesjonalne zespoły wyścigowe, m.in. team marki Kellys. Bazują na nich, obok popularnych producentów, również najbardziej uznane marki rowerów elektrycznych takie, jak Rotwild i Bulls.
Nowa bateria opracowana przez inżynierów z Gliwic wyznacza nowe standardy w zakresie wydajności, designu, bezpieczeństwa, możliwości recyklingu oraz zgodności z przepisami. Jej kluczowe cechy to:
• Europejski projekt, produkcja i komponenty – pełna zgodność z regulacjami i standardami UE.
• Szeroka i stale rosnąca kompatybilność z najpopularniejszymi systemami napędowymi (m.in. Shimano, Panasonic, Motinova, Intradrive, Oli eBike Systems, Bafang, BMZ RS/GT, Sachs RS).
• Wodoodporność i odporność na pył – klasa szczelności IP67.
• Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, recyklingu i możliwości naprawy (zgodność z rozporządzeniem UE 2023/1542 i normą EN50604-1), w tym wymiana pojedynczych ogniw – przygotowanie na wymogi rynku po 2027 roku.
• Przyjazny użytkownikowi system montażu – kompatybilność z różnymi materiałami ram i wariantami instalacji (góra, dół lub wsuwana w rurę ramy).
• Ładowanie przez port USB-C oraz zastosowanie komponentów klasy samochodowej dla najwyższej trwałości i komfortu.
• Globalna obsługa posprzedażowa i serwisowa w Europie, Amerykach i Azji.
• Możliwość wykorzystania w ramach ram rowerowych typu „open mold” (rura dolna).
RB-900 ma być wykorzystywana w rowerach górskich, trekkingowych oraz miejskich
Deklarowany przez BMZ zasięg, czyli dystans, na jakim bateria będzie wspomagać nasze mięśnie, waha się od 100 do 250 kilometrów. Odległość zależy od rodzaju roweru, jakości nawierzchni oraz stylu jazdy.
Parametry baterii
Nowa konstrukcja ma ważyć 3,8 kg, co czyni ją jedną z lżejszych baterii rowerowych na rynku – dla porównania, tego typu akumulatory zwykle ważą od 2,5 do 7 kg. RB-900 oferuje pojemność energetyczną 860 Wh, co przekłada się na gęstość 226 Wh/kg. Producent zapowiada, że będzie to najbardziej wydajna bateria rowerowa na świecie.
RB-900 ma być dostępna z dwoma wersjami złączy ładowania – użytkownik będzie mógł wybrać ładowanie przez port USB-C lub szybką ładowarkę BMZ (prędkości ładowania nie zostały jeszcze ujawnione). Bateria będzie miała modułową konstrukcję, ułatwiającą montaż i ewentualną wymianę ogniw. Zostanie dostosowana do ram karbonowych i aluminiowych, a producent przewiduje różne warianty instalacji: od góry ramy, od dołu lub wsuwane do wnętrza rury.
Dostępne będą dwie wersje złączy do ładowania baterii – do wyboru przy zakupie. Klienci otrzymają możliwość naładowania systemu przez port USB-C bądź, opcjonalnie, będą mogli wybrać ładowanie autorską szybką ładowarką. Na razie nie są znane prędkości ładowania.
Konstrukcja baterii ma być modułowa, dzięki czemu montaż ogniw oraz ich wymiana mają być łatwiejsze. Sama konstrukcja ma być dostosowana do ram karbonowych i aluminiowych. Przewidywane warianty instalacji baterii to: od góry ramy, od dołu bądź wsuwana w rurę ramy.

O firmie BMZ Poland:
BMZ Poland to lider na europejskim rynku litowo-jonowych inteligentnych systemów zasilania. Jest częścią niemieckiej firmy BMZ the Innovation Group, wiodącego na globalnym rynku dostawcy inteligentnych systemów zasilania oraz magazynowania energii w oparciu o technologię litowo-jonową.
BMZ Poland to największy w Polsce producent baterii litowo-jonowych, co niesie za sobą ogromne możliwości. Produkty firmy zasilają rowery elektryczne, skutery, elektronarzędzia, narzędzia ogrodnicze, pojazdy użytkowe i autobusy elektryczne.
BMZ Poland łączy zaawansowaną wiedzę z dziedziny elektroniki z pasją i troską o środowisko.
BMZ inwestuje w Gliwicach
Celem planowanej inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu w zakresie wytwarzania baterii i zestawów akumulatorowych przeznaczonych do stosowania w pojazdach zelektryfikowanych, w tym autobusach.
Łączna wartość nowej inwestycji to 103 300 000,00 PLN.
