Niemiecka firma Bosch rozbuduje swoją fabrykę automotive pod WrocławiemBosch

Niemiecka firma Bosch rozbuduje swoją fabrykę automotive pod Wrocławiem

Orzech
Orzech
REKLAMA

Kolejna duża inwestycja z branży automotive w Aglomeracji Wrocławskiej. Niemiecki koncern Robert Bosch zainwestuje ponad 100 milionów złotych w rozbudowę swojej fabryki systemów hamulcowych, która zlokalizowana jest tuż przy granicy Wrocławia w miejscowości Mirków w gminie Długołęka.

Budowa ma ruszyć pod koniec marca bieżącego roku. Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach WSSE "Invest-Park". Bosch otrzymał pod koniec stycznia 2021 roku decyzję o wsparciu swojej najnowszej inwestycji. Kilka dni temu Bosch wybrał generalnego wykonawcę tej inwestycji. Została nim firma ERBUD. S.A.

Przedmiotem kontraktu jest rozbudowa o hale magazynowo-logistyczne, budynek Ww101c wraz z magazynem wysokiego składowania, budynek Ww103, wraz z infrastrukturą techniczną i drogową, parkingiem dla samochodów ciężarowych i portiernią - budynek Ww127. Wartość kontraktu to 41,5 mln złotych. Rozbudowa fabryki Bosch będzie realizowana pomiędzy końcem marca 2022 roku a końcem marca przyszłego roku.

Najnowszy projekt związany jest ze zwiększeniem mocy produkcyjnych zakładu znajdującego się w Mirkowie pod Wrocławiem. W fabryce produkowane są elementy układu hamulcowego. To kolejna inwestycja niemieckiego koncernu w WSSE, jednak pierwsza pod szyldem Polskiej Strefy Inwestycji. W ramach inwestycji Bosch zadeklarował łączne nakłady przekraczające 100 mln złotych (razem z wyposażeniem fabryki) oraz zatrudnienie co najmniej 60 nowych pracowników.

Bosch
Bosch

W 2020 roku fabryka Bosch w Mirkowie rozpoczęła produkcję iBoostera 2 - ważnego podzespołu nowoczesnych układów hamulcowych drugiej generacji, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Koszt tamtej inwestycji związanej z uruchomieniem produkcji wyniósł wówczas 80 mln zł.

Należący do koncernu od 1996 roku zakład produkcyjny pod Wrocławiem, to dziś kompleksowy ośrodek produkcyjno-badawczy. Na ponad 33 000 mkw. powierzchni, zespół ponad 900 specjalistów odpowiada za rozwój i produkcję komponentów do układów hamowania, które stosowane są w pojazdach wiodących koncernów motoryzacyjnych. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza na liniach produkcyjnych podwrocławskiego zakładu wytworzono ponad 37 milionów komponentów i dostarczono je na 5 kontynentów.

Bosch zainwestował już w polską fabrykę pod ponad miliard złotych. Wysoka jakość pracy i zaangażowanie zespołu przekonały koncern do dalszych inwestycji pod Wrocławiem. Po rozbudowie powierzchnia podwrocławskiej fabryki powiększy się o 25%. Uruchomione zostaną też nowe, zautomatyzowane linie produkcyjne. Firma rozwija również centrum kompetencji z szeregiem funkcji centralnych wspierających globalne operacje biznesowe Bosch.

REKLAMA

Fabryka jest m.in. odpowiedzialna za produkcję iBoostera, niezależnego od próżni produktu, który wspiera układ hamulcowy, umożliwiając skrócenie drogi hamowania. iBooster stosowany jest głównie w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Dzięki takim projektom zakład w Mirkowie aktywnie wspiera transformację motoryzacji, współtworząc świat bezpiecznej, bezemisyjnej mobilności.

– Komponenty wytwarzane w zakładzie Bosch w Mirkowie dbają o bezpieczeństwo milionów kierowców i pasażerów na całym świecie. Przez 25 lat udało nam się zbudować silną pozycję w koncernie. Dziś fabryka pod Wrocławiem odpowiada za produkcję najbardziej innowacyjnych elementów układów hamulcowych oferowanych przez Bosch – mówi Rafał Rudziński, Prezes spółki Robert Bosch w Polsce.

Bosch
Bosch

Obecnie w Mirkowie co 3 sekundy produkowany jest nowy zespół mocy, Historia fabryki sięga lat 60-tych ubiegłego wieku, ale jej dynamiczny rozwój w firmie Bosch rozpoczął się w roku 1996. W pierwszych latach produkcja obejmowała hamulce tarczowe i bębnowe, pompy hamulcowe oraz korektory siły hamowania. W 2003 roku fabryka została przeniesiona do obecnej lokalizacji - Mirkowa pod Wrocławiem.

W 2009 r. rozpoczęła się dalsza rozbudowa nowego zakładu, a w 2012 r. działalność zainicjowało Centrum Badawczo-Rozwojowe. Centrum B&R, w którym pracuje obecnie ponad 70 inżynierów, od początku wspiera zarówno zakład produkcyjny w Mirkowie jak i inne fabryki koncernu Bosch, rozwijając produkty z portfolio motoryzacyjnego firmy. Wrocławski ośrodek jest centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego - podstawowym komponentem zespołów mocy każdej generacji. Eksperci z Mirkowa są też odpowiedzialni za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera.

Zespół Centrum B&R aktywnie uczestniczy również w pracach rozwojowych koncernu przy opracowywaniu kolejnych generacji układów hamulcowych– np. Zintegrowanego Zespołu Mocy (eng. Integrated Power Brake). Tym samym współtworzy obecne trendy elektryfikacji i wspiera dalszą automatyzację jazdy. W Centrum B&R prowadzone są także prace z wykorzystaniem zaawansowanych symulacji numerycznych oraz sztucznej inteligencji. Celem jest optymalizacja procesu rozwoju produktu, również dla innych lokacji. Obecnie w ramach jednostki tworzony jest nowy zespół odpowiedzialny za obszar testowy, który uzupełni istniejące obszary badań funkcjonalnych i wytrzymałościowych o wibroakustykę. Tym samym liczba ekspertów Centrum B&R w Mirkowie przekroczy 80. Innowacyjne technologie XXI wieku. Ważnym krokiem milowym dla fabryki w Mirkowie było też rozszerzenie portfolio o produkty mechatroniczne: iBooster gen. 1 i 2.

iBooster to system wspomagania układu hamulcowego, który jest niezależny od wytwarzanej przez silniki spalinowe próżni, może być więc stosowany w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Jego działanie pozwala na skrócenie drogi hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Oprogramowanie iBoostera może być skonfigurowane tak, by odpowiednio ustawić wyczucie pedału hamulca, dostosowując je do wymogów konkretnych producentów. Ta sama jednostka iBooster może być więc umieszczana w różnych modelach samochodów, nadając każdemu pojazdowi indywidualne cechy. Czujnik prędkości koła (WSS)Podstawowym zadaniem czujnika prędkości koła jest zbieranie informacji o prędkości obrotowej kół jezdnych dla systemu ABS, kontrolującego siłę hamowania. Gdy prędkość obrotowa kół spadnie poniżej określonej wartości, ABS włącza się i zmniejsza siłę hamowania, by nie dochodziło do poślizgu kół. System ABS przesyła też informacje z czujników WSS do innych systemów elektronicznych, takich jak kontroli trakcji (TC) czy stabilizacji toru jazdy (ESP). To z kolei pozwala uruchamiać hamulce, czy kontrolować inne podzespoły celem zapobieżenia poślizgowi poprzecznemu czy wzdłużnemu samochodu.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA