Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosi obecnie 13,1 mln mkw. W pierwszej połowie 2022 r. rynek powiększył się o 121,1 tys. mkw., z czego 91 proc. to parki handlowe różnego typu. W budowie pozostaje 360 tys. mkw. powierzchni handlowej, która zasili głównie małe miasta – wynika z najnowszego raportu CBRE. Nadal na popularności zyskują obiekty typu "convenience", a centra handlowe nieustannie szukają sposobów, żeby pozostać atrakcyjnymi dla klientów. Rozwijają się również koncepty gastronomiczne typu "food hall". Ostatnie otwarcie tego typu to Fabryka PZO w Warszawie.
– Sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie br. wzrosła o 9,1 proc. w porównaniu rok do roku. Najlepsze wyniki odnotowano w kwietniu i maju, ale patrząc na dynamikę miesięcznych zmian, widać, że sprzedaż hamuje. To efekt ochłodzenia gospodarki oraz inflacji, które musiały w końcu przełożyć się na zakupy Polaków. Nadal jednak perspektywy dla sektora handlowego są optymistyczne, co widać w działaniach na rynku. Nowe obiekty są budowane, z czego niemal 195 tys. powierzchni powstanie w małych miastach. Na rynku powierzchni handlowych pojawiają się kolejne formaty gastronomiczne w tym "food halle", które przyciągają mieszkańców i kreują nowe przestrzenie miejskie – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.
Nowa podaż głównie w małych miastach
Z najnowszego raportu CBRE wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 13,1 mln mkw. powierzchni. W pierwszej połowie 2022 r. rynek powiększył się o 121,1 tys. mkw., z czego większość, bo aż 91 proc. to parki handlowe różnego typu, które cieszą się dużą popularnością wśród deweloperów i inwestorów. Parki handlowe typu "convenience" odpowiadały za 12 proc. całej zbudowanej w pierwszej połowie roku powierzchni, 47 proc. należało do "typowych" parków handlowych o powierzchni od 5 do 10 tys. mkw., 32 proc. to obiekty typu "big box", a zaledwie 9 proc. to centra handlowe.
W budowie pozostaje 360 tys. mkw. Większość, bo 54 proc., czyli prawie 195 tys. mkw. powstanie w małych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W średnich miastach powstaje 10 proc. tworzonej powierzchni handlowej, w dużych miastach 8 proc., a w aglomeracjach 28 proc.
Rosną najemcy w centrach "convenience"
Intensywny rozwój centrów typu "convenience" idzie w parze z dynamiczną ekspansją kategorii najemców charakterystycznych dla takich miejsc. Chodzi m.in. o dyskonty wielobranżowe, takie jak Action czy Pepco, ale również sieci spożywcze, drogerie czy sklepy z elektroniką i odzieżą sportową.
Nieustannie zmieniają się również centra handlowe, które walczą o utrzymanie atrakcyjności w oczach klientów, testując nowe formaty sprzedaży. Do galerii wprowadzane są nowe marki sklepów lub relokowane są już obecne. Sklepy natomiast dbają o klienta odświeżając i remontując swoje wnętrza. Dla właścicieli obiektów i najemców coraz istotniejsze są kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz środowiskiem.
Na popularności zyskują też koncepty gastronomiczne typu "food hall", które pojawiają się zarówno w centrach handlowych, jak i projektach wielofunkcyjnych. Ostatnie otwarcie tego typu obiektu miało miejsce w Warszawie przy ul. Grochowskiej w Fabryce PZO. Inne znane przykłady ze stolicy to Browary Warszawskie, Elektrownia Powiśle, Hala Koszyki czy Hala Gwardii.
Czynsze stabilne
Czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100-130 euro miesięcznie za mkw. w Warszawie i 40-60 euro miesięcznie za mkw. w innych największych miastach w Polsce. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 7-12 euro miesięcznie za mkw.


![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)







![[Warszawa] Dolcan wybuduje galerię handlową](https://investmap.pl/_i/image/98/98/2914_100x70.jpg)
![[Polska] Tomasz Lipiński: Potencjał rozwojowy małych miast na rynku nieruchomości handlowych](https://investmap.pl/_i/image/1/1/13313_100x70.jpg)

![[Polska] 2013 upłynie pod znakiem rosnącej aktywności deweloperów i dalszej dywersyfikacji rynku nieruchomości handlowych](https://investmap.pl/_i/image/108/108/4460_100x70.jpg)
![[Polska] Wzrost liczby otwarć na rynku powierzchni handlowych w 2013, Polska Wschodnia nadrabia zaległości](https://investmap.pl/_i/image/45/45/11565_100x70.jpg)
![[Wrocław] C&W wynajmuje rozbudowę galerii grupy IKEA we Wrocławiu](https://investmap.pl/_i/image/32/32/4128_100x70.jpg)
![[Polska] Wysoka aktywność budowlana pomimo tymczasowego spadku popytu](https://investmap.pl/_i/image/129/1/9857_100x70.jpg)

![[Polska] W budowie ok. 40 centrów handlowych, z czego 21 będzie otwartych w małych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców](https://investmap.pl/_i/image/131/3/3203_100x70.jpg)
![[Polska] Przybywa centrów handlowych, brakuje lokali przy ulicach](https://investmap.pl/_i/image/3/3/17923_100x70.jpg)