Nowe Centrum Warszawy – proces, który odmienia serce miasta UM Warszawa

Nowe Centrum Warszawy – proces, który odmienia serce miasta

WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Metamorfoza ulic Złotej i Zgoda, Chmielnej, Brackiej oraz placu Centralnego – to tylko kilka z najważniejszych inwestycji prowadzonych przez stołeczny ratusz w ramach Nowego Centrum Warszawy. To projekt kompleksowych zmian w przestrzeni miejskiej, konsekwentnie od kilku lat realizowany w Śródmieściu. Dzięki takim inwestycjom stolica staje się bardziej przyjazna i wygodna dla wszystkich użytkowników.

– Nowe Centrum Warszawy to projekt, który zmieni oblicze miasta. Do tej pory w Śródmieściu funkcjonowały tzw. wyspy aktywności, które chcemy połączyć w spójną, dobrze zaplanowaną całość – mówi Rafał Trzaskowski.

– Wchodzimy w taki etap prac, w którym poszczególne elementy Nowego Centrum Warszawy zaczynają tworzyć jedną przestrzeń – urbanistyczną, estetyczną i funkcjonalną. Dzięki temu centrum stolicy staje się bardziej przyjazne i wygodne dla wszystkich użytkowników. Obecnie kończymy kilka inwestycji – rewitalizację Chmielnej, budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Równocześnie rozpoczynamy kolejne działania – właśnie ogłosiliśmy przetarg na modernizację ul. Złotej i Zgoda. Robimy wszystko, aby oddać miasto mieszkańcom – dodaje prezydent Warszawy.

Poszczególne elementy prezydenckiego projektu zgodnie z planem coraz bardziej zazębiają się ze sobą, aby docelowo stworzyć spójną i funkcjonalną całość w przestrzeni Śródmieścia. W poprzednich latach przebudowane zostały m.in. spory odcinek alei Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka, rondo Dmowskiego, plac Pięciu Rogów, plac Trzech Krzyży oraz kilka odcinków ulicy Marszałkowskiej. W kilku innych miejscach ścisłego centrum trwają inne ważne inwestycje.

Place budowy wokół placu Pięciu Rogów

Jedną z bardziej spektakularnych inwestycji była zamiana skrzyżowania rozcinającego w pół deptak na ulicy Chmielnej w zielone miejsce spotkań i wypoczynku. W ten sposób powstał tzw. plac Pięciu Rogów. To właśnie z tego miejsca rozchodzą się „promieniście” liczne place budowy, które – po zakończeniu prac modernizacyjnych – zmienią ścisłe centrum Śródmieścia w dobrze zaplanowaną, wygodną i „przyjazną” mieszkańcom przestrzeń miejską.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Jedną z takich inwestycji jest przebudowa ul. Chmielnej na całym jej śródmiejskim odcinku oraz odchodzącego od niej fragmentu ulicy Brackiej. Tuż obok powstaje parking podziemny pod placem Powstańców Warszawy, a nieopodal trwają prace przy budowie Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz nad stworzeniem nowego placu Centralnego.

UM Warszawa
UM Warszawa
Materiały inwestora
Materiały inwestora
UM Warszawa, Plac Centralny
UM Warszawa, Plac Centralny

Równolegle powstają projekty nad kolejnych obszarów w Nowym Centrum Warszawy. Na ukończeniu jest szczegółowy plan przebudowy ulicy Kruczej. We współpracy z kolejarzami Warszawa kreśli również nowy kształt Alej Jerozolimskich – do realizacji po zakończeniu prac remontowych na tzw. linii średnicowej. Projektanci pracują też nad założeniami dla kolejnych etapów „Zielonej Marszałkowskiej”.

UM Warszawa
UM Warszawa

Metamorfoza Złotej i Zgoda coraz bliżej

Jednym z ważniejszych przedsięwzięć w ramach Nowego Centrum Warszawy jest projekt przebudowy całego kwartału ulicy w rejonie Złotej i Zgoda. Właśnie został ogłoszony przetarg dla tego dużego obszaru w ścisłym centrum o powierzchni aż 2,5 hektara, czyli 10 razy większej niż plac Pięciu Rogów.

Konkurs architektoniczny na modernizację tego miejsca Miasto ogłosiło latem 2021 r., a rozstrzygnęło jesienią tego samego roku. W marcu 2022 r. podpisana została umowa z projektantami – warszawskim biurem RS Architektura Krajobrazu.

Efekt zmian będzie proporcjonalny do ich zakresu. Całkowicie zmienią się nie tylko ulice Złota i Zgoda, ale też Sienkiewicza, duży fragment ulicy Jasnej oraz place pomiędzy nimi, w tym przed charakterystycznym „Domem pod Orłami”. Pojawią się setki nowych drzew, skwery z niską zielenią, ozdobne fontanny oraz trzy duże miejskie place. Towarzyszyć im będzie zaplanowana w detalach wymiana wszystkich nawierzchni materiały estetyczne i wysokiej jakości.

UM Warszawa
UM Warszawa
REKLAMA
UM Warszawa
UM Warszawa
UM Warszawa
UM Warszawa

Most już prawie gotowy

Kończą się również prace na moście pieszo-rowerowym, który połączy Śródmieście z Pragą.

– Zaawansowanie prac to dziś ponad 90 proc. Otwarcie mostu planujemy na wiosnę – mówi Rafał Trzaskowski, który wyjaśnia, że wraz powstaniem nowej przeprawy przez Wisłę zmieni się również przestrzeń na Pradze.

– Przebudujemy ulicę Okrzei – od mostu do ul. Jagiellońskiej. Obecnie szykujemy projekt, a następie ogłosimy przetarg na modernizację tej ulicy od Jagiellońskiej do Targowej. Ponadto na Jagiellońskiej chcielibyśmy zaplanować wygodny i dostępny plac miejski. Jest to dla nas bardzo ważny projekt który ma ożywić Pragę – dodaje prezydent.

Materiały inwestora
Materiały inwestora

Jest już gotowy również projekt przejścia dla pieszych przez Wisłostradę przy Karowej (na wysokości mostu). Przetarg na jego budowę zostanie ogłoszony jeszcze w lutym br.

Auta pod ziemię, zmiany na ulicach

Tak duża zmiana nie byłaby możliwa, gdyby nie podziemny parking budowany właśnie pod placem Powstańców Warszawy. To pilotażowy, unikatowy w skali kraju, projekt prowadzony w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Kilkupoziomowa podziemna konstrukcja pomieści 420 samochodów.

Uwolniona w ten sposób przestrzeń pozwoli na nowe zagospodarowanie ulic i placów na powierzchni, na nadanie im prawdziwie miejskiego charakteru, w odróżnieniu od dominującej obecnie funkcji parkingowej. Jednocześnie w rejonie objętym zmianami planowane jest pozostawienie miejsc dla mieszkańców okolicznych budynków (posiadaczy abonamentu parkingowego) oraz „kopert” dla osób z niepełnosprawnościami i dla dostawców. Oddanie parkingu do użytku planowane jest wstępnie na przełom 2024 i 2025 roku.

Prace przy przebudowie kwartału w rejonie ulic Złotej i Zgody zaplanowane są natomiast aż na 24 miesiące. To efekt ich niezbędnego etapowania. Zapewnienie sprawnego dojazdu dla mieszkańców, służb i dostawców nie byłoby możliwe przy otwarciu na raz zbyt szerokiego frontu robót. Ważna jest też dostępność samego parkingu podziemnego oraz zakończenie przejściowych utrudnień związanych z jego budową.

Trwają intensywne prace zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz Muzeum Sztuki Nowoczesnej – niedawno oddana została nowa droga dojazdowa, a obecnie budowany jest chodnik wzdłuż budynku MSN od strony ul. Marszałkowskiej. Koniec inwestycji planowany jest jesienią.

Dobiegają końca również drobiazgowe i szeroko zakrojone badania archeologiczne na tzw. placu Centralnym przed Pałacem Kultury i Nauki.

Co jeszcze mają w planach władze miasta w ramach Nowego Centrum Warszawy? Obecnie przygotowywane są przetargi m.in. na: budowę trasy rowerowej wzdłuż ulic Andersa, wprowadzenie większej ilości zieleni na ulicy Świętojerskiej oraz u zbiegu ulic Kredytowej, Traugutta i Mazowieckiej.

UM Warszawa
UM Warszawa

Źródło: UM Warszawa

Komentarze (2)

Napisz komentarz
Jakub Zazula
Jeszcze strefa tempo 30 jak w Londynie i dyktat samochodu w końcu się skończy.
nnn nnn
Piękne wizualizacje. Jak ze "Strażnicy". Dzieci, zajączki, łączki. Jak maja tam dojechać klienci banków, usług, sklepów, restauracji, lekarzy? Na rowerach i wrotkach? Czyli po roku zostaną tam pijanie wódki dla młodzieży i turystów. Reszta się wyniesie. 90% warszawiaków straci centrum. Mieszkańcy wybiorą miejsca, do których mogą dojechać samochodem.
REKLAMA