Nowy przystanek Białystok Zielone WzgórzaPKP PLK

Nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza

Wojciech.Jenda
REKLAMA

Mieszkańcy stolicy Podlasia zyskają lepsze możliwości podróży w kierunku Warszawy, Ełku i Bielska Podlaskiego. Na nowym przystanku Białystok Zielone Wzgórza otwarty zostanie pierwszy peron, a pasażerowie skorzystają z niego od 3 września. Pozytywne efekty inwestycji Rail Baltica będą też na stacji Białystok. Warta 3,4 mld zł modernizacja odcinka Czyżew – Białystok jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Od 3 września, wraz z wprowadzeniem jesiennej korekty rozkładu jazdy, pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Przystanek zlokalizowany został pomiędzy osiedlami Zielone Wzgórza i Nowe Miasto, w miejscu dawnego tunelu pod torami, co ułatwi dostęp do kolei w tej części miasta. Łączą się tu trzy linie kolejowe, możliwe więc będą wygodne podróże i przesiadki na pociągi w kierunku Warszawy, Ełku i Bielska Podlaskiego.

- Modernizacja podlaskiego odcinka linii Rail Baltica przynosi wymierne korzyści mieszkańcom Białegostoku. Nowy przystanek w stolicy Podlasia to większe możliwości podróży dla mieszkańców miasta, ale także osób dojeżdżających do pracy lub szkoły z okolicznych miejscowości. Inwestycja PLK SA wpisuje też Białystok i region w szerszy, międzynarodowy kontekst i przyniesie dodatkowe korzyści. Nowoczesna linia kolejowa to impuls do rozwoju i lepszego połączenia z resztą Polski oraz krajami bałtyckimi – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na przystanku gotowy jest pierwszy, dwukrawędziowy peron o długości 400 m. Dzięki temu zatrzymają się tu pociągi regionalne i dłuższe składy dalekobieżne. Nowa platforma wyposażona jest w wiaty, ławki, tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Peron o wysokości 76 cm zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Druga platforma jest w budowie, a zakończenie prac jest planowane do końca tego roku.

Inwestycja PLK S.A. poprawiła także warunki komunikacji w tej części miasta. Wraz z przystankiem wybudowano nowy tunel, który umożliwi wygodny dostęp do peronów i bezpieczne przejście pod terenem kolejowym. Nowy tunel ma 80 m długości, antypoślizgową nawierzchnię i jasne, ekologiczne oświetlenie LED. Na peron prowadzą zadaszone schody i pochylnia, zapewniające wygodny dostęp wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonej mobilności. W ramach inwestycji zbudowano też ok. 115 m drogi, co umożliwi dojście do pętli autobusowej przy ul. Zielonogórskiej i możliwość przesiadki na komunikację miejską.

Zmiany w komunikacji

REKLAMA

Na stacji Białystok prowadzone są odbiory i uruchamianie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ich zakończenie zaplanowano pierwotnie na 31 sierpnia, ale ze względu na problemy wykonawcy, zakończą się w najbliższych dniach. W związku z pracami, do godziny 8:00 dnia 3 września nastąpią zmiany w ruchu pociągów na stacji Białystok oraz liniach do Warszawy, Ełku, Bielska Podlaskiego i Kuźnicy Białostockiej. Część składów zostanie odwołana, będzie też wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje dla pasażerów są podawane na stacji, stronie portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.

Po zakończeniu odbiorów urządzeń sterowania ruchem kolejowym, na stacji Białystok pasażerom zostaną częściowo udostępnione nowe perony nr 1, 2 i 4. Ruch na stacji prowadzony będzie po nowych torach. Nad peronami powstało zadaszenie, które ochroni przed opadami i podniesie komfort podróży. Wykonawca przystąpi m.in. do rozbiórki starego układu torowego i budowy kolejnej części przejścia podziemnego. Na stacji wprowadzona zostanie także nowa organizacja ruchu pieszych. Dotychczasowe przejście z wykorzystaniem kładki dla pieszych zostanie zamknięte, a nowe poprowadzi w poziomie szyn w przedłużeniu ul. św. Rocha.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Źródło: PKP PLK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA