Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Wojewody Zachodniopomorskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Wiosną przyszłego roku, po uzyskaniu decyzji, planowane jest rozpoczęcie robót. Nową trasą o długości 4,5 km, powstającą w ramach Programu budowy 100 obwodnic, kierowcy pojadą w 2027 r.
Realizacja w formule Projektuj i buduj
31 lipca 2024 r. GDDKiA podpisała z firmą Strabag umowę o wartości 76 mln zł na realizację obwodnicy Stargardu. Następnie przez 10 miesięcy trwało opracowywanie projektu budowlanego, co zakończyło się zgodnie z terminami kontraktowymi i umożliwiło złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Procedura jej uzyskiwania będzie trwała kilka miesięcy, a wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie prac przy budowie. Z kolei służby Wojewody Zachodniopomorskiego na mocy decyzji ZRID przeprowadzą procedurę wyceny nieruchomości przejętych pod budowę drogi. Roboty budowlane potrwają 15 miesięcy. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Obwodnica wyprowadzi ostatnią drogę krajową ze Stargardu
Od kilkunastu lat kierowcy omijają miasto, korzystając z drogi ekspresowej S10. Przez centrum Stargardu wciąż jednak przechodzi DK20, prowadząc od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta, gdzie na trasie przejazdu jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań.
Nowa obwodnica w ciągu DK20 wyprowadzi ruch tranzytowy, zmniejszając hałas i ograniczając inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego. Skróci się też dystans, jaki będą pokonywać kierowcy. Obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km, zaś przejazd obwodnicą będzie krótszy o 2,9 km. Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście (ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych), obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie.
Trasa na wschód od miasta
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Tak jak obecnie, rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym. Przetnie dolinę rzeki Krąpiel (powstanie tu most zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt) i drogę powiatową Strachocin - Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard - Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20, około 500 m za granicą Stargardu.
Źródło: GDDKiA