Ogrom prac na katowickim węźle kolejowym. Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich Fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK S.A.

Ogrom prac na katowickim węźle kolejowym. Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii woj. śląskiego. Zadanie jest prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów. Jego efektem będzie lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki. Prace na linii Będzin – Katowice Piotrowice są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PKP PLK S.A. realizuje wielką inwestycję na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice, dzięki której podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

Prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na katowickim odcinku inwestycji, od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane. W kolejową przebudowę Katowic każdego dnia zaangażowanych jest 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki.

Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln metrów kwadratowych, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich

W zakresie inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przebudowa torów, sieci trakcyjnej, stacji i przystanków oraz budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Realizujemy prace torowe na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz na nowym przystanku Katowice Brynów powstają perony. Roboty wykonywane są też na szlaku Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171).

Prace obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Obecnie zadanie realizowane jest na 35 obiektach. Działania polegają na demontażu starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża poprzez palowanie, pracach zbrojarsko-betoniarskich, wykonywaniu izolacji i montażu stalowych konstrukcji. W kolejnych miesiącach PKP PLK S.A. będzie kontynuować prace zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów.

ZDJĘCIA:

Orzech
+10
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Na ul. Bagiennej rozebrano część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną i zabezpieczono nasyp drogowy pod jezdnią południową. Wykonawca wzmocnił podłoże pod obecnie budowanymi podporami. Na nich zostanie zamontowana stalowa konstrukcja nowego przęsła. Po oddaniu części obiektu, prace będą kontynuowane po jego sąsiedniej stronie. Wybudowanie dwóch sąsiadujących ze sobą wiaduktów umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego.

REKLAMA

Na ul. Granicznej widać już nowe przyczółki, trwają prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego wiaduktu. Docelowo, obiekt zostanie poszerzony, co usprawni przejazd samochodów, a ulica zyska ścieżkę rowerową oraz obustronne chodniki dla pieszych.

Na ul. Mikołowskiej kontynuowane są prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego obiektu oraz podpór. Efektem przebudowy tego wiaduktu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja zostanie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co zwiększy trwałość obiektu i zmniejszy koszty utrzymania. Wiadukt zyska nowy i estetyczny wygląd.

Na ul. Kłodnickiej zdemontowaliśmy część obiektu i nawierzchnię drogową. Kolejny etap zakłada kontynuację robót rozbiórkowych. Wykonywane są też prace pod zabudowę pali fundamentowych nowego obiektu. W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości skrajni dla samochodów. Dzięki temu usprawni się ruch drogowy w tej części miasta.

Wykonawca rozebrał przęsła i przyczółki starych obiektów przy ul. Przodowników i Załęskiej. Pod podporami wzmocniono podłoże za pomocą pali fundamentowych. Trwa budowa podpór nowych obiektów. Dzięki przebudowie wiaduktu na ul. Przodowników obecny układ 3-torowy zmieni się na 4-torowy, co zwiększy przepustowość, a więc na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Przez wiadukt przy ul. Załęskiej przebiega linia 171 od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Kochłowic i Gliwic, wykorzystywana głównie w ruchu towarowym.

Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory. Pozostałe zostaną poprowadzone „dołem”. Nowobudowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim tj. Gliwic, Opola, Wrocławia oraz w kierunku południowym - na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA