PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały ofertę konsorcjum firm Torpol (spółka zależna Polimeksu-Mostostalu), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Pozbud T&R w przetargu na rewitalizację linii nr 143 na odcinku Kalety – Kluczbork, stanowiącej ważny ciąg wywozowy towarów ze Śląska. Jej remont pozwoli także przyspieszyć pociągi na trasie Katowice – Poznań.
Wartość oferty zwycięskiego konsorcjum to 367,5 mln zł brutto. Była to najkorzystniejsza cenowo oferta złożona w przetargu na realizację tego zamówienia. Pozostałe złożyli: konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Pol-Aqua” (lider konsorcjum), Dragados (Hiszpania), Vias y Construcciones (Hiszpania) i Electren (Hiszpania) na kwotę 469,8 mln zł brutto, firma Porr na kwotę 377,7 mln zł brutto, konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury i PKP Energetyka na kwotę 380,5 mln zł brutto, konsorcjum Strabag Rail Polska (lider) i Strabag Rail (Niemcy) na kwotę 430,4 mln zł brutto, firma Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie na kwotę 397 mln zł brutto, konsorcjum Feroco, Salcef Construzioni Edili e Feroviarie (Włochy) i Salcef Polska na kwotę 382,7 mln zł brutto (ok. 319 mln zł netto).
Przetarg obejmuje wykonanie dokumentacji wykonawczej i podwykonawczej oraz wykonanie na podstawie sporządzonej dokumentacji robót budowlanych. W zakres prac remontowych wchodzą m.in.: kompleksowa wymiana istniejącej nawierzchni na typ 60E1 na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym, profilowanie ław torowiska, remont przejazdów z wymianą istniejącej nawierzchni drogowej, remont peronów, remont obiektów inżynieryjnych, zabudowa jednoodstępowej blokady liniowej wraz z zabudową systemu kontroli niezajętości toru, a także remont sieci trakcyjnej polegający na wymianie wyeksploatowanych elementów istniejącej sieci trakcyjnej typu Ypc120-2C i zabudowie nowych elementów sieci trakcyjnej typu C95-2C przystosowanej do prędkości 120 km/h w systemie zasilania 3kV. Prace te mają zostać wykonane w okresie 740 dni. Wykonawca zaoferował gwarancję na swoje usługi na okres wynoszący 36 miesięcy.
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują program rewitalizacji linii kolejowych, który ma umożliwić maksymalne wykorzystanie środków unijnych w tej perspektywie budżetowej UE. Chodzi głównie o środki zaoszczędzone w przetargach na wykonanie wielkich inwestycji modernizacyjnych na sieci kolejowej, w których wykonawcy nierzadko decydowali się na wykonanie prac za połowę ceny szacowanej przez PKP PLK. Na program rewitalizacyjny składa się poza wspomnianym wyżej remontem odcinka linii nr 143 jeszcze siedem innych projektów. Pierwszy projekt to rewitalizacja odcinka Toruń – Bydgoszcz. Prace budowlane na tej trasie rozpoczęły się w tym miesiącu. Realizuje je firma Porr Polska. Ich zakończenie planowane jest ma marzec 2014 roku. Kolejny to wspominany wyżej odcinek Inowrocław – Jabłonowo Pomorskie na linii 353 z wyłączeniem odcinka Toruń Główny – Toruń Miasto. Następne projekty zakładają rewitalizację: odcinka Koluszki – Częstochowa na linii nr 1 oraz Częstochowa – Fosowskie i Błotnica Strzelecka – Opole Groszowice na linii nr 132, jak również rewitalizacja całego połączenia Gliwice – Opole przez Strzelce. Kolejny projekt to Zawiercie – Dąbrowa Górnicza – Jaworzno Szczakowa. To bardzo ważny ciąg towarowy będący w katastrofalnym stanie technicznym. Dziewiąty projekt to projekt przejazdowy, który zakłada wyposażenie około 220 przejazdów w sygnalizację i podniesienie ich kategorii do B. Jest to jednocześnie jedyny projekt, na który nie został jeszcze ogłoszony przetarg.