W piątek otwarto najdłuższy, finansowany z funduszy europejskich tunel podwodny w Europie. Tunel pod Świną połączy dwie części Świnoujścia położone na wyspach Uznam i Wolin. Projekt otrzymał 162,3 mln euro finansowania z polityki spójności, a łączna wartość inwestycji wyniosła 191,5 mln euro.
Podczas oficjalnej uroczystości otwarcia tunelu w Świnoujściu wicepremier Jarosław Kaczyński powiedział, że tunel pod Świną jest „inwestycją potrzebną” i wszystkie regiony Polski muszą się rozwijać oraz dążyć do najwyższego poziomu.
– Otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i całą Polską, ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu – powiedział Kaczyński.
– Tunel w Świnoujściu to doskonały przykład na to, jak polityka spójności faktycznie zmienia życie ludzi. Mieszkańcy Świnoujścia i Polski czekali na ten tunel od 70 lat. Wreszcie UE udzieliła wsparcia temu przedsięwzięciu – powiedziała, zacytowana w oficjalnym komunikacie, komisarz do spraw spójności i reform Elisa Ferreira.
– Jest doskonałym przykładem udanej współpracy UE z miejscowymi samorządami, ponieważ współfinansowanie projektu zostało zapewnione z budżetu miasta. Polska, podobnie jak inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej, nadal potrzebuje inwestycji w infrastrukturę drogową, a polityka spójności służy wsparciu właśnie takich projektów – dodała Ferreira.
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zaznaczył, że „30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie”.
– Czuję się szczęśliwy. Zrealizowałem cel mojego życia. Jestem też zmęczony, bo te emocje, szczególnie w ostatnich dniach były ogromne. Czekam na moment, kiedy będziemy mogli rzeczywiście uruchomić tunel i kolejki na promach się wreszcie skończą – powiedział prezydent w rozmowie z PAP.
Tunel ma 1,44 km długości i połączy dwie części miasta Świnoujście położone na wyspach Uznam i Wolin. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Podróż pod Świną będzie trwać zaledwie 2-3 minuty.
Z inwestycji będą korzystać mieszkańcy oraz turyści, których corocznie w Świnoujściu jest około 2,5 mln. Tunel ułatwi również transport między Polską a Niemcami oraz stworzy nowe możliwości dla inwestycji i tworzenia miejsc pracy w regionie. Oprócz budowy tunelu W Świnoujściu zaplanowano też modernizację infrastruktury drogowej, budowę nowych dróg dojazdowych i skrzyżowań.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP