Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zmieniła układ komunikacyjny na południe od stolicy Polski. Rozdzieliła wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8, który dotychczas kumulował się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Jankami. Od piątku, 28 kwietnia trasa wylotowa w kierunku Krakowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko.
– Cieszę się, że trasa S7 relacji Warszawa- Kraków została udostępniona kierowcom. Ten prawie 30 km odcinek powinien znacznie usprawnić ruch tranzytowy ale również aglomeracji warszawskiej, powiatom ościennym, w codziennym funkcjonowaniu. Teraz czas na prace w kierunku północnym. Dziękuje Wszystkim którzy przyczynili się do realizacji tej trudnej i wymagającej inwestycji – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.
S7 Lesznowola - Tarczyn na zasadzie przejezdności
GDDKiA udostępniła do ruchu obie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów na odcinku ponad 17-kilometrów trasy pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe. Tym samym połączone zostały funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca, a dwujezdniową drogą dojedziemy do położonej blisko 230 km dalej granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. Udostępniono węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach pełną funkcjonalność zyskały węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe. To pierwszy etap udostępniania trasy do ruchu i za sprawą trwających prac przy dwóch kolejnych węzłach (Antoninów i Tarczyn Północ), drogach serwisowych i lokalnych, a także w najbliższym sąsiedztwie trasy głównej obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Wraz z udostępnieniem kierowcom całego odcinka S7 Warszawa - Grójec GDDKiA wprowadziła zmiany w oznakowaniu i organizacji ruchu także na Południowej Obwodnicy Warszawy. Do tej pory kierowcy chcący jechać w kierunku Radomia, Kielc, Krakowa i dalej na południe odbijali od obwodnicy na węźle Opacz lub wyjeżdżając ze stolicy przedłużeniem Al. Jerozolimskich jechali na wprost od węzła Salomea. Teraz S7 na południe prowadzi od węzła Warszawa Lotnisko i jest przedłużeniem krótkiego odcinka S79 od węzła na ul. Marynarskiej.
W drugim etapie udostępniania odcinka Lesznowola - Tarczyn Północ oddane zostaną pozostałe do ukończenia elementy drogi poza jej ciągiem głównym. Chodzi o drogi serwisowe, lokalne, a także węzły Antoninów oraz Tarczyn Północ. Zgodnie z umową wykonawca ma zrealizować te prace do I kwartału 2024 r. i wtedy też będzie to pełnoprawna droga ekspresowa. To pozwoli rozpocząć remont dotychczasowego przebiegu DK7, 17 km od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec III kwartału 2024 r.
Od 2021 roku nowy wykonawca
Pierwszą umowę na realizację odcinka Lesznowola - Tarczyn Północ w trybie Projektuj i buduj GDDKiA podpisała w sierpniu 2017 r. Jednak wykonawca, firma IDS-BUD, pomimo wielokrotnych wezwań nie realizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona. W III kwartale 2020 roku GDDKiA została zmuszona rozwiązać umowę i ogłosić przetarg na dokończenie niezrealizowanych prac. W czerwcu 2021 r. podpisano umowę z nowym wykonawcą odpowiedzialnym za kontynuację robót, firmą Intercor. Jej wartość to ponad 510 mln zł.
Trzy zadania realizacyjne
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki pomiędzy węzłami:
- Warszawa Lotnisko - Lesznowola, o długości 6,6 km, oddana do ruchu 30 sierpnia 2022 r.
- Lesznowola - Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 r.
- Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddana do ruchu w grudniu 2020 r.
Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego. Wjazd na nową drogę umożliwiają już węzły: Zamienie, Lesznowola, Złotokłos i Tarczyn Południe. Dwa kolejne, Antoninów i Tarczyn Północ, są jeszcze w trakcie realizacji.
Dofinansowanie ze środków UE
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa - Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wynosi ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.
– Oddawany do użytku odcinek, to kolejny etap budowy drogi ekspresowej pomiędzy Warszawą a Grójcem, którego realizacja została wsparta z funduszy Unii Europejskiej w kwocie blisko 550 milionów złotych. Budowa, tak ważnego dla całego kraju, ciągu komunikacyjnego uwzględniać musi również ruch lokalny, czego wyrazem są inwestycje w węzły, dzięki którym mieszkańcy województwa mazowieckiego będą mogli znacząco skrócić czas swojej podróży na północ – w stronę stolicy, jak również na południe regionu i kraju. Ta inwestycja stanowi nie tylko kolejny ważny element zwiększania dostępności komunikacyjnej i transportowej w Polsce, ale istotnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa podróżujących oraz będzie stanowić ważny czynnik dla rozwoju gospodarczego. Cieszymy się, że fundusze europejskie zostały spożytkowane w tak efektywny sposób, a polityka spójności po raz kolejny przyczyniła się do poprawy jakości życia polskich obywateli – powiedziała Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk - Czosnów (ok. 35 km), a w przygotowaniu ostatni fragment Czosnów - Warszawa (ok. 22 km). Dla pierwszej części północnego wlotu S7 do stolicy, odcinka Czosnów - Kiełpin, trwa już przetarg na zaprojektowanie i budowę trasy (otwarcie ofert planowane 11 maja br.), a dla Kiełpin - Warszawa GDDKiA przygotowuje dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (jeszcze w I połowie br.).
S7 Warszawa - Kraków i dalej na południe
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad systematycznie skraca czas podroży pomiędzy dawną i obecną stolicą Polski. Łączy zbudowane wcześniej odcinki dróg ekspresowych w długi ciąg i realizujemy kolejne. Wraz z oddaniem odcinka Lesznowola - Tarczyn kierowcy mają do dyspozycji blisko 230 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
Jeszcze w tym roku udostępnione zostanie blisko 19 km od granicznego Moczydła do Miechowa. W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów - Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice - Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. W ekspresowym tempie całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.
W drodze na południe od Krakowa mamy już ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. GDDKiA jest w trakcie przetargu na wyłonienie wykonawcy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.
Źródło: GDDKiA