Kolejna wielka inwestycja amerykańskiego koncernu PepciCo pod Wrocławiem. Obok swojego najnowocześniejszego i najbardziej zaawansowanego zakładu produkcyjnego w Unii Europejskiej, zlokalizowanego w woj. dolnośląskim, w Świętem (gmina Środa Śląska), firma uruchomiła największą farmę fotowoltaiczną w Polsce o mocy 3,5 MWp. Jest to część tegorocznej inwestycji o wartości 22 mln złotych w rozwój własnych odnawialnych źródeł energii.
W pierwszej fazie inwestycji, która właśnie została zakończona, zainstalowano ponad 6000 bifacjalnych modułów fotowoltaicznych (z efektywniejszymi ogniwami po obu stronach paneli) na obszarze około 2 hektarów, osiągając moc 3,5 MWp (megawatopików).
Zakład w Świętem na Dolnym Śląsku, będący najbardziej zaawansowaną fabryką PepsiCo w Unii Europejskiej, obecnie zużywa 11,7 GWh energii elektrycznej rocznie. Dzięki zakończeniu tej inwestycji 2,8 GWh rocznie, czyli 24% całkowitego zapotrzebowania energetycznego, pochodzić będzie z energii słonecznej. Całość energii wytwarzanej przez farmę fotowoltaiczną zostanie skierowana na potrzeby zakładu.
Fotowoltaika dostarczy energię do wypieku chipsów
PepsiCo planuje, aby nowa instalacja fotowoltaiczna w słoneczne dni dostarczała 100% energii potrzebnej do zasilania elektrycznego pieca eRBS, wykorzystywanego do wypieku chipsów Lay’s Oven Baked. Co więcej, firma zakłada, że instalacja w pełni pokryje zapotrzebowanie energetyczne nowej linii produkcyjnej Lay’s Oven Baked, która ma zostać uruchomiona w połowie przyszłego roku.
– „Od kilku lat prowadzimy transformację w ramach naszej strategii PepsiCo Positive (pep+), wyznaczając nowy kierunek działań na rzecz planety i ludzi. Inwestowanie w odnawialne źródła energii to dla nas strategiczny kierunek, który planujemy kontynuować w Polsce w kolejnych latach” – mówi Ugur Bulduk, E2E Vice President PepsiCo.
Nadwyżka energii wytworzonej przez nową farmę fotowoltaiczną, która nie zostanie wykorzystana przez piec ani nową linię produkcyjną Lay’s Oven Baked, posłuży do zasilania innych linii produkcyjnych chipsów Lay’s oraz nachosów Doritos.
– „Skala tej inwestycji znajduje odzwierciedlenie w instalacji 2 km średnioprądowych linii energetycznych. Panele zostały zorientowane w osi wschód-zachód, aby zoptymalizować produkcję energii zgodnie z profilem zużycia naszej fabryki” – dodaje Tomasz Bronny, Dyrektor zakładu PepsiCo w Świętem.
Rozwiązania wdrożone w fabryce w Świętem stanowią kolejny etap strategicznej transformacji PepsiCo.
W połowie 2024 roku firma uruchomiła dwie dodatkowe farmy fotowoltaiczne w swoich zakładach w Michrowie i Żninie, dążąc do zwiększenia mocy energii słonecznej do 6 MWp do końca roku. Transformacja energetyczna obejmuje również centrum logistyczne w Suchym Lesie.
Farmy słoneczne uruchomione w tym roku zajmują łączną powierzchnię 4 hektarów, co odpowiada sześciu boiskom piłkarskim. Łączna wartość inwestycji na rok 2024 wynosi 22 mln złotych (około 5 mln USD).
Więcej informacji o fabryce PepsiCo pod Wrocławiem:
O firmie PepsiCo:
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2022 roku ponad 86 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z legendarnych marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją "Winning with PepsiCo Positive (pep+)", która wskazuje drogę do uzyskania pozycji światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności firmy, która skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i budowania wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania pozytywnych zmian dla Ziemi i jej mieszkańców.
Źródło: PepsiCo Poland