Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) podpisały trzyletnie umowy ramowe na 24 850 000 złotych na remonty, budowę i przebudowę lokalnych dróg w rejonie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Umowy zawarto z pięcioma polskimi firmami, w tym trzema z Pomorza.
Jedenaście firm złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.
Przygotowanie drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” wchodzi w kolejną fazę. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego odcinka trasy, czyli od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. W ostatni dzień 2024 roku RDOŚ wydał DŚU dla pierwszego odcinka, od Lubiatowa do DW213.
Dobre wieści dla planowanej modernizacji kolejowego połączenia Kartuz z Lęborkiem. Ministerstwo Przemysłu nadało zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. PKP PLK S.A. szuka wykonawcy prac na trasie, której reaktywacja stworzy nowe możliwości podróżowania koleją w tej części województwa pomorskiego.
Poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.
We wtorek 7 stycznia Rada Ministrów zajmie się m.in. projektem zakładającym udzielenie ok. 60 mld zł publicznego wsparcia dla spółki Polskie Elektrownie Jądrowe, czyli inwestora pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, której budowa planowana jest w województwie pomorskim, w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, w północnej części naszego kraju.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” na odcinku od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Dla trasy od DW213 do węzła Łęczyce na S6 wciąż trwa procedura uzyskiwania DŚU. To kolejny krok do realizacji tej inwestycji.
PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na modernizację aktualnie nieczynnej trasy z Kartuz do Lęborka. Będzie to alternatywne kolejowe połączenie do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Mieszkańcom tej części woj. pomorskiego zapewni również możliwość skorzystania z kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Ponownie będzie można wsiąść do pociągów m.in. w Sierakowicach.
Wiodące francuskie podmioty finansowe Bpifrance Assurance Export i Sfil – przekazały Polskim Elektrowniom Jądrowym (PEJ) listy intencyjne w sprawie finansowania pomorskiej elektrowni na równowartość ponad 15 miliardów złotych (3,75 miliarda dolarów).
Budowę elektrowni jądrowej w Polsce popiera 92,5 proc. respondentów – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Przemysłu w listopadzie 2024 r. Jednocześnie 79,6 proc. badanych zgodziłoby się, aby taka elektrownia powstała w okolicy ich miejsca zamieszkania. To najlepsze wyniki w historii badania realizowanego co roku od 2012 r.
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) otrzymały od Export Development Canada (EDC) list intencyjny w sprawie potencjalnego wsparcia projektu pierwszej polskiej elektrowni jądrowej kwotą o równowartości prawie 6 miliardów złotych (1,45 miliarda dolarów). EDC dołącza tym samym do grona zagranicznych podmiotów zainteresowanych finansowym wsparciem projektu elektrowni Lubiatowo-Kopalino. Wcześniej takie zainteresowanie wyraziły podmioty amerykańskie.
Westinghouse Electric Company złożył zamówienia u polskich dostawców w celu ich udziału w pracach nad projektem AP1000® w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, gdzie planowana jest budowa pierwszej elektrowni jądrowej w kraju. Umowy te zostały zawarte przez Westinghouse w październiku 2024 r. u wcześniej wybranych krajowych dostawców, w tym dwóch firm z Pomorza.
1
Ja Ja RekZamówienia??? Do czego??? Brak projektu, brak decyzji środowiskowej, brak pieniędzy. Bezczelność na najwyższym poziomie.
Przygotowania dotyczące budowy pierwszej polskiej Elektrowni Jądrowej (EJ1) wymagają realizacji wielu zadań. Konieczna jest m.in. budowa dróg, w tym budowa drogi krajowej na odcinku łączącym EJ1 Lubiatowo-Kopalino z trasą S6, zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej, integracja EJ1 z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym, a także budowa konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”).
Energa-Operator rozpoczęła przygotowania dokumentacji projektowej przyłącza dla zasilania placu budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Docelowo umożliwi ono zasilanie rezerwowe potrzeb własnych powstającego obiektu.
Budimex rozpoczął realizację projektu budowy drogi technicznej do nowo projektowanej Elektrowni Jądrowej w gminie Choczewo. Prace obejmą zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych zezwoleń oraz – po skorzystaniu z prawa opcji – budowę i oddanie do użytkowania drogi o długości około 900 metrów, która zapewni obsługę komunikacyjną konstrukcji MOLF wspierającej budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
Westinghouse Electric Company i Bechtel z zadowoleniem przyjmują plany polskiego rządu dotyczące przeznaczenia 60 miliardów złotych na sfinansowanie pierwszej elektrowni jądrowej w kraju.
Zrobiono kolejny krok ku budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która ma powstać na północy kraju, w województwie pomorskim. Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando podpisał dokumenty notyfikujące Komisji Europejskiej pomoc publiczną dla pierwszej elektrowni jądrowej – poinformowało w piątek biuro Pełnomocnika.
27 sierpnia 2024 r. została podpisana umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF"), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF – Marine Off-Loading Facility), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu. Zakres umowy obejmuje m.in. projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej wraz z fragmentem drogi technicznej oraz sprawowanie nadzoru autorskiego. Jest to już druga umowa prowadząca do budowy konstrukcji morskiej do rozładunku dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
Poznaliśmy kwotę, jaką rząd zamierza przeznaczyć w przyszłym roku na budowę pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która powstanie na północy kraju, w województwie pomorskim.
Polski rząd zamierza przeznaczyć ok. 60 mld zł publicznego wsparcia dla spółki Polskie Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. (PEJ) – inwestora pierwszej elektrowni jądrowej, która ma powstać w województwie pomorskim. Znalezienie finansowania było jednym z największych wyzwań przy budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.
Budowanie stabilnych źródeł energii w Polsce jest konieczne i powinien to być priorytet rządzących. Kończą się moce wytwarzane z węgla, a bezpieczeństwo energetyczne kraju jest kluczowe. W Europie wiele krajów jest już bardzo dobrze zabezpieczona – przykładowo kraje nordyckie mają rozbudowaną energetykę odnawialną i wodną, Francja – atom.
Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE GDDKiA rozpisała przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią.
Polski Instytut Ekonomiczny rozpoczyna projekt badawczy, w którym sprawdzi zainteresowanie polskich firm udziałem w budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Projekt realizowany jest na zlecenie Polskich Elektrowni Jądrowych, przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Ruszył kolejny etap prac przygotowawczych dla budowy drogi dojazdowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla trasy o łącznej długości ok. 27 km pomiędzy Lubiatowem a drogą ekspresową S6.