PKP CARGO nie jest na sprzedażFot. PKP CARGO S.A.

PKP CARGO nie jest na sprzedaż

Orzech
Orzech
REKLAMA

W związku z restrukturyzacją PKP CARGO S.A. i związanymi z tym procesem zwolnieniami grupowymi pracowników, które miałyby objąć do 30% zatrudnionych w Spółce (maksymalnie do 4142 pracowników), w różnych grupach zawodowych i nastąpić do 30 września 2024 r., w przestrzeni medialnej, zwłaszcza w ostatnim czasie, pojawiły się informacje o rzekomej sprzedaży tej polskiej spółki niemieckiemu inwestorowi.

P.o. prezes PKP CARGO S.A. dr Marcin Wojewódka w rozmowie na antenie telewizji Biznes 24 nazwał kłamstwami twierdzenia polityków PiS o rzekomej sprzedaży PKP CARGO niemieckiemu inwestorowi.

Marcin Wojewódka mówił także o trudnej sytuacji ekonomicznej PKP CARGO: spółka jest zadłużona, nie ma możliwości regulowania swoich zobowiązań. Dlatego wymaga restrukturyzacji – i jak podkreślił Marcin Wojewódka – ruszył proces naprawy spółki, który potrwa od 1,5 do 2 lat.

Cała rozmowa z dr. Marcinem Wojewódką:

Plan restrukturyzacji PKP CARGO

– Sytuacja finansowa PKP CARGO jest bardzo ciężka i wymaga trudnych decyzji takich jak np. zawieszenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy czy przeprowadzenie zwolnień grupowych. Na obecny stan złożyło się wiele czynników: złe zarządzanie Spółką, błędne decyzje poprzednich zarządów, niepotrzebne inwestycyjne i rozdmuchane wydatki, a także decyzja węglowa premiera Morawieckiego i sposób jej realizacji przez zarząd pod kierownictwem Dariusza Seligi. Zwolnienia grupowe niestety są konieczne, aby dopasować zatrudnienie w Spółce do sytuacji rynkowej i sprawić, że PKP CARGO będzie w stanie konkurować z innymi podmiotami – podkreśla dr Marcin Wojewódka p.o. prezesa PKP CARGO S.A.

Zwolnienia grupowe w PKP CARGO to działanie podejmowane w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia

REKLAMA

Zarząd PKP CARGO złożył do sądu wniosek o postępowanie sanacyjne (uzdrowieniowe), które ma zapewnić spółce stabilność finansową i ma na celu uzdrowienie Spółki, przywrócenie jej konkurencyjności na rynku. Zarząd skupia się także na pozyskaniu nowych zleceń (m.in. w lipcu br. PKP CARGO złożyło najkorzystniejszą ofertę na przewód 9 mln ton węgla z Bogdanki) i przywróceniu udziałów w rynku. Ponadto Zarząd Spółki wraz ze związkami zawodowymi zwrócił się do rządu o wypłacenie rekompensaty za realizację tzw. decyzji węglowej, co może istotnie poprawić sytuację finansową PKP CARGO.

Zarząd PKP CARGO prowadzi ponadto aktywne działania, które mają na celu zapewnienie zatrudnienia pracownikom Spółki w innych spółkach kolejowych. W ciągu ostatniego miesiąca Spółka PKP CARGO podpisała listy intencyjne z POLREGIO S.A. na zatrudnienie do 300 osób, z PKP INERCITY S.A. na zatrudnienie do 400 osób, z PKP INTERCITY REMTRAK Sp. z o.o. na zatrudnienie do 300 osób oraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na zatrudnienie do 250 osób. Wszystkie te programy już są lub będą realizowane w najbliższych tygodniach. Łącznie to 1250 miejsc pracy. Zarząd PKP CARGO prowadzi dalsze rozmowy z przewoźnikami, w tym w regionach.

Zwolnienia grupowe

PKP CARGO realizować będzie, we współpracy z Powiatowymi Urzędami Pracy, działania typu outplacement. Ich celem będzie pomoc zwalnianym osobom w znalezieniu nowej pracy. Ponadto Spółka prowadzić będzie szkolenia rozwijające umiejętności, które będą mogły być wykorzystywane w przy poszukiwaniu nowej pracy. Szkolenia obejmą min. pomoc w pisaniu CV, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych czy kursy obsługi MS Office.

Szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia w Zakładach i Centrali Spółki wyniesie około 249 mln zł. Przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych, wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych, wyniosą około 423,4 mln zł. W sytuacji uzyskania pozytywnej decyzji Sądu o otwarciu postępowania sanacyjnego koszty zwolnień grupowych Spółka będzie miała możliwość sfinansować z środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).

– Mamy nadzieję, że sąd przychyli się do naszego wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego. To pozwoli nam na sfinansowanie kosztu zwolnień grupowych z FGŚP. Sanacja da także możliwość zrównania praw wszystkich pracowników i objęcia zwolnieniami np. osoby, których stosunek pracy jest szczególnie chroniony. Na koniec czerwca 2024 roku było to 1135 osób, dodatkowo 66 osób było zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy w Grupie PKP CARGO z prawem do zachowania wynagrodzenia – mówi dr Marcin Wojewódka pełniący obowiązki prezesa PKP CARGO.

Proces zwolnień grupowych zostanie poprzedzony analizą wszystkich stanowisk, uwzględniającą m.in. efektywność, znaczenie dla kluczowych operacji oraz potencjał do adaptacji w nowych strukturach organizacyjnych.

Fot. PKP CARGO S.A.
Fot. PKP CARGO S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA