PKP PLK S.A. realizują największą kolejową inwestycję w historii województwa śląskiego. Jej efektem będą bezpieczne podróże, nowe przystanki oraz większe możliwości w ruchu pociągów. Trwa przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach. Inwestycja na linii Będzin – Katowice Piotrowice jest dofinansowana z UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Lepsze podróże i większy dostęp do kolei
Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory.
W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Co słychać na budowie?
Tempo prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice jest utrzymane.W zakresie inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przebudowa torów, sieci trakcyjnej, istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych przystanków.
Na stacji Katowice Zawodzie, Katowice i na nowym przystanku Katowice Brynów powstają nowe perony. Roboty realizowane są także na stacji Katowice Ligota i na szlaku Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171).
Obecnie, poza głównymi pracami toczonymi na infrastrukturze kolejowej, PKP PLK prowadzi roboty na łącznie 35 obiektach, w tym na wiadukcie drogowym przy ul. Bagiennej oraz wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej, Mikołowskiej, Kłodnickiej, Załęskiej i Przodowników.
Wkrótce ruszy przebudowa wiaduktu w Katowicach Szopienicach
Pod koniec kwietnia PKP PLK planuje rozpocząć prace na wiadukcie kolejowym przy ul. Wiosny Ludów w Katowicach Szopienicach, co będzie wiązało się z kolejnymi zmianami w organizacji ruchu. Obiekt zostanie docelowo poszerzony i dostosowany do układu 5-torowego.
Powstanie nowa konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Droga pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, chodnikiem i ścieżką rowerową. Zostanie też zabezpieczone miejsce pod drugi tor tramwajowy.
Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej
W ramach tej wielkiej inwestycji wybudowanych zostanie pięć nowych przystanków:
• Sosnowiec Środula,
• Katowice Morawa,
• Katowice Uniwersytet,
• Katowice Akademia,
• Katowice Kokociniec.
Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja czterech stacji:
• Sosnowiec,
• Katowice Zawodzie,
• Katowice,
• Katowice Ligota,
oraz dwóch przystanków:
• Katowice Szopienice Południowe,
• Katowice Brynów.
Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK S.A. dobuduje po jednym dodatkowym peronie. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h
Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Inwestycja realizowana jest też m.in. w Sosnowcu i Pszczynie
Przebudowa węzła katowickiego to część wielkiej inwestycji realizowanej od Będzina do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Zaawansowane prace prowadzone są również na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy – Goczałkowice. Roboty prowadzone są także między Zabrzegiem a Zebrzydowicami.
Modernizacja linii kolejowej E65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W artykule wykorzystano materiały PKP PLK S.A.