PKP PLK rozwija kolej w Małopolsce dla sprawnych podróży na długich i krótkich dystansachFot. Piotr Hamarnik / PKP PLK S.A.

PKP PLK rozwija kolej w Małopolsce dla sprawnych podróży na długich i krótkich dystansach

Orzech
Orzech
REKLAMA

Miliardowe inwestycje w nowe szlaki kolejowe, modernizacja istniejących tras dla poprawy komfortu i szybkości podróży, budowa przystanków, by zwiększyć dostęp do pociągów, a także bieżące prace przy torach i stacjach. Miniony rok przyniósł kolejne efekty działań Polskich Linii Kolejowych w województwie małopolskim. Rekordowe czasy przejazdów oraz zwiększająca się liczba podróżnych, zarówno w pociągach dalekobieżnych, jak i regionalnych, potwierdzają, że wysiłek spółki przynosi pożądane rezultaty w całym regionie.

PKP PLK S.A. informuje:

Od połowy grudnia pociągi zatrzymują się na trzech nowych przystankach, które powstały w krakowskiej Nowej Hucie (Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek). Inwestycje PLK SA, zrealizowane w ramach tzw. programu przystankowego, pozwoliły na uruchomienie nowego połączenia aglomeracyjnego, na trasie Kraków Główny – Podłęże. Ponownie udało się zwiększyć potencjał komunikacyjny kolei w stolicy Małopolski. Dzięki zrealizowanym w ostatnich latach projektom codziennie tysiące ludzi dojeżdża do Krakowa, wykorzystując pociągi, a przewoźnicy notują rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów.

Strategiczne inwestycje skracają podróże koleją

Od nowego rozkładu jazdy rekordowy jest również czas przejazdu na „kolejowej zakopiance”. Najszybsze połączenie z Krakowa do Zakopanego wynosi obecnie 2 godz. i 1 min. Skrócenie czasu przejazdu o 6 minut zapewniło wyeliminowanie części ograniczeń prędkości, możliwe dzięki pracom przy przejazdach kolejowo-drogowych i budowie dróg zbiorczych. Trasa korzystnie zmieniła się dla pasażerów i zachęca do przejazdów pociągiem. Skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa – taki jest finalny efekt inwestycji. Wielką metamorfozę przeszła końcowa stacja Zakopane, poddana całkowitej przebudowie. W czerwcu do zmodernizowanych trzech peronów dołączył czwarty. Nowe obiekty zapewniają komfort wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przewoźnicy mogą swobodnie planować postoje i zatrzymania nawet dłuższych pociągów dalekobieżnych.

Dalsze skrócenie czasu dojazdu do stolicy polskich gór będzie możliwe po zakończeniu budowy linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko”. Ta największa inwestycja Polskich Linii Kolejowych w regionie nabiera rozpędu. Modernizujemy linię kolejową na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz – Limanowa. We wrześniu ogłosiliśmy przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem, a w grudniu ruszyło postępowanie przetargowe na modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. W planach jest uruchomienie wszystkich postępowań przetargowych dla projektu do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy w 2030 roku.

REKLAMA

Modernizujemy tory, wiadukty i mosty

Z końcem listopada rozpoczęliśmy prace na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec, która jest fragmentem linii nr 97 Skawina – Żywiec. Inwestycja poprawi jakość podróży koleją między województwami: małopolskim i śląskim. Po zrealizowaniu prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o blisko 30 minut. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut. Nasze przedsięwzięcie zwiększy atrakcyjność trasy kolejowej i przyczyni się do jej lepszego wykorzystania. Mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego zyskają dogodniejsze warunki dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie, a turyści lepsze możliwości odwiedzania malowniczych terenów południowej Polski.

Ważnym elementem rozwoju sieci kolejowej są również inwestycje w bieżące utrzymanie

W zeszłym roku wymieniliśmy część torów i poprawiliśmy parametry linii kolejowej Kraków – Oświęcim. Podróżni mogą korzystać z odnowionych peronów w Zelczynie i Jaśkowicach, a na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica oczyściliśmy i wzmocniliśmy nawierzchnię torów, a także poprawiliśmy ułożenie szyn. We wrześniu zakończyły się prace poprawiające stan techniczny szlaku Kamionka Wielka – Nowy Sącz, na linii Tarnów – Leluchów. Przebudowaliśmy tor na długości ok. 4 km oraz wyremontowaliśmy 12 obiektów inżynieryjnych. Istotnym efektem prac są sprawniejsze podróże pociągiem i wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewniła go także przebudowa 5 przejazdów kolejowo-drogowych w Kamionce Wielkiej i w Jamnicy. W ramach prac utrzymaniowych odnowiliśmy także obiekty na linii kolejowej nr 100, czyli małej obwodnicy towarowej Krakowa. Nowy blask zyskały wiadukty nad ul. Pilotów, Mogilską i Dekerta. Remont przeszedł również most kolejowy nad Wisłą.

Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK S.A.
Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK S.A.

Żródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA