Przebudowa torów, peronów oraz obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych między Suchą Beskidzką a Żywcem poprawi jakość podróży koleją. Efektem prac będzie krótszy czas przejazdu, lepszy komfort i większe bezpieczeństwo. Właśnie wystartowały prace inwestycji za ponad 360 mln zł netto. Jej finansowanie zaplanowano w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Ostatniego dnia listopada ruszyły prace na linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec.
Na trasę wyruszył pociąg sieciowy przy pomocy którego demontowana jest sieć trakcyjna zaczynając od stacji Żywiec. Jeszcze w grudniu przewidziano także rozpoczęcie rozbiórki toru.
Inwestycja na trasie łączącej województwo małopolskie ze śląskim, między Suchą Beskidzką a Żywcem, obejmuje przebudowę torów na długości 35 km, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowanych będzie 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych.
Po wykonaniu wszystkich prac modernizacyjnych czasu przejazdu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o blisko 30 minut. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut.
Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Przebudowane obiekty zapewnią lepszą dostępność i komfort dla wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Inwestycja zwiększy atrakcyjność trasy kolejowej i przyczyni się do jej lepszego wykorzystania. Mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego zyskają dogodniejsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły, m.in. w Krakowie. Lepszy standard linii kolejowej, położonej w malowniczym terenie południowej Polski, to także zachęta dla turystów.
Prace między Suchą Beskidzką a Żywcem prowadzone są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”.
Termin zakończenia realizacji planowany jest na drugie półrocze 2026 r. Finansowanie przewidziano ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Źródło: PKP PLK S.A.